M

Kontakt os og få et godt tilbud

Ring
+45 42 42 79 26

 
Skriv
hej@kreer.dk

Følg os på:
Li        Fb

Hvad er et godt link?

Hvad er et godt link

Har du stødt på termen ‘et godt link’ eller måske ‘kvalitetslink’? Så læs med her. Mange SEO bureauer bruger termer som, godt link og kvalitetslink i deres markedsføring af linkbuilding. Når alt kommer til alt er et godt link et link der betaler sig selv hjem, og gerne mere end en gang. Det er dog svært at vurdere og garantere. Med den viden du får her i indlægget, kan du minimere risikoen for at du poster penge, efter et link der ikke har en god ROI (Return of investment). Dit ønske når du køber links bør som udgangspunkt være at få investeringen igen.

Det kan være svært at vurdere for den almindelige virksomhedsejer, hvilke links der er gode – og findes der overhovedet gode links? For at vurdere dette skal vi ind over et par emner, som der oftest refereres til i forbindelse med salg af links, nemlig: DR (domain rating), trafik estimat, udgående links vs. indgående links, niche og typen af links.

Domain rating

Domain rating eller DR bruges ofte som indikator på om et link er godt. Det er dog vigtigt at forstå at DR ikke på nogen måde kan stå alene, og ikke fortæller noget om hvad Google synes om hjemmesiden, men kun hvad ahrefs.com synes om din hjemmeside – det er dog som regel ikke Ahrefs vi ønsker at få bedre placeringer på, men derimod Google.

En hjemmeside med ét indgående link kan sagtens have en høj DR. Dette gør dog ikke nødvendigvis linket stærkt. En hjemmesides DR kan manipuleres på måder, som længe er outdated og devalueret af Google ved blandt andet at tilføje links fra:

  • subdomæner
  • forummer
  • sider med mange udgående links

Ovenstående 3 eksempler er blot et få tal af de måder, hvorpå man kan manipulere med denne metric. Dette skyldes at Ahrefs stadig tillæger fuld værdi i links fra denne type kilder. Dernæst skal det nævnes, at det er nemt, at udelukke Ahrefs og andre crawlere fra ens sider. Det vil sige at Google godt kan se de indgående links til en given blog, men ahrefs ikke kan. I disse tilfælde vil det ofte resultere i en lavere DR, men muligvis en højere ‘PageRank’ i Googles øjne.

At basere kvaliteten udelukkende på baggrund af et domænes bedømmelse i Ahrefs er derfor ikke fyldestgørende. Der er dog ikke umiddelbart nogle bedre alternativer til dette, hvorfor man bør tage højde for de andre parametre der bliver nævnt i dette indlæg.

Trafik estimat

I forbindelse med salg af links, refereres der ofte til et trafik estimat, på siden der skal linkes fra. Der er dog ingen der ved, om Google reelt set sender mere linkværdi videre til dit domæne, hvis den side der linker til dig har mere trafik. Oftest vil disse trafik estimater være fra tredje part og altså ikke reel trafik. I sidste ende er du interesseret i at få sendt mere linkværdi til din side, som resulterer i at dine placeringer bliver bedre og derigennem får mere omsætning. Det er som regel begrænset hvor meget gavn du vil få at selve trafikken på siderne du køber links fra, da linket ofte vil ligge på en underside, hvor der ikke er nær så meget trafik som estimatet siger.

Indgående links vs. Udgående links

Dette er efter vores mening det bedste pejlemærke at gå efter, når du er ude og shoppe links til din side. Det er dog lidt mere tidskrævende at gennemgå, og kræver en vis teknisk kunnen.

Udgående links

Det er bevist at de første links på en side, sender mest værdi videre til det domæne der linkes til, kontra det andet og tredje link på en side eller i en artikel. Det er derfor vigtigt at tage højde for hvor mange gange den side du får et link fra linker ud. Et godt eksempel på dette kunne være et link fra minecookies.org. Linket giver dig rigtig meget DR i følge sider som Ahrefs, men det vil næppe rykke ved dine placeringer, da linket er placeret i en lang liste.

Derudover er det vigtigt at tjekke, hvor mange gange hele domænet linker ud til eksterne sider. Hvis en side linker ud, og dermed sender linkværdi ud, til 200 sider, og samtidigt kun har 10 indgående links, er der ikke meget værdi tilbage til dit link. Det er derfor også en vigtig faktor, at tage med i sine overvejelser.

Indgående links

I stedet for at stole blindt på tredje part metrics som fx DR, bør du undersøge hvilke links der faktisk peger på den side, du køber et link fra. Her kan du godt bruge DR som en hurtig faktor, da det vil kræve for stort et arbejde, at gennemgå hele processen igen, for hvert domæne der linker. Samtidigt bør du holde øje med om der er nogle sider du kender, der linker til hjemmesiden, og ikke mindst hvor mange.

Nichelinks

Den værdi der sendes fra nichelinks og konkurrerende sider, er de seneste par år steget. Google er altså blevet bedre til at se i hvilken niche hjemmesiden er, og dermed kategorisere hjemmesiderne. Det betyder ikke at en hjemmeside der ikke er i din niche, ikke kan give dig værdi og bedre placeringer, men der er altså mere at hente, fra relevante sider og/eller artikler.

Typen af links

Typen af links er vigtig i forhold til hvor meget du får ud af linket. Et link fra et forum, en profil eller en anden form for hurtig submission, vil ofte give dig mindre værdi, end en fyldestgørende artikel, som berører det emne, du beskæftiger dig med. Forumlinks var meget populære i starten af 2010’erne. Netop derfor er Google begyndt at sende mindre værdi med videre fra denne type links, da de ikke ønsker at man skal kunne ‘manipulere’ med deres søgeresultater igennem søgemaskineoptimering.

Konklusion

Der er desværre ikke nogen nem og hurtig måde, at undersøge om et link er godt. Et link er først godt når det giver dig mere trafik og flere konverteringer. Efter 2-3 måneder bør du kunne se en stigning i organisk trafik.

Skriv en kommentar: