6 tips til at skabe konverterende kategoritekster til din webshop i 2019
En kategoritekst er en introduktion til en produktgruppe på en hjemmeside eller webshop. Her i bloggen sætter jeg i denne uge fokus på 6 trin, der kan hjælpe dig til, at skrive gode kategoritekster, der leder til flere besøgende og øger dit salg.
Det første du skal vide, inden du skriver tekst til dine kategorier er hvad formålet er med din kategoritekst. Altså, hvorfor skriver man overhovedet kategoritekster? Kategoritekster har groft sagt to formål. For det første hjælper teksterne dine besøgende ved at præsentere dine produktergrupper og underkategoriers fordele. For det andet, men bestemt ligeså vigtigt for jer der har SEO briller på, så hjælper kategoritekster din webshop frem i søgemaskinerne.
1) Skriv SEO-venlige kategoritekster
Det er en kunst i sig selv, at mestre balancen imellem hvornår man skriver for de besøgendes eller for SEO’ens skyld. Det der er essentielt er, at du skriver på en måde, hvor både dine besøgende og Google ikke kan opfange dine forsøg på, at ramme særlige keywords. Min egen tommerfingerregel er, at jeg altid skriver ethvert første udkast henvendt udelukkende til mine læsere og kunder. Jeg skriver altid i Pages – også i skrivende stund. Dernæst kører jeg min tekst igennem et SEO-tekst-værktøj og kontrollerer, samt tilpasser min teksts SEO-venlighed ud fra de parametre værktøjet fortæller mig. Bum, sådan!
Et sådan værktøj kan hjælpe dig med H-tags, keywords, samt at observere din teksts sproglige niveau, kønsretning, neutralitet og meget mere guf for en sprognørd som mig.
Vælger du selv denne fremgangmetode, skal du huske, at:
- copy/paste en så færdig og gennemarbejdet tekst som muligt
- begrænse din lyst til, at lave store tekstomvæltninger
- fokusere på at opretholde din tekst naturlighed og originalitet
- forholde dig kritisk til parametrene og deaktiver unødvendige
Jeg bruger selv WebTextTool, som jeg har gode erfaringer med, men der findes også alternativer, fx SEO PowerSuite, WebPageAnalyserTool, ProRankTracker o.fl. – Og kære læser: du er hjertelig velkommen til, at bidrage til fællesskabet med en kommentar nedenfor, hvis du vil dele din viden om lignende værktøjer.
2) Undgå tyndt indhold
Både dine besøgende og søgemaskinerne har brug for, at vide hvad din webshop og ikke mindst dine kategorier går ud på. Eksempler på tyndt indhold kan være kategorisider, som blot indeholder links til underkategorier eller meget lidt (halvligegyldig) produktgruppetekst.
Konsekvenserne af at have tyndt indhold på kategorisiderne kan betyde, at din webshop ikke opnår sit fulde potentiale i søgemaskinerne, hvilket leder til, at din webshop ikke konverterer. Kort sagt; ingen kategoritekst er lig med ingen kunder i butikken. Faktisk er for tyndt indhold så alvorligt, at Google ligefrem straffer dig ved at nedrykke dig i søgemaskinens placeringer.
Sørg derfor i stedet for, at skrive fyldestgørende brødtekster der;
- tydeligt beskriver dine produkters formål og fordele.
- lader dine besøgende snuse til eventuelle underkategorier
- henvender sig til og er skrevet i et sprog, der behager dit segment
- besvarer de mest almindelige spørgsmål, som dine besøgende sidder inde med
- forsyner dine besøgende med en shoppingguide
- beskriver din webshops generelle formål
- argumenterer kort for, hvorfor man skal handle hos netop dig
- mindst indeholder 500 ord, men jeg vil stærkt anbefale 1.000+ ord.
Samtidig skal du balancere din tekst mellem fyldighed og fyldestgørenhed. Din tekst skal være relevant og ikke blive en sludder for en sladder. Research og brainstorm i stedet dit emne grundigt inden du går i gang. Søg eventuelt også inputs fra relevante kollegaer eller samarbejdspartnere, så du får det hele med.
