Google optimering

Hvad er Google optimering, og hvordan fremmer du din synlighed i søgemaskinen? Vi vil i dette indlæg komme ind på de forskellige optimeringer du kan lave i Google samt forklare helt grundlæggende hvad de går ud på. Vi vil blandt andet komme ind på SEO, Google Ads og Google My Business.

Indholdsfortegnelse

  • Google Søgemaskineoptimering
  • Google Ads
  • Google My Business

Google søgemaskineoptimering

SEO eller søgemaskine optimering handler om at fremme dine naturlige placeringer i Google, altså dem du ikke betaler for. Der findes omkring 200 forskellige faktorer der spiller ind her, det er dog ikke alle der vægter lige højt. Grunden til at jeg siger omkring 200 er, at Google kun har bekræftet nogle af disse, hvoraf resten af faktorerne er fundet igennem adskillige tests og forsøg.

SEO er en bære dygtig vej til Google optimering, da den er mere langsigtet og ikke koster penge per klik, som fx Google Ads gør. Dette betyder at når du først har opnået og betalt en SEO ekspert for at hjælpe dig til tops, vil du få gratis kliks. Kunsten er naturligvis først og fremmest at opnå disse placeringer, og dernæst at vedligeholde dem, så du ikke skal starte forfra efter et år eller to.

Google optimering i form af SEO-optimering er den optimering vi primært arbejder med hos Kreer. Vi hjælper daglige mange kunder med at opnå bedre resultater og flere salg via Google og andre søgemaskiner, ved at monitorere alt lige fra backlinks, onpage SEO og teknisk SEO. Vi ved præcis hvad der rykker, og arbejder altid ud fra den filosofi at vores kunder skal tjene os hjem igen hurtigst muligt.

Teknisk SEO

Når du arbejder med SEO, er det første du bør have fokus på selve hjemmesiden. Hvis jeres hjemmeside eller webshop ikke er i top form, og let forståelig for Google, bør i ikke have fokus på fx linkbuilding endnu. Langt de fleste, der får foretaget rettelser onpage, vil opleve et stort boost i placeringer inden for meget kort tid. Din generelle online synlighed stiger altså hurtigere ved onpage og tekniske optimeringer, end ved fx linkbuilding, som ofte tager lidt længere tid, før det træder i kraft.

Teknisk- & Onpage SEO dækker over blandt andet: Schema markup, hastighedsoptimering, udvikling af content, forbedring af indeksering, tekstforfatning af gode meta tags og meget mere.

Ved at have helt styr på tekniske SEO, vil du opleve at dine betalte kliks i fx Google Ads kan blive billigere, da dit kvalitetsresultat påvirkes af en række af disse parametre. Des bedre kvalitets resultat des billigere kliks.

Vi kan naturligvis hjælpe dig hvad enten du har en ny hjemmeside eller en veletableret webshop. Principperne er det samme.

Google OptimeringGoogle optimering & Linkbuilding

Når der er styr på den tekniske del af din søgemaskineoptimering, er det tid til at fokusere på linkbuilding. Hvor den tekniske SEO er mere eller mindre en engangsydelse, er linkbuilding et mere kontinuerligt arbejde.

Linkbuilding er det parameter som gør at Google ser dig som en stor, erfaren og professionel kandidat i din niche, hvilket er med til at øge dine placeringer i Google. Det er meget vigtigt at linkbuilding udføres rigtigt, da en forkert metode kan gøre at dine placeringer bliver forværret, eller at du bliver helt deindexeret i Google. Der er rigtig mange ting man skal være opmærksom på når man udfører linkbuilding, og man kan altså ikke bare begynde at linke hovedløst ind til sin hjemmeside.

Et eksempel kunne være en søgning på ordet ‘ny hjemmeside’ (hvor vi i skrivende stund ligger nr. 2 efter blot 1 måneds optimering, første pladsen er indtaget af et exact-match domain, men vi agter naturligvis at tage denne hurtigst muligt :-)).

Søgningen har omkring 500 månedlige søgninger, og der er derfor forholdsvis mange webbureauer der har valgt at fokusere på dette søgeord. Da vi skulle finde søgeord til kreer.dk, kiggede vi på dette blandt mange, og opdagede hurtigt at denne søgning var lettest at rangere på. Dette skyldes i særdeleshed den måde vores konkurrenter på søgningen havde struktureret deres linkbuilding.

Webbureauer tilføjer nemlig tit sitewide links, hvilket betyder at når de fx har lavet en hjemmeside, så indsætter de et dofollow link i footeren, som peger på deres webbureau. Dette kan være en direkte skadelig måde at lave linkbuilding på, hvorfor vi lynhurtigt kunne se, at vi kunne snuppe en god placering her. Vi optimerede vores tekst til søgetermen og byggede to links til vores underside og vupti, så fik vi anden pladsen. For at nuppe første pladsen på denne søgning, skal vi generere et par indgående links mere.

Men hvorfor fortæller vi dig denne historie? Det er netop fordi, at den fortæller ret godt, hvor mange parametre der er på spil når du laver linkbuilding. Og dette er blot en ud af 30+ faktorer som du skal være opmærksom på i forbindelse med linkbuilding. Hvis du vil have flere historier, en snak om din hjemmeside eller hjælp til SEO, er du meget velkommen til at kontakte os. Det koster ikke noget.

