Ankertekst
Hvad er en ankertekst?
En ankertekst, eller anchor text, er et andet ord for en klikbar linktekst. Ankerteksten indikerer overfor Google hvad linket refererer til og hjælper således Google Rankbrain til, at forstå indholdet på din side.
Der findes en række ankertekst-typer. De to mest almindelige er:
- Optimerede ankertekster – Ankerteksten linker til din side med det ord du ønsker at rangere på.
- Naturlige ankertekster – Ankerteksten indeholder “naturlige”-termer som: Dit firmanavn, din url, m.v.
Se nedenstående HTML eksempel på et link:
<a href="url">Ankertekst</a>
Ankertekst og linkbuilding
Ankertekst eller på engelsk anchor text, spiller en vigtig rolle i forhold til både intern og ekstern linkbuilding. Ankerteksten er nemlig med til, at fortælle Google hvad en given landingsside omhandler. Samtidig er det vigtigt, at skabe en naturlig og organisk ankertekstning af links, så derfor er overoptimering og en mekanisk fremgangsmåde et stort no go. Er du i tvivl om din hjemmeside har overoptimerede ankertekster? Så kommer der her et par hurtige fifs:
1. Naturlig ankertekst
For at du kan gøre din linkprofil så naturlig som muligt, kræver det, at du kender til de forskellige naturlige ankertekster. En naturlig ankertekst kan være forskellige variationer af dit domæne, firmanavn eller specifikke søgeord og synonymer, som du ønsker at rangere bedre på (fx; ‘Ankertekst’ vs. ‘Linktekst’ ). Yderligere bør du fokusere på long tail keywords for, at opnå maksimal SEO-effekt (fx; ‘hvordan skriver jeg gode ankertekster?’). Tænker du ikke allerede i disse baner, kan det være årsagen bag, at du måske oplever at din hjemmeside eller shop ikke rangerer højt på dine ønskede søgeord.
2. Forside vs underside
Lad os sige at du har lavet linkbuilding selv eller har hyret et bureau til det. Linkbuildingen er primært foretaget med indgående links til forsiden, men nu ønske der en forbedring i dine placeringer på nogle af dine undersider. Her er det vigtigt at vide, at selve forsiden ikke deler sin ankertekst diversitet med undersider på din hjemmesiden. Det er altså ikke (nødvendigvis) nok, at linke med fx 10 naturlige ankertekster til forsiden. Grunden til at vi siger nødvendigvis, er at det afhænger af omfanget, samt nichen der arbejdes i, hvorvidt dette er vigtigt. Det kan altså betyde, at din linkprofil ikke er så naturlig som du tror.
3. Niche
Mængden af optimerede ankertekster der skal til før, at din side virker overoptimeret afhænger dels af din niche. Du kan derfor med fordel analysere dine konkurrenters linkprofil, og se hvor mange % af deres links, der går til forsiden og har naturlige og optimerede ankertekster. Dette vil give dig en klar indikation på hvor langt du kan gå.