SEO guide – Gør det selv

Vil du selv igang med at kigge på søgemaskineoptimering (search engine optimization), så kommer vi her med en række punkter, som du bør have styr på før du kan gøre dig forventninger om at blive fundet på dine søgeord. Der skal som regel en del mere til, for at komme helt til tops, men du kan let spare et par tusinde kroner, hvis du får optimeret de lavthængende frugter, inden du tager kontakt til et SEO bureau. Læs mere om hjælp til SEO eller se vores seo priser her.

Indledende arbejde

Den indledende fase er, efter nogle menneskers mening, den vigtigste når man arbejder med søgemaskineoptimering. Det er her, de søgeord der skal være fokus på, udvælges. Det er også her at der kommer styr på sporingen, således at du ved præcis hvordan dit arbejde med SEO forløber.

Find de rigtige søgeord

Arbejdet med at finde de rigtige søgeord du vil lægge kræfter i, er vigtigt for om du får succes med SEO. Hvis du vælger et søgeord der er for meget konkurrence på, i starten af dit arbejde med SEO, vil du opleve at du ikke kommer til at få mere trafik på din hjemmeside før der er gået meget lang tid, og at der derfor går længere tid, før din investering har tjent sig ind igen.

Vi foreslår altid at starte småt, så arbejdet hurtigere tjener sig ind igen, samtidigt med at din hjemmeside opbygger en autoritet i Google. Det er naturligvis vigtigt at der er nogen der søger på de søgeord, som du udvælger, men det er samtidigt vigtigt, at det er realistisk at du kan rangere i toppen af søgningen inden for 3-12 måneder. Fordi top 3 får stort set alt trafikken og nr 1 får over dobbelt så meget som nr 3, vil en top 3 placering på en søgning med 1000 månedlige søgninger give mindre end en førsteplads på en søgning med 500 søgninger. Dette varierer efter søgetypen. Hvis der er tale om fx en informationssøgning vil førstepladsen som regel løbe med en langt større del af trafikken.

Samtidigt med at du arbejder på de lidt nemmere søgeord, vil du opleve at hele domænet styrkes og efter et stykke tid, vil det være naturlig at skrue op for ambitionerne.

Derudover skal du have fokus på søgehensigten. Leder de brugere der søger på dit søgeord efter information eller er de faktisk interesseret i at købe dit produkt? Der er stor forskel på, hvor mange henvendelser du vil få af at rangere på fx ‘gratis linkbuilding’ kontra ‘køb linkbuilding’.

Udvælgelse af søgeord, er en lidt mere omstændig affære, da det kræver en række værktøjer, der kan give indsigt i, hvordan og hvor mange der søger på de forskellige søgeord. Vi har derfor lavet en særskilt guide til netop dette. Du finder vores guide til søgeordsanalyse her.

Følg udviklingen af dine placeringer

Når du har fundet dine fokus søgeord, er det tid til at opsætte sporing, således at du kan finde ud af præcis hvor du ligger nu, samt have data over, hvordan dine placeringer bevæger sig. Dette kan være effektivt, hvis du skal dokumentere udviklingen over for din chef eller lignende, eller bare selv vil vide, hvad du får ud af det SEO arbejde du laver.

Der findes utallige ranktrackere rundt omkring på nettet, langt størstedelen af disse er dog ikke præcise i danmark (og sikkert heller ikke i USA), hvorfor du bør dobbelttjekke dine placeringer. Hos Kreer benytter vi det danskudviklede Accuranker, som klart er de førende i DK inden for ranktracking og giver dig præcise placeringer. Ulempen er dog, at det er lidt omkostningsfyldt. Hvis du er på udkig efter et billigere alternativ er serprobot.com et rigtig godt bud. Deres resultater stemmer som regel overens med Accuranker. Den eneste ulempe her, er at interfacet er forældet og du har færre features, som fx automatisk PDF rapportering.

Du kan ikke bare Google dine placeringer manuelt. Hvis du åbner Google på din computer og søger på et af dine søgeord, vil du i langt de fleste tilfælde ligge højere end hvad du i virkeligheden gør. Dette skyldes at Google ønsker at give dig placeringer som du tidligere har vist interesse for. Du skal derfor bruge et SEO værktøj der virker, for at få de præcise resultater.