Vores tilgang til linkbuilding datadreven. Det betyder, at vi ikke blot slynger en mængde af links ud som anbefaling til jer, baseret på følelser, jeres sidste årsregnskab eller noget tredje. Når vi kommer med anbefalinger til antal links i bør få hver måned, sker det på baggrund af en række parametre, som er grundigt undersøgt. Hvis du har lyst til at høre mere om dette, så er du velkommen til at ringe eller skrive til os.

Et link fra os skal desuden som et minimum overholde én af tre parametre, før vi anser det, som et værdifuldt link til os eller vores kunder. De tre faktorer er:

  • Domænets styrke
  • Domænets relevans
  • Indholdets relevans

Hvis et eller flere krav bliver opfyldt skaffer vi linket til dig. Dette har vist sig at være en yderst effektiv metode at vurdere linkværdien udfra. Vi kigger naturligvis også på et par andre parametre i denne forbindelse, men dette er de overordnede.

Når vi skal vurdere hvor mange links en potentiel kunde skal have om måneden, for at opnå de ønskede placeringer i Google, sker det ud fra et datadrevent perspektiv. Vi kigger altså på hvilke link dine konkurrenter har, deres domænestyrke, deres ankertekster og meget mere. Alt dette giver os en præcis indikation af, præcis hvad Google ønsker på den pågældende søgning.

Google Ads

Google optimeringer i form af Google Ads (tidligere Google AdWords) går rigtig fint hånd i hånd med SEO optimering. Google Ads giver desuden resultater med det samme, og dataen der indsamles i din Ads kampagne kan med fordel bruges til yderligere søgeoptimering, da denne giver de eksakte søgeord der skaber salg eller konverteringer for din hjemmeside eller webshop.

Ulempen ved Google Ads er at det koster penge per klik, og altid stopper med dette. Ads skaber dog trafik fra det sekund du aktivere dine kampagner, og det går derfor rigtig godt hånd i hånd med den lidt mere langsigtede Google optimering: SEO.

Hvis du kunne tænke dig at høre mere om Ads, så har vi hos Kreer, kontakt til de skarpeste folk inden for området. Vi giver dig gerne deres kontaktoplysninger og får dig sendt godt videre i systemet.

Hvis du driver en webshop, kan du desuden med fordel benytte Google Shopping, som vises i toppen af SERP’en (Search Engine Result Page). Disse konverterer oftest rigtig godt, og koster typisk væsenligt mindre per klik end almindelige annoncer.

Google My Business (GMB)

Hvis du ikke allerede har en Google My Business profil, så er det med at komme igang. Google My Business er en gratis profil, som vises i søgemaskinen og på Google Maps. Google My Business er udviklet til firmaer, der netop ønsker mere synlighed i Google, og samtidigt give dem en række værktøjer til at fortælle mere om deres firma og uploade billeder, videoer og aktuelle tilbud.

Hvad enten du har en profil eller opretter en efter at have læst dette indlæg, er det vigtigt at dine oplysninger i GMB stemmer overens med den du har på din hjemmeside, og ikke mindst i dit schema markup. Det gælder alt lige fra firmaadressen til jeres åbningstider.

Udover at jeres GMB-konto vises i søgeresultaterne, øger det også placeringer på jeres egen hjemmeside. Det er tilmed gratis, så der er ingen gyldigt grund til ikke at have en Google My Business profil.

Konklusion

Google optimering dækker altså over en række begreber som Ads og SEO, hvor formålet er at optimere ens synlighed i diverse søgemaskiner. Hovedfokusset ligger naturligvis på Google, da det er her laaangt største delen af de søgende er. Du kan opnå hurtige men store forbedringer ved at optimere din tekniske SEO.

Google Ads og SEO går rigtig godt i spænd, da du dels fra din Ads konto kan få indblik i, hvilke søgeord der faktisk sælger, men også fordi at SEO tager længere tid for det virker.

Brug for hjælp til Google optimering?

Hvis du har brug for hjælp til Google optimering/markedsføring, er du kommer til det rette sted. Vi hjælper med alt inden for SEO og har de skarpeste kontakter inden for Ads og Facebook annoncering. Du får altså et specialiseret team der er 100% dedikeret og opdateret ifht. de nyeste tendenser inden for Google optimering/SEO.

Sammen med vores gode samarbejdspartnere løfter vi årligt hundredevis af kunder til en bedre omsætning, og til en lavere pris.

Du er velkommen til at kontakte os på +45 42 42 79 26 eller hej@kreer.dk og få et gratis og uforpligtende tjek af din nuværende Google optimering, hvorefter vi vil vende retur med en plan på hvordan vi kan få din hjemmeside til top online på dine ønskede søgeord. Vi arbejder udfra gennemtestede strategier, som vi ved virker, og er ikke blege for at lave en konkret beregning på, hvad det vil tage, at få din hjemmeside til tops på dine søgeord.

Vi bruger deruden meget tid på at oplære de virksomheder vi hjælper i selv af lave indhold, links fra diverse hjemmesider og tjenester og meget mere, så i kan holde budgettet nede, og samtidigt få flere besøgende igennem organisk trafik.

Sidst opdateret