URL
Hvad betyder URL?
URL er en forkortelse for Uniform Ressource Locator og bruges til at vise indholdet fra en lokation på nettet. URL’er er lavet, så brugere nemmere kan få adgang og huske de sider de har besøgt, og dermed slipper for at indtaste en IP adresse. Du kan se URL’en i din browsers adresse linje:
På nogle webhoteller bruges URL’en til at connecte til serveren (FTP) og til databasen. En URL består af 4 elementer:
- Protokol: http/https
- Subdomæne: www/non-www (eller et andet valgfrit subdomæne, som oprettes af ejeren)
- Domænenavn
- TLD/ccTLD: .com, .dk, .net, .guru – altså domæne endelsen.
Forskellen på TLD og ccTLD
Nu bliver det måske lidt nørdet, men det er faktisk ret simpelt.
TLD står for Top-level domain, og er det øverste niveau i TLD tabellen. Et TLD-domæne vil typisk ikke give en indikation om at hjemmesiden henvender sig til et bestemt land, og har derfor rig mulighed for at rangere på alle markeder. Eksempler på TLD-endelser: .com .info, .net, .org
ccTLD står for Country code top-level domain, og er altså domæne endelser der er ’reserveret’ til det enkelte land. Et ccTLD vil have lettere ved at ranke i Google i det land det tilhører. ccTLD, og svært ved at rangere i andre lande. Eksempler på ccTLD-endelser: .dk, .se, .de, .fr
Kan jeg bruge specieltegn og mellemrum i en URL?
Nej. Hvis du ønsker at søgemaskinerne skal forstå din URL optimalt skal du holde dig fra både mellemrum, underscore og ÆØÅ. Du bør bruge ae, oe, aa i stedet for æøå, ligesom du altid skal bruge bindestreg (-) i stedet for mellemrum eller underscore. Dette skyldes at søgemaskinerne kan tolke en underscore som en sammentrækning af ord, selvom du ønskede at signalere et mellemrum.
Dette gælder alle dine URL’er – billedstier såvel som html. Dine billeder må altså heller ikke indeholde æøå eller underscore. Billeder med ÆØÅ vises desuden ikke i alle browsere, hvorfor det kan resultere i at du hæmmer brugeroplevelsen på din hjemmeside gevaldigt.
SEO og URL’er
Hvor vigtig er din URL for din SEO? Din hjemmesides adresse er vigtig for dine placeringer i Google, og exact match domæner har stadig lettere ved at opnå topplaceringer på et givent søgeord. Denne fordel bliver dog mindre og mindre for hvert år.
Du bør vælge et domænenavn der forklarer, hvad brugerne kan finde på din side, fremfor hvilket søgeord du ønsker at ligge højt på. Disse vil dog tit harmonere. Du bør for brugeroplevelsens skyld forsøge at skaffe et domænenavn der er kort og præcist, da dette som regel vil resultere i en højere CTR, og gøre det lettere for tilbagevendende kunder at huske din URL.
Derudover har flere tests vist, at kortere URLer har en højere CTR%, og en større sandsynlighed for at få bedre placeringer i Google. Du bør derfor forsøge at holde dine URLer så korte som muligt. Ideelt set bør de se ud som følgende: www.kreer.dk/main-keyword/ – hvor ‘main-keyword’ er det keyword du forsøger at få siden til at ranke på.
Er du i tvivl om, hvordan du vælger det rigtige søgeord, kan du følge vores gratis guide til at lave søgeordsanalyse.
Google kan dog sagtens besøge og vise din side korrekt, så længe du holder dig under 2.083 karakterer. Dette er deres grænse for hvor lang en URL må være.
Ændring af URL
Hvis du efter at have læst denne side, tænker at dine URLer er for lange, bør du altid henvende dig til en SEO konsulent. Det er nemlig ikke uden risiko at ændre din URL-struktur. Det kan have rigtig mange negative konsekvenser hvis det gøres forkert, og resultere i at du mister rankings.
Det du skal være opmærksom på, hvis du alligevel selv ønsker at ændre dine URL’er er at du får opsat korrekte 301 redirects. En 301 redirect kan enten indsættes via et plugin i fx WordPress eller direkte i din htaccess fil. Hvis du er i tvivl om du har fået opsat korrekte redirects kan du bruge vores redirect checker, som hjælper dig med netop dette.
Derudover skal du sørge for at rette alle interne links der peger til siden. Dette kan du gøre ved hjælp af fx Screaming Frog, som er en applikation, du henter til din computer. Screaming Frog er desuden gratis op til 500 urls, og kan hjælpe dig med at finde de mest gængse fejl på din hjemmeside.