Få styr på sporing

Et andet vigtigt værktøj er sporing. I virkeligheden er det ligegyldigt hvor du ligger i Google, hvis det ikke giver dig flere besøgende og derigennem flere leads eller salg. Det er derfor vigtigt at du også følger med i disse tal.

Det bedste værktøj til dette er Google Analytics. Google Analytics er et gratis værktøj, hvor du kan se alt lige fra mængden af trafik, hvilke lande og byer dine besøgende kommer fra, hvilke kanaler der giver flest salg (SEO, Ads, Facebook, you name it), hvor tilfredse dine besøgende er på din side, hvilke produkter der sælger bedst og langt mere. Stort set alle parametre kan holdes op imod hinanden, så du kan altså se fx hvilke produkter der er mest populære i fx Odense for brugere der kommer ind på din hjemmeside via Facebook. Der er stort set ingen begrænsninger for den data du kan hive ud herfra – og det er derfor vigtigt at du begynder at opsamle denne allerede nu.

Hvis du arbejder i WordPress, findes der en lang række plugins (både gratis og betalte), som kan hjælpe dig med at opsætte korrekt konverteringssporing mm.

Hvis du ikke har en webshop, bør du stadig opsætte sporing. Her kan du spore på udfyldelse af kontaktformularer, kliks på links mm.

Sporing er altså essentielt hvad enten du har en webshop eller en almindelig firma hjemmeside, for at du kan se, om arbejdet med SEO kan betale sig. Det eneste man ikke kan i Google Analytics, er at se hvilke ord folk har søgt på, hvilket tager os til næste punkt – Google Search Console.

Opsæt Google Search Console

Et andet gratis værktøj fra Google, som er med til at lette dit arbejde med søgemaskineoptimering og samtidigt sikre dig en bedre indeksering i søgemaskinen er Google Search Console.

I Google Search Console har du mulighed for en lang række ting, som øger din synlighed og indeksering i Google. Udover dette får du automatisk besked over mail, hvis der er problemer med dit website. Værktøjet er gratis og nemt at sætte op. Når det er opsat går der et par dage før du kan se data.

Du bør som det første indsende et sitemap til Google Search Console. Dette gøres via ‘Sitemap’ menuen. Hvis du benytter WordPress og har installeret et SEO plugin som fx Rankmath eller Yoast SEO, skal du blot skrive ‘sitemap_index.xml’. Google går nu igang med at læse og indeksere alt dit indhold på din hjemmeside.

Efter et par dage, vil du have mulighed for at se præcis hvilke søgeord du er blevet fundet på, hvor mange der har klikket på disse samt din placering. Dette kan være misvisende hvis du ikke opsætter parametret ‘land’ under ‘Effektivitet’. Mulighederne i Search Console er mange, og du bør bruge noget tid, på at undersøge disse. Hvorom alting er – så er det vigtigt at få opsat hurtigt, så du indsamler data til senere brug.

Onpage SEO

Onpage SEO er alt det dine brugere (og søgemaskinerne) kan se. Søgemaskinerne kan godt nok ikke vurdere hvordan du skal rangere udfra dit visuelle udtryk, og kigger derimod på din HTML kode. Der er dog alligevel en del ting, som spiller ind her, for at din side performer bedst muligt.

Sørg for at dit indhold er relevant

Hvis du ikke opfylder de forventninger dine besøgende har, på den pågældende søgning, vil du ikke kunne fastholde dine placeringer, ligesom hvis du opfylder disse, og dem der rangere over dig ikke gør, vil du på sigt overtage deres plads (hvis din side ellers lever op til de andre krav).

Det nytter altså ikke noget, at optimere imod søgeord, hvor du ikke kan udfylde behovet for dine besøgende, da du ikke vil kunne fastholde en placering her.

Optimering af tekst

Det er ingen hemmelighed, at du skal have meget tekst for at rangere på en lang række søgeord. Den gamle og forældede holdning til dette var at man skulle skrive 500 ord per side og nævne sit søgeord i ca 3% af ordene. Dette er dog ikke længere så simpelt, da Google er blevet klogere. I langt de fleste tilfælde passer dette ikke og vil ikke være tilstrækkeligt for at rangere i toppen.

