Hvad kan man bruge Ahrefs til – og hvad skal man være opmærksom på

Ahrefs er det førende værktøj indenfor crawling af eksterne links. Ahrefs består af 400 servere som hver dag crawler 6 milliarder sider. Dette betyder at Ahrefs ofte finder links hurtigt, ja nogle gange hurtigere end Google. 

 

Kort om DR (domain rating)

Ahrefs har lavet en algoritme som de har valgt at kalde DR (domain rating). Denne bedømmelse har til formål at vurdere domæner ud fra de samme parametre som søgemaskinerne. En domain rating på 0 er det laveste, og en domain rating på 100 er det højeste. DR er et godt pejlemærke for hvornår et link er stærkt i søgemaskinernes øjne, og kan til dels sammenlignes med Googles PageRank – som ikke længere er offentligt tilgængeligt.

 

Hvad kan man bruge Ahrefs til? 

Ahrefs er et stærkt værktøj at finde linkmuligheder med. Her vil man oftest gå ind og se på konkurrenternes links, og prøve at skabe de samme links til kunden. Forestil dig at man skaffer alle links som en konkurrent har, og oveni har links som konkurrenterne ikke har. Allerede her har man et stort forspring, og bør kunne se ens placeringer stige. Det er naturligvis vigtigt at ens indhold giver mening for det pågældende søgeord, samt er “tilfredsstillende” for brugeren.

 

Vær kritisk

Stoler du blindt på Ahrefs vurdering af hjemmesider ender man potentielt med at få en meget ”spammy” linkprofil, hvilket ikke gavner ens placeringer – tværtimod. Et eksempel kunne være minecookies.org. Umiddelbart ser linket stærkt ud ifølge Ahrefs, og har en domain rating på hele 88 med over 7000 refererende domæner. Hvis man derimod går ind på minecookies.org, og ser hvor linket stammer fra, ser man en utrolig lang liste med links. Google crawler ikke links som indgår i lister som denne, og tildeler ingen værdi heraf. Linket har derfor ingen positiv effekt på dine placeringer, da det ikke bliver opfanget af bl.a. Google. Det eneste dette link derfor gør er at forhøje din DR i Ahrefs – hvilket ikke bør være i fokus i arbejdet med SEO. 

Ovenstående eksempel er et godt eksempel på vigtigheden i at undersøge sider inden man bruger tid på at bygge links fra dem. Som hovedregel bør man ikke bruge krudt på domæner, hvor linket stammer fra en side med mange links versus tekstindhold. Ligeledes bør man undgå at bruge tid på linkkataloger, som har en stor mængde udgående links vs. reelt indhold, da disse som regel også er blevet blacklisted af Google – faktisk bør man helt undgå sider, hvor det tydeligt ses at sidens eneste formål er at generere udgående links.

Ahrefs dropper løbende at tildele værdi fra domæner i deres algoritme, men som ovenstående eksempel viser, tager det ofte lidt tid før de dropper at tildele værdien.