Above the fold

‘Above the fold’ udtrykket kommer fra avisbranchen og betyder ‘overfolden’. I et trygt medie, betyder det altså overfolden der er, hvis du har foldet din avis på midten. I et trygt medie, forsøger man at placere det vigtigste indhold, som kan fange læserens opmærksomhed above the fold, så man kan se det, selvom avisen er foldet og ligger på et bord.

Above the fold & SEO

Det samme gør sig faktisk gældende i web og SEO verdenen. Her er Above the fold det indhold som en besøgende kan se, inden de har foretaget et ‘scroll’.

Google tildeler det indhold der befinder sig above the fold mere værdi, da dette er mere sigende om, hvad din side omhandler. Du bør derfor optimere dit indhold til above the fold, så du som minimum har en H1 med dit søgeord og eventuelle andre fangende ord, samt lidt brødtekst. Samtidigt vil godt indhold above the fold på din hjemmeside, være med til at dine besøgende ved lyn hurtigt hvad din hjemmeside omhandler, hvilket kan være med til at reducere bounce rate og pogo sticking.

Du kan med fordel tænke på avisbranchen og se på hvordan de lever headlines og introtekster i deres artikler.

Above the fold er en vigtig SEO faktor, da den kan øge din relevans og samtidigt være med til at fastholde dine besøgende. Det er dog langt fra den vigtigste. Alligevel er den vigtig nok til, at du bør gøre brug af dets fordele hvis du er løbet tør for idéer til, hvordan du slår dine konkurrenter i Google.

Above the fold i søgeresultaterne

I søgeresultaterne er princippet det samme. Dem der ligger øverst, som man ikke behøver at scrolle ned for at få øje på, får flere kliks. Dette er som regel de første 4-5 søgeresultater i Google, medmindre der er en af dine konkurrenter der har arbejdet med rich snippets, og dermed fylder mere end normalt i de organiske søgeresultater.