3) Hav styr på UX
Dine besøgende er vant til en hurtig ekspedering, når de handler på nettet og vil frasortere din webshop, hvis de skal bruge tid på at scrolle for meget. I følge gængs UX-praksis (User Experience) bør tilgængeligheden af dine produkter derfor prioriteres foran alt andet, mens dine kategoritekster kommer i anden række – eventuelt længere nede på siden. Jeg vil anbefale, at du gør brug af 80/20 reglen (eller Paretos lov), som går ud på, at opdele teksten i henholdsvis 20 procent til introduktion øverst på siden og 80 procent uddybende tekst nederst. I mellem disse to tekstområder placerer du din produktvisning. På den måde hjælper du dine besøgende til, at kunne gennemskue din produktkategoris fordele, finde dine produkter hurtigt og supplere med viden længere nede på siden.
Er din webshop endnu ikke blevet analyseret for dens brugervenlighed og -oplevelse bør du konsultere med en UX ekspert og få udarbejdet en professionel UX-analyse. Har du ingen penge, kan du alternativt bede venner og bekendte om, at teste sidens brugervenlighed eller opsøge erhvervs- og universitetsstuderende. Unge mennesker er natural born UX-superheroes – det kom simpelthen ned med modermælken. Sammen med dem kan du være heldig, at skabe en win-win situation hvor de unge får lov til, at bruge din webshop som case-study i uddannelsesøjemed samtidig med at du får gratis viden tilbage.
4) Husk metatags
En kategoritekst er aldrig bare en kategoritekst, som kan stå alene. Du bør altid supplere med optimering af omkringliggende SEO-faktorer, som fx metatitel og -description.
Metatitel
Når man i branchen taler om en metatitel, henvises der til din ‘overskrift’ i søgemaskinerne, hvilket ikke må forveksles med dine H-tags, altså overskrifterne på selve siden. Din metatitel er i stedet, den tekst der figurerer i fanebladet øverst i din browser. En metatitel bør starte med kategoriens navn (det fremmer SEO- og brugervenligheden) og indeholde dit webshops navn. Dette på maks 70 tegn i alt.
Til at eksemplificere ovenstående kan vi forestille os, at vi har en webshop, lad os kalde den PudeSpecialisten, og vi vil forsøge at sælge pudebetræk. Din metatitel vil således lyde:
[Pudebetræk | Køb kvalitetsbetræk hos PudeSpecialisten]
Metadescription
Næste skridt er, at indsætte descriptions. En metadescription er en HTML-kode, der fortæller søgemaskinerne og dine besøgende hvad siden handler om. Din metadescription bør maks fylde 155 tegn og indeholde en CTA (Call To Action), altså en opfordring til handling, fx “Se vores store udvalg” eller “Ring til os og få et godt tilbud”. Derudover bør du altid nævne den kategori, som siden handler om og tage højde for eller udgangspunkt i din sidens H1. Dette fordi Google fremhæver dine søgeord med ‘fed’, hvilket forbedrer din CTR (Click True Rate) og din afvisningsprocent (Bounce Rate). Samtidig er det vigtigt at bemærke, at du altid bør undgå at over-optimere. Dette kan fx være, at nævne søgeord i flæng og generelt nedprioritere din descriptions naturlighed. Et eksempel på en god metadescription er:
[Køb pudebetræk i økologisk hør hos PudeSpecialisten. Vælg mellem hele 7 naturfarver og få leveret dine varer i bæredygtig og miljørigtig genbrugsindpakning]
Et godt fif
Når jeg bygger webshops op i WordPress, ved at bruge eksempelvis WooCommerce, benytter jeg mig altid af Yoast til at indsætte metatags. Det giver mig mulighed for at rette tagesene på den enkelte side hurtigt og nemt.
5) Strukturer dit H-tag hieraki
Inden du sætter dig ned og begynder at skrible løs frit fra leveren, bør du klarlægge, hvad det er, din kategoritekst skal indeholde. Start fra en ende af og formuler de vigtigste punkter i en hierakisk opbygning – altså hvad hører til for sig selv og hvad hører til under samme emne. Følg gerne min fremgangsmåde nedenfor:
Start med, at skrive din teksts overordnede overskrift. Dette er din H1-tag og du bør altid kun have én af disse. Visualiser og strukturer herefter resten af din kategorisides tekstforfatning med baggrund i en avisforsides layout:
- H1: Øverst beskriver du kategorisidens overordnede emne. Start med, at nævne kategorien, da søgemaskinerne vægter de indledende søgeord højest. Hvis du fx stræber efter at sælge pudebetræk, kan du skrive “Pudebetræk i økologisk hør”
- H2: Dernæst inddeles kategoriteksten i flere underkategorier, som gerne skal vægte nogenlunde lige højt ift. fylde og relevans. Disse kan i forlængelse af ovenstående eksempel være “Hvad er hør”, “Derfor bør du vælge naturmaterialer”, “Fordelen ved at handle hos PudeSpecialisten” osv.
