Schema
Schema markup, eller Schema markering, bruges til at give søgemaskinerne flere informationer omkring din artikel, dit produkt, din virksomhed mm. Der er stort set ingen grænser for, hvad du kan tagge op med schema. Schema markering hjælper Google med at forstå og ranke din hjemmeside korrekt. Derudover kan schema give udvidet beskrivelse (rich snippets), som øger din synlighed og CTR. Disse vises i søgeresultaterne på blandt andet Google, Yahoo og Bing.
Kontakt os og…
Få et uforpligtende tilbud på opsætning af schema-markup og øg dine placeringer i Google.

Schema markup:
Schema og struktureret data
Schema er et projekt som søgemaskinerne har benyttet siden 2011, som indeholder en række definitioner som kan bruges til markering af microdata. Microdata er en type struktureret data, som virker i blandt andet HTML5. Struktureret data er en måde at tildele en Schema definition til indholdet på ens side, som hjælper søgemaskinerne til at indeksere og kategorisere dit indhold.
Hvad er Schema?
Schema, eller Schema markup, bruges til at give søgemaskinerne flere informationer omkring din artikel, dit produkt, din virksomhed mm. Schema hjælper Google med at forstå din hjemmeside korrekt. Derudover kan schema give udvidet beskrivelser (rich snippets), som øger din synlighed og CTR. Disse vises i søgeresultaterne på blandt andet Google, Yahoo og Bing.
Hvad gør Schema markup?
Schema kan øge dine placeringer, da Google vil have lettere ved at læse de informationer du har på din hjemmeside. Schema kan desuden give en højere CTR (Click-Through Rate) i forbindelse med Rich Snippets.
Bør jeg gøre brug af schema?
Schema er relevant for enhver hjemmeside der ønskes mere organisk trafik på og en højere CTR. Vi står klar til at tilføje Schema markup på din hjemmeside. Vi står for alt fra analyser af hvilke markeringer du bør gøre brug af, implementering af Schema i dine design-filer, samt grundig rådgivning om, hvordan du undgår, at overoptimere hjemmesiden og dermed bruge unødigt mange kræfter – og penge.
Skal schema markup programmeres ind i dit tema?
Nej. Det er i de flest CMS muligt at installere et plugin som kan håndtere schema delen for dig. Disse plugins/moduler har som regel en hjemmeside tilknyttet, hvor man kan vælge hvilke markups man vil anvende. Ulempen her er at de tit tilføjer ekstra/unødvendig kode, og schema markup, og at disse plugins koster et mindre beløb om måneden, eller et stort engangsbeløb. Vi anbefaler altid at du spørger dit webbureau eller os om hjælp.
Hvad er struktureret data?
Struktureret data er en måde at tildele en Schema definition til indholdet på ens side, som hjælper søgemaskinerne til at indeksere og kategorisere dit indhold.
Hvad er Rich Snippets?
Rich Snippets er fx denne FAQ du læser i nu. Rich snippets er udevidet uddrag, som vises i Google, og dermed optager mere af pladsen på Google. Det kan være alt lige fra stjerner/ratings, FAQ, billeder, events og meget mere.
Giver al Schema markup rich snippets?
Nej. Det er ikke alle markeringer som fremhæver dit resultat i Google med rich snippets. Du kan dog markere ting som anmeldelser, priser, billede, forfatter, dato, FAQ, events, om produktet er på lager m.m. som kan resultere i rich snippets, hvis det bliver implementeret korrekt. Du kan læse mere om rich snippets her.
Bør jeg bruge JSON-LD, microdata eller RDFa?
Googles egne anbefalinger er JSON-LD. Det kan være lidt svært at overskue JSON i starten, men efter du har lært den simple kode at kende, vil du blive glad for dit valg. Det er nemlig lettere senere at rette i tingene, og du vil have fuld kontrol over dit schema markup. JSON-LD indsættes typisk i <head> på din hjemmeside, modsat de to andre markeringsformer. Microdata og RDFa indsættes direkte i din HTML. Ovenstående 4 steps er et eksempel på microdata.
Vidste du at…
Schema fortæller søgemaskinerne hvad dine data betyder, ikke kun hvad de siger
Sådan tilføjer du schema markup
Først
Microdata er et godt sted for begyndere at starte, da det er meget nemt at opsætte. Først skal du finde den mest korrekte markering på schema.org, hvis du fx blogger omkring elektronisk udstyr kunne denne være schema.org/TechArticle.
Step 1
Dernæst skal schema’en implementeres i kildekoden, dette gøres ved at tilføje schema i den eller lignende container, som indeholder det specifikke indhold du vil tagge op. Først tilføjes itemscope til dit div-tag, så det ser således ud:
<div itemscope>
Step 2
Dette indikerer overfor søgemaskinerne at indholdet imellem vores div-tag indeholder en specifik ting. Herefter tilføjes vores TechArticle markering, som fortæller hvilken specifik ting vores div-tag indeholder, således at vores div-tag nu ser ud som følger:
<div itemscope itemtype="http://schema.org/TechArticle">
Step 3
Herefter kan de fleste elementer inden for dit div-tag markeres med forskellig microdata. Artiklens titel kan fx markeres med name hvilket vil få din kildekode til at se sådan her ud:
<h1 itemprop="name">Spændende elektronik artikel</h1>
Til sidst
Du kan se alle de mulige markeringer inde på schema.org.
Synes du stadig det er lidt af en udfordring kan du med fordel prøve Googles eget værktøj til at oprette struktureret data.

Case:
Blev nr. 1 i Google og fik 3x flere besøgende
Salon HAIRbyme strøg til tops i Google på udvalgte keywords på rekordtid og har nu kunnet skruet priserne op. Ved at skabe en ny SEO-venlig og trendy hjemmeside steg HAIRbymes organiske trafik drastisk og det har betydet, at der nu er flere kunder i salonen. Salonindehaveren er faktisk så glad for vores gode service, at hun har valgt, at vedligeholde salonens gode placeringer med et SEO-abonnement, som er skræddersyet salonens budget og ambitioner.
Sidst opdateret 26. september 2020