Google My Business

Har du ikke allerede en Google My Business – så er det med at komme i gang! Her på siden vil vi fortælle dig hvordan du opretter en Google My Business profil, samt hvad du skal være opmærksom på og hvordan det kan være med til at gavne din virksomhed.

Indholdsfortegnelse

Hvad er Google My Business?

Google My Business er en gratis virksomhedsfortegnelse lavet af Google. Fortegnelsen gør at din hjemmeside bliver vist i en lille boks (se billede), på Google Maps og ved bestemte søgninger, der er relevante for din virksomhed. Det er ikke alle søgninger der udløser en Business boks på Google.

Det er et gratis værktøj, og der er derfor ingen grund til ikke at have det – heller ikke selvom du ikke har en fast lokation til din virksomhed. Du kan nemlig vælge et service område, og dermed vælge at skjule din adresse for potentielle kunder der søger efter din ydelse.

Google My Business
Google My Business

Hvordan gavner Google My Business min virksomhed?

Der er en række fordele ved at lave en gratis GMB (Google My Business) profil, og at optimere den korrekt. En profil der er rigtigt opsat vil resultere i, at du bliver vist i toppen af søgningerne ved bestemte lokale søgninger. Dette hjælper med at skaffe dig flere besøgende til din hjemmeside, samt flere opkald til din virksomhed. Hvis du fx har en malerforretning i Odense, og ønsker at blive fundet på søgninger foretaget i netop Odense på søgningen ‘Maler’, så vil du kunne opnå dette med din Google My Business profil, uden at skulle investere 1000vis af kroner i SEO eller Google Ads.

Udover flere opkald og besøgende på din hjemmeside, vil en GMB profil automatisk give dig bedre placeringer i Google. Dette skyldes primært at Google My Business er en stærk indikator om, at din virksomhed er seriøs og aktiv. Du får altså et gratis ryk op på dine placeringer, ved blot at oprette denne listing.

Du vil desuden få vist din virksomhed og profil på Google Maps, som også gør at dine potentielle kunder lettere kan finde dig.

Sådan opretter du en Google My Business konto

Det er let at oprette en Google My Business profil, det eneste det faktisk kræver er at du har en fysisk adresse til din virksomhed, så du kan verificere denne. Vi har lavet en trin for trin guide her, så du let selv kan gøre det:

  1. Gå til https://business.google.com/u/2/create og skriv dit virksomhedsnavn i feltet. Hvis det ikke findes skal du trykke på ‘Opret en virksomhed med dette navn’. Findes din virksomhed på Google i forvejen, skal du ikke oprette den igen. Du kan dog med stor sandsynlighed øge din synlighed, ved at følge de andre tips og tricks på denne side
  2. Vælg den kategori der passer bedst til din virksomhed. Her kan du med fordel finde de af dine konkurrenters kategorier, som klarer det godt i de lokale søgeresultater. Kategorien står lige under overskriften i Google My Business, fx’ Tømrer’
  3. Vælg om dine kunder skal kunne besøge din virksomhed fysisk
  4. Vælg hvilket område din virksomhed ligger i. Det er vigtigt at denne er korrekt, i forhold til senere godkendelse af profilen
  5. Indtast telefonnummer og hjemmeside URL. Sørg for at URLen er korrekt med https og www. Dette kan du gøre ved at besøge din hjemmeside, og kopiere URLen fra browser vinduet
  6. Tryk på ‘Afslut’

Du har nu oprettet din virksomhed på Google My Business. Din virksomhed vises dog ikke før den er verificeret.

Verificering af Google My Business konto

Din Google My Business konto skal bekræftes via post, før den vises på Google Maps og i søgeresultaterne. Dette kræver at du i næste trin på skærmen indtaster dine korrekte oplysninger, da der skal sendes et fysisk brev til dig, der indeholder en 6 cifret kode. Brevet kommer som regel inden for 14 dage.

  1. Indtast din adresse og tryk på ‘Næste’
  2. Indtast den person, hvis navn skal fremgå på brevet og tryk på ‘Post’
  3. Postkortet er nu på vej og du vil inden for 14 dage modtage din kode til Google My Business

Du behøver dog ikke at vente 14 dage med, at optimere din Google profil, der er nemlig en række ting du kan gøre for at din nye Google My Business tager sig godt ud fra starten af. Dem kommer vi nærmere på i næste afsnit.

Optimering af Google My Business

Selvom din profil ikke er godkendt endnu, kan du optimere en lang række ting, så din profil stråler fra starten af, og kommer meget højere op i den lokale søgning.

Din profil vil fra start af stå som ca 20% færdiggjort, alt efter hvilke oplysninger du gav i oprettelsesfasen, der er altså 80% mere du kan gøre allerede nu, for at sikre dig at dine kunder kan finde din profil fra starten af.

Tilføj åbningstider

Den første ting du kan gøre inden din profil er godkendt, er at opdatere dine åbningstider. Åbningstiderne vises direkte på Google og giver dine kunder et hurtigt og godt overblik i hvornår de kan få fat på din virksomhed.

Når du tilføjer åbningstider i Google My Business skal du tilføje specifikke åbningstider til hver dag. Hvis du kun har åbent om søndagen fra kl. 13 til 14 skriver du dette. Hvis I holder døgnåbent er dette også en valgmulighed. Du skal ikke begynde at skrive andre åbningstider end dine rigtige åbningstider, i håb om at opnå mere synlighed. Du kan læse mere om synkronisering af dine virksomhedsoplysninger længere nede på denne side.

Tilføj en beskrivelse

Du har mulighed for at beskrive din virksomhed med 750 tegn. Du må ikke angive en URL i dette felt, og du skal ikke promovere priser, tilbud o.l. da der er specifikke felter til disse oplysninger i Google My Business. Du bør derimod give dine potentielle kunder brugbare oplysninger om jeres ydelser, historie og hvad der gør netop jeres virksomhed til noget særligt. Vi vil senere her på siden, komme ind på hvordan i tilføjer produkter, priser og services.

Et eksempel på en beskrivelse kunne være:

“Vi driver en uafhængig isbutik tæt på bymidten og er stolte af at være de lokales foretrukne mødested. Her mødes vennerne for at få en isvaffel eller en pizza, og du kan også ringe til os for at få en friskbagt pizza leveret på din adresse. Pizzaovnen er i gang hver dag fra middag til lukketid, og vi har altid 35 smagsvarianter af is og sorbet. Kom forbi i dag!”

Du bør ligeledes tilføje dit logo til din Google My Business profil nu. Når du kommer ind på siden, hvor dit logo skal tilføjes, skal du ‘Vælg billede’ under logo rubrikken, hvorefter du kan vælge et billede fra din computer, og anvende dette til din virksomhedsprofil.

Logo billeder vises i formatet 1:1, hvilket vil sige at dit logo skal være kvadratisk, for at tage sig bedst ud på de lokale søgninger. Hvis dit logo er aflangt kan du med fordel lave et kvadratisk billede i dit foretrukne billede program på 1000×1000 px med opløsningen 72 DPI, og trække dit logo ind i dette. Det vil gøre at du får lige ekstra plads over og under logoet, men dit billede vil stå knivskarpt og flot i midten på din Google My Business’ profil.

Tilføj andre billeder

Det er muligt at tilføje andre billeder. Her er der ingen krav til formatet, og du kan derfor tilføje dem som de er. Det kan være billeder af jeres kontor, produkter el. lignende, som i ønsker at vise frem til potentielle kunder. Billederne vil ligeledes bliver vist på søgningerne i Google, og kan være med til at fremme jeres udstråling og synlighed.

