Domain rating
Hvad er domain rating (DR)?
DR er en indikator udviklet af Ahrefs. Denne forsøger at vise styrken af et givent domæne, og dermed sandsynligheden for at en hjemmeside rangerer i Google på de ønskede ord. DR er en skala, der går fra 0 til 100, hvor 0 er svagest og 100 er stærkest.
For et par år tilbage hvor PR (Page Rank) stadig var offentligt tilgængeligt, var det ikke nødvendigt med en DR, da man havde adgang til Googles egen udregning (PR).
Hvordan udregnes DR?
Ahrefs finder første alle unikke domæner der peger ind på siden. Herefter bliver domænerne der linker til din sides DR taget i brug. De sender nemlig en del af deres domain rating videre til din side igennem links. Flere links fra ét site øger ikke denne score, da det menes at man ikke får bedre placeringer af at have 10 links fra et site kontra 1. Det skal desuden nævnes at ’nofollow’ links ikke får din DR til at stige.
Manipulering af DR
Det er desværre ret let at manipulere med DR igennem linkbuilding. Jeg kommer her med et par eksempler på hvordan det kan gøres. Det er vigtigt at forstå at din side ikke rangerer bedre af at have en højere DR, og målet med SEO, bør derfor altid være at få mere trafik, og ikke at få en højere domain rating.
- Tilføj links fra subdomæner. Subdomæner bliver af Google set som nye domæner, og har derfor ikke hoveddomænets linkværdi at sende videre. Ahrefs derimod tildeler subdomæner fuld værdi, hvorfor et link fra fx minblog.wordpress.com, minblog.mono.net eller lignende, kan give dig et godt domain rating boost.
- Tilføj links fra sider som minecookies.org. Det er meget tvivlsomt hvor vidt Google tildeler sider som denne værdi, da der på enkelte sider links ud til andre sider op til 300+ gange – på ÉN side. Ahrefs sender derimod fuld værdi videre – siden kan derfor bruges til at skyde din DR til tops.