- H3: Har du brug for at inddele teksten yderligere, kan du med fordel inddele en eller flere underkategorier ved, at bruge en H3, eller trapez som en avisredaktør vil betegne det. Her kan du fx behandle emner under H3er, som “Varedistribution”, “Bæredygtig emballage”, “Fri fragt i hele landet”, “Certifikater & mærker”, “Sådan vasker du hør” osv. Brug også gerne dine H3 tags til, at inddele dine relaterede subkategorier, fx “Økologiske metervarer”, “Varer i hampstof”, “Bambus jersey” osv.
- H2: Dernæst inddeles kategoriteksten i flere underkategorier, som gerne skal vægte nogenlunde lige højt ift. fylde og relevans. Disse kan i forlængelse af ovenstående eksempel være “Hvad er hør”, “Derfor bør du vælge naturmaterialer”, “Fordelen ved at handle hos PudeSpecialisten” osv.
-
6) Få skrevet professionelle kategoritekster
Er du ikke god til at skrive?
Det skal du ikke være ked af, du er heldigvis god til så meget andet.
Eller måske kræver dine tekster et højere fagligt niveau eller større mængder research end hvad du magter. Fortvivl ej, der er hjælp at hente og mange steder fra.
Den seneste tid er der opstået flere gode digitalt baserede tekstforfatnings eller korrekturlæsningsservices. Det betyder, at du kan få god, kompetent og professionel tekstforfatningsarbejde udført, men det kræver en villighed til, at ville betale prisen. Ernest Hemingway skrev engang:
“There is nothing to writing. All you do is sit down at a typewriter and bleed”.
At producere tekster kan være hårdt og drænende (slave)arbejde – også selvom du er en dygtig skribent og måske ligefrem elsker at skrive ligesom mig. Derfor bør du altid respektere, at god tekstforfatning og content development vil koste nogle knaster.
Jeg vil samtidig skarpt advare dig mod at få udført tekstforfatning hos billige leverendører. Kvalitet og pris går hånd i hånd i denne brancheniche og det kan være svært at vurdere kvaliteten på forhånd. Gå derfor enten efter en service, som vil sende nogle tekst-samples og som er gennemsigtig ift. skribentens tre K’er (kundskaber, kompetencer og kvalifikationer). Kan du ikke overskue at begive dig ud i denne jungle, bør du overveje i stedet at vælge den sikre vej. Gode webudbydere skaber som regel gode professionelle onpage SEO-tekster målrettet din branche. Fordelen her er desuden, at de ovenikøbet sætter kategoriteksterne korrekt op på din webshop, så du ikke behøver at røre en finger.
Tak fordi du læser med
Jeg håber, at dette blogindlæg har skabt klarhed omkring den proces der ligger bag, at skrive gode kategoritekster. Husk at dets formål er, at tilbyde en guide til det grundlæggende, men jeg vil opfordre enhver til, at være følger sin egen intuition og forholder sig kreativt til, hvad der virker på netop din side. Skriv gerne hvis du har bidrag til emnet, så vi sammen kan dygtiggøre denne guide 🙂
Thore Asbjørn Nissen
Uddannet programmør ved EAL
Koder og algoritmer er Thores store passion. Han er udlært med stor ros indenfor SEO-branchen og kastede sig ud i et liv som selvstændig i 2018. Siden da har Thore opbygget et højt niveau af trust som SEO-ekspert og en loyal kundebase i hans virksomhed Kreer. Det er Thore du skal have fat i når du har spørgsmål vedrørende optimering af dit salg gennem Google eller hvis du oplever tekniske problemer på din hjemmeside eller webshop.
Du kan fange Thore på +45 4242 7926 eller sende en e-mail til tn@kreer.dk.