Billederne tilføjes ved at gå ind på ‘Billeder’ i sitebaren i Google My Business interfacet og herefter trykke på ‘+’ oppe i toppen af højrehjørne. Du kan nu vælge billederne fra din computer og tilknytte disse til din virksomhedsprofil.

Tilføjelse af produkter og services

Alt afhængigt af om din virksomhed sælger produkter eller services, kan du tilføje disse direkte i Google My Business. Ude i venstre sidebar finder du punkterne ‘Produkter’ og ‘Serviceydelser’. Kreer tilbyder fx Services i form af linkbuilding, webshops og SEO, hvorfor vi opretter ‘Serviceydelser’ til vores profil.

Proceduren er dog mere eller mindre den samme. Det vigtigste du skal vide, når du opretter enten produkter eller services i Google My Business er 1. vælg den korrekte kategori, der passer bedst til din ydelse eller produkt, og 2. navngiv din ydelse eller dit produkt så det giver mening for dine potentielle købere.

Dine produkter og services vises i søgningerne og kan være med til at øge din synlighed.

Google My Business produkter
Google My Business produkter

Anmeldelser på Google My Business

Anmeldelser på din Google My Business profil er det stærkeste værktøj til at øge din synlighed. Det er ingen hemmelighed, at der kan være kamp om pladserne i de lokale søgeresultater, hvis du er i en konkurrencepræget branche og det er her anmeldelser kommer ind i billedet. Her kan anmeldelser på din profil, være med til at gøre at du opnår mere synlighed, da Google ønsker at vise de profiler med bedst og flest anmeldelser øverst.

Google My Business anmeldelser
Google My Business anmeldelser

Du bør derfor få alle de kunder, som du ved har været glade for dine ydelser til at anmelde dig. En anmeldelse på din Google My Business profil rykker altså dine placeringer i de lokale søgninger, hvor fx TrustPilot og andre anmeldelsesportaler ikke har samme effekt.

Husk desuden at svar på dine anmeldelser, da dette kan være med til at øge din synlighed og din konverteringsrate. Du besvarer anmeldelser via Google My Business kontrolpanelet.

Opslag på Google My Business

Har du nogle aktuelle tilbud i din virksomhed har du mulighed for at tilføje din i kontrolpanelet, hvorefter de vil blive vist direkte på en Google søgning hvor din profil rangerer. Sørg for kun at have 1-3 tilbud aktive afgangen, da de på denne måde får mere opmærksomhed. Du bør derfor udvælge hvilke du mener vil konvertere bedst i forhold til potentielle kunder, som endnu ikke har købt noget af din virksomhed endnu.

Kunderne sætter ofte pris på en prisrabat fremfor en procentrabat, da dette har en bedre psykologisk effekt. Det kan dog variere meget fra branche til branche og du bør derfor forsøge dig frem.

Husk at synkroniser dine oplysninger

Sidste og yderst vigtige ting, som kan øge din synlighed markant, er hvis du sørger for at have synkroniseret dine oplysninger. Det er altså vigtigt at dine åbningstider, dit telefonnummer, email mm. er identisk på din Google My Business profil, i forhold til din hjemmeside, facebook og andre virksomhedsregistrer.

Google bruger nemlig disse til at verificere at de indtastede oplysninger er korrekte, og belønner dig, hvis de er identiske, med mere synlighed.

Sidst opdateret

Thore Asbjørn Nissen

Uddannet programmør ved EAL

Koder og algoritmer er Thores store passion. Han er udlært med stor ros indenfor SEO-branchen og kastede sig ud i et liv som selvstændig i 2018. Siden da har Thore opbygget et højt niveau af trust som SEO-ekspert og en loyal kundebase i hans virksomhed Kreer. Det er Thore du skal have fat i når du har spørgsmål vedrørende optimering af dit salg gennem Google eller hvis du oplever tekniske problemer på din hjemmeside eller webshop.

Du kan fange Thore på +45 4242 7926 eller sende en e-mail til tn@kreer.dk.