M

Kontakt os og få et godt tilbud

Ring
+45 42 42 79 26

 
Skriv
hej@kreer.dk

Følg os på:
Li        Fb

Ankertekst

Hvad er en ankertekst?

 

En ankertekst er den tekst, i et link på en hjemmeside, som er klikbar. Ankertekster spiller en vigtig rolle i intern- og ekstern linkbuilding. En ankertekst er en stærk indikator overfor brugeren såvel som Google, om hvad siden er linkes til handler om.

Der er en række ankertekst-typer, her kommer de to mest almindelige, som du bør kende for at kunne få mest ud af guiden nedenfor:

  • Optimeret ankertekster – Ankerteksten linker til din side med det ord du ønsker at rangere på.
  • Naturlige ankertekster – Ankerteksten indeholder “naturlige”-termer som: Dit firmanavn, din url, m.v.

Se nedenstående HTML eksempel på et link:

<a href="url">Ankertekst</a>

 

Ankertekst og linkbuilding

 

Ankertekst eller på engelsk anchor text, spiller en vigtig rolle i forhold til linkbuilding. Ankerteksten er nemlig med til at fortælle Google, hvad den side der linkes til handler om. Dette gælder både ifht. intern og ekstern linkbuilding. Det er desværre ikke sådan, at vi ved alle links, kan lave den mest optimale ankertekst, da det vil resultere i overoptimerede ankertekster, og det kan være med til at give dårligere placeringer.

Er du i tvivl om din side har overoptimeret ankertekster? Så kommer der her et par hurtige fifs!

1. Naturlig ankertekst

For at du kan gøre din linkprofil, så naturlig som muligt, kræver det at du kender til de forskellige naturlige ankertekster. En naturlig ankertekst kan være forskellige variationer af dit domæne eller firmanavn. Du kan også opnå en mere naturlig ankertekst-profil ved at linke til din side, med længere sætninger eller synonymer for det enkelte søgeord du forsøger at rangere på.

2. Forside vs underside

Lad os sige at du har lavet linkbuilding selv eller har hyret et bureau til det. Disse links har du lavet primært til forsiden, men ønsker nu mere effektivt, at forbedre dine placeringer på nogle af dine undersider. Her er det vigtigt at vide at selve forsiden ikke deler sin ankertekst diversitet med undersider på din hjemmesiden. Det er altså ikke (nødvendigvis) nok, at linke med fx 10 naturlige ankertekster til forsiden. Grunden til at jeg siger nødvendigvis, er at det afhænger af omfanget, samt nichen der arbejdes i. Det kan altså betyde, at din linkprofil ikke er så naturlig som du tror.

3. Niche

Mængden af optimerede ankertekster der skal til, før at din side virker overoptimeret afhænger dels af din niche. Du kan derfor med fordel analysere dine konkurrenters linkprofil, og se hvor mange % af deres links, der går til forsiden og har naturlig- og optimeret ankertekster. Dette vil give dig en klar indikation på hvor langt du kan gå.