Du bør i stedet tage et kig på de af dine konkurrenter, der rangere på side ét i Google, på den enkelte søgning. Antallet af gange du bør nævne dit søgeord, længden af den nødvendige tekst, mængden af overskrifter, billeder osv. afhænger altså af dit søgeord. Google vil ikke din side tilfredsstillende nok, til at vise den på side ét, hvis du kun har 500 ord og alle dine konkurrenter har 3000+ ord.

Optimering af meta description og title

Står dine meta tags knivskarpt i Google? Din meta description og title, er det man ser i søgemaskinerne, inden man klikker sig ind på din hjemmeside. Disse to tags, er derfor alt afgørende for, hvor mange kliks du får på en given søgning.

Din title er den øverste tekst som står med fed skrift ude i søgemaskinen, hvor meta description er brødteksten under.

Title tagget påvirker dine placeringer i Google direkte, hvilket vil sige at dit søgeord skal indgå i titlen én gang. I gamle dage, da det var lettere at manipulere med SEO, kunne man med fordel tilføje sit søgeord to eller tre gange, men dette går ikke længere. Sørg i stedet for at lave indbydende tekster, hvor du nævner dit søgeord en enkelte gang (samt eventuelt et synonym) og opfordre til klik på dit resultat – da antallet af kliks kan være med til at øge dine placeringer.

Meta descriptions påvirker ikke dine placeringer direkte. Du kan dog påvirke dem indirekte ved at skrive så gode tekster, at de genererer flere kliks. Flere kliks på dine resultater øger din CTR (Click-Through Rate), hvilket er en ranking faktor i bl.a. Google.

Få styr på dine interne links

Google følger links rundt omkring på nettet, og finder nye hjemmesider og undersider på allerede indekserede sider. Ligesom med ekstern linkbuilding, påvirker dine interne links også dine placeringer. Denne påvirkning af dine resultater menes at være blevet større de seneste par år, hvorfor du bør have helt styr på din interne linkstruktur.

De interne links sender en indikation til søgemaskinerne om, hvilke sider på din hjemmeside der er de vigtigste.

En tekst på en mindre side, kan godt bære at have 2-3 interne links, til andre undersider eller blogindlæg på din egen hjemmeside, hvor en større hjemmeside som fx Wikipedia kan slippe afsted med rigtig mange interne links. Du bør, hvis du nævner et emne på en side, som du har en dedikeret side til, linke til denne. Udover at søgemaskinen følger dine interne links, kan det være med til at øge brugervenligheden på din hjemmeside, da dine besøgende lettere vil kunne finde svar på de det søger.

Teknisk SEO

Teknisk SEO er alt det der sker bagved din hjemmeside. Forskellen fra Onpage SEO og Teknisk SEO er, at den tekniske SEO ikke kan ses af dine besøgende. Ikke desto mindre kan en fejl i din tekniske SEO betyde at din side ikke kan blive indekseret og dermed ikke rangerer i Google.

Det er derfor vigtigt at have helt styr på teknisk SEO

Sådan tjekker du din hjemmeside for tekniske fejl

SEO programmer er, som du sikker ved, dyre. Der findes dog et par gratis sider, som du kan bruge til at finde eventuelle fejl. Hvis du alligevel mener at der er noget helt galt med din hjemmeside, bør du kontakte et SEO bureau med adgang til de dyre værktøjer, så de kan tjekke op på dette for dig.

Google Search Console vil give dig besked om de mest kritiske fejl, men der er en lang række andre faktorer, som kan hæmme din organiske vækst. Vi kommer her med et par gratis værktøjer, du kan bruge til at identificere disse.

Find basale fejl med Screaming Frog

Screaming Frog er et gratis program, som du henter ned på din computer. Screaming Frog er kun gratis op til 500 URLs per domæne, hvis du har en større webshop eller hjemmeside, vil du derfor rammes af en begrænsning. Du får dog stadig adgang til de første 500 URLer som programmet finder.

Screaming Frog kan bruges til at finde manglende alt tags, links der peger forkert, manglende eller for lange meta tags, manglende H1 tags og meget mere. Alt sammen ting, der hæmmer din synlighed.

Tjek dine redirects

Et stort problem på mange hjemmesider er, at de ikke har opsat korrekte redirect. Dette gør at værdien fra dine links ikke sendes korrekt videre. For at overføre og få den fulde værdi af disse, skal du bruge det man kalder en 301 redirect, hvilket er en permanent redirect. Mange er ikke opmærksomme på dette, og opsætter i stedet en midlertidigt redirect (302), som ikke overfører fuld linkværdi. Du kan derfor opleve at en HTTPS migration, eller et redesign resulterer i at du mister trafik.

