M

Kontakt os og få et godt tilbud

Ring
+45 42 42 79 26

 
Skriv
hej@kreer.dk

Følg os på:
Li        Fb

Gated content: Sådan får du fat i de varme leads

Gated content

Begrebet ‘gated content’ er efterhånden en floskel blandt marketers rundt om på de digitale platforme, og det er ikke uden grund. Men hvad dækker disciplinen egentlig over? Og hvordan kan du integrere gated content i din forretning som et led i din SEO-strategi?

Typiske eksempler på gated content kan være e-bøger, white papers, demoversioner, rabatkoder eller andre former for indhold, der på den ene eller anden måde kræver en handling for at få adgang til det. Er du interesseret i andre slags content eller flere gode råd inden for feltet, kan du desuden finde 6 tips til content marketingMange virksomheder og bureauer arbejder allerede med denne underkategori inden for content marketing, og faktisk viser studier, at 80% af b2b-content er sikret med en eller anden form for ”lås. Denne kan den interesserede let låse op, men det kræver som nævnt en aktiv handling. Det kan være ved at angive noget information i form af en mailadresse, et navn eller telefonnummer – og det er her, at værdien ligger.

Udnyt de varme leads

Gated content er en måde, hvorpå virksomheder sikrer sig adgang til interesserede brugers oplysninger i bytte for noget eksklusivt og kvalitetsorienteret content. Men hvorfor bruge tid, penge og ressourcer på indhold for så at give det næsten gratis væk? Svaret er simpelt. Gated content giver nemlig adgang til de eftertragtede e-mailadresser, og når først du har fat i dem, åbner en lang række døre sig.

Folk, der har tilmeldt sig, er nemlig alt andet lige interesserede i dit produkt eller din niche, hvorfor det er en oplagt mulighed for at sælge dine løsninger ind. Ved at have deres e-mail i din nyhedsbrevliste kan du nemlig altid sørge for, at din virksomhed forbliver top-of-mind inden for det område, du opererer på. Det sker ved, at du altid kan promovere nye produkter, tiltag eller andet nyt.

Facebook er ligeledes en oplagt mulighed, hvis du skal udnytte din e-mail-liste til fulde. For det første kan du sende annoncer direkte til de personer, der har tilmeldt sig din nyhedsbrevsliste, men du kan også lave look-alike-målgrupper, så du finder personer, som ligner dem, og som alt andet lige også kan have interesse i dit produkt eller din ydelse. Det kommer vi også nærmere ind på senere.

Kort sagt er der mange grunde til, at virksomheder skal have fat i de eftertragtede e-mails, hvilket nok allerede nu står ret klart. Men hvordan kan du helt konkret tænke i gated content? Det har vi her samlet en række eksempler på, som du måske kan bruge i din forretning.

Eksempler på gated content

Der er stort set ingen grænser for, hvordan du kan bruge gated content. Fællesnævneren er blot det gode indhold, som skaber nok værdi til, at folk gider at give dig deres mailadresse. Nedenfor har vi samlet et par klassiske eksempler: 

Gated content

Kilde: Sleeknote.com

 

Sleeknote er nogle af de skarpeste knive i skuffen, når det kommer til kvalitetsindhold i marketingbranchen – og derfor kan de tillade sig at kræve en adgangsbillet, inden de deler ud af deres gode råd, hacks og tips. I ovenstående tilfælde skal brugeren angive en række oplysninger for at få adgang til en demo. Det er en oplagt mulighed for den besøgende for at afprøve produktet inden et køb, ligesom at Sleeknote får et talerør til et relevant lead, der måske kan blive en kunde på sigt.

 

De næste eksempler giver ikke adgang til en demo, men til gratis råd og ekspertise, samt guides:

Gated content Kreer

Kilde: Kreer.dk

og

Content-marketing

Kilde: Texta.dk

 

TEXTA har lavet et white paper, hvor de kommer med nogle simple råd til, hvordan virksomhedsejere kommer i gang med e-mail-markedsføring. Det er en række eksekverbare tips, som eksempel webshopejere kan bruge og implementere hurtigt og dermed udnytte de varme leads, som kanalen giver adgang til. Og det eneste, man skal gøre for at modtage dette white paper, er at opgive sit navn og sin e-mail. Det er altså eksklusivt content, der i sidste ende hjælper læseren med et specifikt problem/udfordring, men også TEXTA, som nu får tilmeldinger til sit nyhedsbrev.

Næste bud er typisk for webshops, der sælger fysiske produkter, og det viser tydeligt, hvordan de forsøger at skaffe nogle af de eftertragtede mailadresser, som i dette marked kan være forskellen mellem succes eller fiasko.

