CPC

Hvad er CPC?

CPC er en forkortelse af “Cost Per Click”. CPC er den pris du betaler per klik på dine PPC annoncer via platforme som Google Ads og Bing Ads. Din CPC pris afhænger af en række faktorer blandt andet: maksimum bud, din kvalitetsscore (Quality Score), samt dine konkurrenters ad rank på det pågældende ord.

Du kan godt betale mindre per klik og stadig have en bedre ad-placering i Google hvis din kvalitetsscore er høj nok.

CPC er et vigtig parameter at holde høje med, da du muligvis ikke kan dække dine omkostninger eller forsvare din omsætning, hvis din CPC er for høj.

Hvad er en god CPC i Adwords?

Den gennemsnitlige klikpris afhænger af en række parametre, herunder: branche, firmatype og hvilket netværk du benytter. Jo mere konkurrencepræget din branche er, jo dyrere er den gennemsnitlige klikpris. Dette hænger sammen med at priserne i den branche dels er blevet budt op, hvilket vil sige at dine konkurrenter har hævet deres “maks. CPC” for at få en bedre placering. Hvorvidt en CPC er god/acceptabel for din virksomhed afhænger derfor af: hvad du tjener på det produkt du sælger og hvor god konverteringsrate du har (hvor meget du sælger).

Hvordan optimerer jeg min CPC?

Din CPC kan blive formindsket betydeligt ved at optimere din kvalitetsscore. Din kvalitetsscore bliver bestemt ud fra:

  • Click-Through Rate (CTR) – denne kan blandt andet optimeres ved at rette dine Ads-annoncer, så de fremstår mere attraktive
  • Søgeordsrelevans – denne kan optimeres, ved at gøre teksten på din hjemmeside mere relevant, for det pågældende søgeord
  • Ad kvalitet
  • Landingsside kvalitet – optimer dit indhold og din bounce rate på den enkelte landingsside.