Du kan tjekke dine redirects gratis i vores værktøj her.

Kan din side indekseres I søgemaskinerne?

Mange oplever ligeledes at deres hjemmeside ikke kan indekseres og findes af søgemaskinerne. Hvis du har mistanke om dette kan du forsøge at lave en søgning i Google på ‘site:mitdomæne.dk’. Hvis der ikke dukker nogle resultater frem, kan dette være tilfældet. Du bør være opmærksom på, at dit side godt kan ligge i Google, selvom det ikke er indekserbart, da de gemmer resultater i længere tid.

Du bør, hvis du er i tvivl kigget i din robots.txt fil på dit domæne, eller lede efter noindex meta i din kildekode.

Vigtigheden af et mobilvenligt webdesign

Efter Googles ‘Mobile First’ opdatering er et responsivt webdesign blevet vigtigere end nogensinde før. Google belønner dig hvis du har et mobildesign og rangere din hjemmeside højere, hvis der søges via mobil.

Hvis du er i tvivl om hvorvidt din hjemmeside er responsiv, kan du når du er inde og besøge din hjemmeside, trække i dit browser vindue. Hvis hjemmesiden tilpasser sig bredden på dit browservindue på en flot måde, uden at lave en horisontal scrollbar, er din hjemmeside responsiv.

Du bør være opmærksom på, at hvis du har et responsivt webdesign, vil Google kun kigge på dette (deraf navnet mobile first). Det vil altså sige, at hvis du skjuler indhold på mobilversionen af din hjemmeside, vil Google ikke kunne tage dette med i overvejelserne, når din hjemmeside skal placeres i søgemaskinerne. Du bør derfor i stedet for at skjule indhold helt, hvis du synes du har for meget tekst på hjemmesiden, inddele disse i ‘fold-ud’-kasser i stedet – også kaldet accordions/toggles.

AMP eller ej?

AMP er et nyt hjemmeside format, som gør at din hjemmeside hentes med det samme når den besøges fra Google – som i, med det samme!

Mange SEO eksperter og SEO bureauer mener at AMP er ‘the shit’. Vi har dog i Kreer testet dette af og vi er ikke imponeret over resultatet. Mange installerer et AMP plugin i WordPress, og venter i spænding på at deres #1 pladser i Google strømmer ind. Det er dog langt fra tilfældet.

Vores holdning til AMP og WordPress er at, det ikke er muligt at konverteringsoptimere de designs der er tilgængelige. Derudover står du med to versioner af din hjemmeside, fremfor en responsiv hjemmeside. Vi er dog overbeviste om, at der kan opnås gode resultater ved at lave en REN AMP side, udenom WordPress og et andet CMS. Dette har vi dog stadig tilgode at prøve kræfter med!

Du bør derfor, efter vores mening deaktivere alt der har med AMP at gøre på din hjemmeside, og i stedet fokusere på din responsive mobilversion og hastigheden på denne.

Hastighedsoptimering

Hastigheden på din hjemmeside bliver vigtigere og vigtigere i takt med at flere bruger mobildata til at søge på nettet. Derudover er en hurtig hjemmeside langt mere brugervenlig og vil resultere i at du får flere konverteringer på din hjemmeside.

Studier har vist, at hvis en hjemmeside er mere end 3 sekunder om at indlæse, forlader op imod 50% af dine besøgende hjemmesiden inden den er indlæst – og så kan det være lige meget hvor meget søgemaskineoptimering du har lavet.

Hvis du ønsker hjælp til hastighedsoptimering kan du bestille dette her.

Gør det selv hastighedsoptimering

Der er et par ting du selv kan optimere uden den store tekniske snilde og måder hvorpå du kan undersøge, om din hjemmeside er hurtig nok.

Du kan identificere de elementer der sløver din hjemmeside gratis på Google Pagespeed Insights eller på GTMetrix.com. Disse værktøjer vil hver især komme med en række tiltag du kan implementere for at gøre dit website hurtigere. Det mest præcise og opdaterede værktøj af de to er gtmetrix, hvorfor du bør tage lidt lettere på dit resultat i Google PageSpeed.

