Hreflang

Hreflang er med til at fortælle Google og de andre søgemaskiner, hvilket sprog din hjemmeside er skrevet i, så søgemaskinen kan vise den rigtige side baseret på brugerens sprog.

Et korrekt hreflang-markup på forsiden, kan se ud som følgende:

<link rel="alternate" href="http://example.dk" hreflang="da-dk" />
<link rel="alternate" href="http://example.dk/no/" hreflang="nn-no" />
<link rel="alternate" href="http://example.dk/se/" hreflang="sv-se" />

“Href”-attributten er URLen til den enkelte underside på det angivede sprog. Dette markup skal være på example.dk, example.dk/no/ og example.dk/se/, for at være er korrekt opsat. Det er vigtigt at koden er på alle domæner/undersider, da dette bekræfter over for søgemaskinerne at du ejer begge versioner af siden.

“Hreflang”-attributten henviser til hvilket sprog URLen i href-attributten henvender sig til. DA, NN og SV er selve sproget på siden, og DK, NO, SV er lokationen du ønsker at ramme med den enkelte landingsside. Det er ikke påkrævet angive lokationen, og du kan altså nøjes med fx “da”, “nn” og “sv”.

Google bruger ISO 639-1 til sprogkoder og ISO 3166-1 Alpha 2 til lokationerne.

Det er vigtigt at have styr på sine canonical-tags og hreflang-tags inden man påbegynder en linkbuilding kampagne, da du ikke vil få fuld værdi af dine links, hvis siden ikke er optimeret korrekt on-page.

Du kan læse Googles egen forklaring her.

Sidst opdateret