GDPR
Hvad er GDPR?
GDPR står for ‘General Data Protection Regulation’. Formålet med GDPR lovgivningen er at sikre at personligdata håndteres korrekt i virksomheder. Alle regler inden for GDPR er vigtige, men der er særligt 4 ting du bør have 100% styr på:
- Du skal føre en fortegnelse.
- Du skal kunne dokumentere at du efterlever lovgivningen.
- Du skal kunne dokumentere at virksomheden har integreret de tekniske og organisatoriske foranstaltninger.
- Du skal oplyse dine kunder og dine ansatte om hvordan i, i virksomheden behandler kundernes data.
Udover de ovenstående 4 punkter er der en lang række andre ting, som du skal have styr på. Hvis du fx har en hjemmeside eller en webshop og bruger noget så simpelt som Google Analytics, så skal du oplyse om dette og give de besøgende et valg om at fravælge denne del af din hjemmeside.
Næsten alle virksomheder er underlagt den ‘nye’ GDPR lovgivning.
GDPR og SEO
Mange folk tror at GDPR gavner ens hjemmeside og ens troværdighed i Google. Men hvordan påvirker GDPR din SEO og er det gavnligt eller skadeligt?
Vi mener hos Kreer ikke, at Google har lavet en særskilt algoritme til denne del. Faktisk tværtimod.
GDPR og SEO har ikke noget med hinanden at gøre og du vil derfor ikke vinde noget på den organiske front ved at opsætte GDPR på din hjemmeside eller webshop. Ikke desto mindre er det et krav at du skal have det, da det hjælper dine besøgende til at forstå, hvordan du behandler deres personlige data.
I og med at dine besøgende nu har mulighed for at fravælge fx tracking, kan du risikere at få mindre data at arbejde udfra. Du vil altså ikke længere få præcise besøgs- og adfærdsdata serveret i analytics, som du ville få før i tiden. Denne data var gavnlig ifht. fremtidige optimeringer, så man kunne levere et endnu bedre og endnu mere tilfredsstillende resultat til de besøgende. Udover dette får du mindre data at lave fx remarketing udfra.