CTR
Hvad er CTR (Click-Through Rate)?
CTR er en forkortelse for “Click-Through Rate”, og giver dig information om, hvor mange procent af de søgende der har klikket på dit søgeresultat. Det er altså en simpel matematisk formel, der fortæller hvor mange af dine eksponeringer i fx Google der ledte til et besøg på din hjemmeside.
Eksempel
Lad os sige at din side har fået 147 visninger i Google, på et givent søgeord. 10 af disse visninger har klikket sig videre ind på din hjemmeside. Dette eksempel resulterer i en CTR på 6,8%.
Du kan udregne din CTR med følgende formel: (klik / eksponeringer) * 100.
Hvad er en god CTR?
Hvor vidt din CTR er god eller ej, afhænger af en række forskellige parametre, herunder hvilken niche du opererer i, samt hvilken placering du har på det søgeord du arbejder på. I nogle nicher er det meget normalt, at den potentielle kunde kun klikker sig ind, på den side der ligger først i Google. Et eksempel på dette kunne være ‘opskrift’-søgninger.
Der er dog igennem flere større test beregnet, at første pladsen i snit får over 30% af de besøgende. Din CTR på et søgeord, hvor du har første pladsen bør derfor ligge omkring de 30%. Hvis du har anden pladsen i søgeresultaterne er denne allerede mere end halveret.
Hvordan optimerer jeg min CTR?
Der er en række ting som du kan forsøge dig med, hvis du ønsker at arbejde med din CTR. Du bør starte med at få styr på dine meta tags. Dine meta tags skal stemme overens, med det brugeren ser på den enkelte landingsside, men samtidigt vække nok opmærksomhed i søgemaskinerne, til at der bliver klikket på din side. Du kan fx eksperimentere med at tilføje ikoner i din title og description. Et andet ret effektivt tiltag, når det kommer til at optimere sin CTR er schema markup. Schema kan være med til at øge din synlighed i Google, da du med schema kan tilføje ekstra informationer til din side. Se to eksempler på effektivt schema markup herunder. Du kan læse mere om schema her.