KPI

KPI står for Key Performance Indicator og er en metodisk tilgang til, at systematisere og organisere målbeskrivelser i en organisation, virksomhed eller afdeling. KPI er et nyttigt værktøj til, at styre fælles mål og præstationer og bør altid bruges, som et positivt element. Brug KPI’en til, at finde ud af hvor der skal øges indsatser, men også til, at finde ud af hvor jeres styrker er.

Du kan bruge en KPI til, at tracke kundetilfredshed, kvalitet, levering, processer, serviceniveau, omkostninger og effektiviteten.

En KPI styrker:

  • Den fælles motivation (‘Vi løfter i flok’)
  • Den personlige motivation (‘Jeg kan godt’)
  • Gennemsigtighed i processer
  • Produktiviteten
  • Muligheden for at benchmarke – både internt og eksternt
  • Den interne forventningsafstemning
  • Opsamlingen af information om performance
  • Muligheden for feedback og er et godt kommunikationsværktøj
  • En bredere organisatorisk blandt medarbejdere og deltagere

Sådan laver du en KPI

 

Målbeskrivelse

  • Hvilke mål og delmål har i?
  • Hvad vil det betyde for jer, at opnå disse mål?
  • Hvad skal gøres for at opnå dette/disse?
  • Hvordan måles resultaterne og hvor ofte?
  • Hvem er ansvarlig for hvad i denne proces?
  • Hvordan sikrer i en kritisk tilgang til processen?
  • Hvilke individuelle KPI’er har den enkelte personligt?

Processen

  • Mål resultater løbende
  • Afhold løbende og jævnligt møder
  • Hold altid resultater og mødereferat op mod målbeskrivelser (er i på rette vej?)

Evaluering

  • Hvordan er processen forløbet?
  • Er mål og delmål opnået? hvis nej, hvorfor ikke?
  • Hvad har i lært?
  • Hvordan er ansvarsområder opfyldt (husk at rose hinanden)
  • Er der overensstemmelse med afdelingens/organisationen/virksomhedens KPI og personlige KPI’er?

Redesign

Sidst opdateret