 

Kreer-eksempel

Kilde: 2Trendy.dk

 

2trendy tilbyder sine besøgende 10% på det første køb, hvis blot man tilmelder sig deres nyhedsbrev. Nyhedsbrevet er ”låst”, og det åbner altså op for en række spændende ting til de interesserede. For det første er det muligt at spare penge, og derudover giver det typisk adgang til løbende rabatter, nye produkter samt tips og tricks, når det kommer til garderoben. Netop det med at lokke kunder ind med procenter er meget populært blandt webshops, og det er også en strategi, som gang på gang viser sit værd.

Sådan gør du opmærksom på dit gated content

Er du selv webshopejer, kan det kun gå for langsomt med at indsamle nogle e-mails til din liste.

Få produceret noget kvalitetsindhold, som interesserer din målgruppe. Det kan være et white paper, en e-bog eller en demo til noget, som omhandler det produkt, du tilbyder. Typisk er det en god ide med tips og tricks. Folk vil gerne have gode råd og viden ”gratis”, og når de læser dit indhold, bliver du en del af deres underbevidsthed, hvis de en dag skal bruge hjælp lige inden for din niche. Du kan altså få fat i det meget omtalte stempel som ‘trusted advisor’, og samtidig kan du blive top-of-mind for mange personer, hvis du gør det rigtigt. 

Når du endelig har det skarpe indhold klar, er næste skridt at få det ud til målgruppen. Det ser vi på her:

Larm på de sociale medier

Når du har dit arsenal fyldt op med spændende indhold, skal der larmes, så folk faktisk finder ud af, at du har noget eksklusivt indhold, der er værd at læse. Som det første kan du dele dit content på sociale medier organisk. På Facebook er der ikke så god rækkevidde længere, hvis du ikke betaler for eksponering, men gør det alligevel.


Derefter skal du se nærmere på LinkedIn, der stadig har en rigtig god organisk rækkevidde, og det skal du selvfølgelig udnytte. Lav eventuelt en video, hvor du forklarer lidt om, hvad din e-bog eller white paper indholder som en teaser. De organiske opslag er helt gratis, og derfor er det hul i hovedet ikke at benytte dem.

De organiske opslag kan dog desværre ikke løfte hele opgaven, hvorfor du ligeledes skal rette blikket mod de betalte annoncer på Facebook. Her har du et utal af muligheder, og faktisk kan du lave annoncer målrettet mod leadgenerering.

Det eneste, du skal gøre, er blot at finde målgruppen. Her er retargeting den mest oplagte mulighed. Her skyder du mod de personer, som allerede har været inde på din side, og som dermed har vist interesse. Desuden kan du lave en lookalike-målgruppe på disse besøgende, så Facebook selv finder personer, der ligner dem, hvorfor der alt andet lige er chance for, at de også kunne finde på at låse dit gated content op.

Ydermere kan du lave lookalike på din e-mail-liste eller andet, som kunne være relevant, ligesom du også kan forsøge at segmentere dig frem til en ny målgruppe baseret på dit kendskab til brandet eller ydelsen.
Kort sagt åbner de betalte annoncer op for en masse muligheder, og det giver dig en unik chance for at udbrede kendskabet til dit brand. Samtidig kan det endda pludseligt vælte ind med personer, som vil have fingrene i dit låste indhold, hvorfor du får deres e-mails i bytte.

Fang dem på dit website

Det er nemlig her, de varmeste leads befinder sig, og det er dumt ikke at udnytte det. Ligesom alle ovenstående eksempler er det taget fra hjemmesider med pop-ups, og det er også den måde, hvorpå du vil opleve den klart største tilvækst. Du kan ikke finde et varmere lead, så det handler om at få fat på dem her.
Har du ikke helt styr på, hvordan du laver disse pop-ups, kan du se nærmere på de løsninger, som Sleeknote tilbyder.

En vigtig hovedregel, uanset om det er til din leadformular på hjemmesiden eller på Facebook, er, at du skal gøre det så simpelt for den besøgende som overhovedet muligt at konvertere. Kan du nøjes med en e-mail, så hold dig til det. Måske er navnet også relevant, men generelt skal du holde antallet af felter lavt. Det giver flest konverteringer.

Nu er vi kommet til vejs ende i dette indlæg omkring gated content, og vi håber, du er overbevist om, at du hurtigst muligt skal i gang med at lave noget gated content, så du kan plukke de lavt hængende frugter på din e-mail-liste.

Skriv en kommentar: