URL

Hvad betyder URL?

URL er en forkortelse for Uniform Ressource Locator og bruges til at vise indholdet fra en lokation på nettet. URL’er er lavet, så brugere nemmere kan få adgang og huske de sider de har besøgt, og dermed slipper for at indtaste en IP adresse. Du kan se URL’en i din browsers adresse linje:

url

På nogle webhoteller bruges URL’en til at connecte til serveren (FTP) og til databasen. En URL består af 4 elementer:

  1. Protokol: http/https
  2. Subdomæne: www/non-www (eller et andet valgfrit subdomæne, som oprettes af ejeren)
  3. Domænenavn
  4. TLD/ccTLD: .com, .dk, .net, .guru – altså domæne endelsen.

Forskellen på TLD og ccTLD

Nu bliver det måske lidt nørdet, men det er faktisk ret simpelt.

TLD står for Top-level domain, og er det øverste niveau i TLD tabellen. Et TLD-domæne vil typisk ikke give en indikation om at hjemmesiden henvender sig til et bestemt land, og har derfor rig mulighed for at rangere på alle markeder. Eksempler på TLD-endelser: .com .info, .net, .org

ccTLD står for Country code top-level domain, og er altså domæne endelser der er ’reserveret’ til det enkelte land. Et ccTLD vil have lettere ved at ranke i Google i det land det tilhører. ccTLD, og svært ved at rangere i andre lande. Eksempler på ccTLD-endelser: .dk, .se, .de, .fr

SEO og URL’er

Hvor vigtig er din URL for din SEO? Din hjemmesides adresse er vigtig for dine placeringer i Google, og exact match domæner har stadig lettere ved at opnå topplaceringer på et givent søgeord. Denne fordel bliver dog mindre og mindre for hvert år.

Du bør vælge et domænenavn der forklarer, hvad brugerne kan finde på din side, fremfor hvilket søgeord du ønsker at ligge højt på. Disse vil dog tit harmonere. Du bør for brugeroplevelsens skyld forsøge at skaffe et domænenavn der er kort og præcist, da dette som regel vil resultere i en højere CTR, og gøre det lettere for tilbagevendende kunder at huske din URL.

Derudover har flere tests vist, at kortere URLer har en højere CTR%, og en større sandsynlighed for at få bedre placeringer i Google. Du bør derfor forsøge at holde dine URLer så korte som muligt. Ideelt set bør de se ud som følgende: www.kreer.dk/main-keyword/ – hvor ‘main-keyword’ er det keyword du forsøger at få siden til at ranke på.

Er du i tvivl om, hvordan du vælger det rigtige søgeord, kan du følge vores gratis guide til at lave søgeordsanalyse.

Ændring af URL

Hvis du efter at have læst denne side, tænker at dine URLer er for lange, bør du altid henvende dig til en SEO konsulent. Det er nemlig ikke uden risiko at ændre din URL-struktur. Det kan have rigtig mange negative konsekvenser hvis det gøres forkert, og resultere i at du mister rankings.