En stor del af de forslag værktøjerne kommer med, kan løses ved brug af et eller få plugins i fx WordPress.

Valg af webhosting

Dit valg af Webhosting er altafgørende for hastigheden på din hjemmeside. Hvis du har valgt et billigt webhotel til 10-20 kr. om måneden, vil du have svært ved at opnå en loadhastighed på under 1 sekund. Det er derfor vigtigt at du ikke er for nærig på denne front, da hastigheden er en så vigtig faktor, og et skift til et webhotel der giver dig 1-2 sekunder på hastigheden kan betyde at dine placeringer stryger til tops.

Hvis du vil høre mere om hvilke webhoteller vi anbefaler, er du velkommen til at hive fat i os.

Schema markup

Schema markup og struktureret data er med til at hjælpe søgemaskinerne til bedre at forstå og læse dit website. Schema markup er de seneste par år blevet en vigtig del af arbejdet med søgemaskineoptimering. Der er stort set inden grænser for, hvad du kan markere og dermed gøre lettere for søgemaskinerne at læse.

Arbejdet med schema markup, kan ligeledes være med til at tage din hjemmeside helt til tops og være det der skal til, for at du rykker de sidste placeringer.

Du har helt sikkert set det, ude i Google når du surfer rundt. Schema markup kan i nogle tilfælde udløse ‘Rich Snippets’. Rich Snippets ses i søgemaskinerne i form af stjerner, priser, billeder, fremgangsmåder, vare på lager og meget mere – disse kan vises direkte i søgemaskinerne inden brugeren klikker på dit resultat. Rich Snippets er med til at øge din CTR (Click-Through Rate), som er med til at øge dine placeringer og kliks til hjemmesiden.

At tilføje schema markup selv, kan være tæt på umuligt, hvis du ikke har kendskab til kodning, og et af de mange plugins der findes på markedet, vil sjælendt give de resultater du håber på – ikke desto mindre er det noget du bør læse op på, og have fokus på i dit arbejde med søgemaskineoptimering.

Du kan læse mere om Schema markup her.

Offpage SEO

Offpage SEO er den søgemaskineoptimering der foregå andre steder end direkte på din hjemmeside. Hvor de andre ting, når det kommer til søgemaskineoptimering, i størregrad er en engangsting, er arbejdet med offpage søgemaskineoptimering mere kontinuerligt. Det er her man arbejder med sidens autoritet og omdømme i Google, hvilket har vist sig, at være nogle af de vigtigste ranking faktorer i søgemaskinerne.

Vi vil her nævne et par af de måder, du kan arbejde med din offpage SEO.

Opsæt en Google My Business profil

Google My Business er et gratis værktøj til virksomheder. Ved at oprette en Google My Business profil får du en placering på Google Maps, og du får samtidigt et boost i Google, hvis dette opsættes korrekt. Når du opretter en Google My Business profil, skal du være opmærksom på, at dine oplysninger er identiske med de oplysninger du har på din hjemmeside og andre steder på nettet som fx facebook og krak. Ved at optimere disse, kan du øge din Google my business’ synlighed i søgemaskinerne.

Udover at blive vist på Google Maps, kan du i din Google My Business profil indsætte services, tilbud og nyheder som alle vil være med til at øge din eksponering.

Hvis du har brug for yderligere hjælp til optimering af din Google My Business profil har vi lavet en guide her.

Linkbuilding

Linkbuilding er stadig i 2021 den mest værdifulde enkeltestående SEO parameter. Linkbuilding kan være en dyr og ineffektiv affære hvis det ikke gøres rigtigt, du bør derfor altid alliere dig, med et SEO bureau der har styr på dette.

Google ændrer løbende på deres algoritme, og her har de oftest fokus på linkbuilding. De er derfor vigtigt at du er up-to-date hvis du selv ønsker at varetage denne del af din søgemaskineoptimering.

Der findes lige så mange forskellige holdninger til linkbuilding som der findes SEO folk. Du bør derfor læse op på emnet, og følge dem du føler, har mest styr på sagerne. I næste afsnit vil vi give vores bud på, hvordan du finder et godt link og vurderer dette.

Læs mere om linkbuilding her.

Sådan vurderer du et link

Hos Kreer vurderer vi ikke links ud fra tredjeparts metriks som DR, DA, TF osv. Dette skyldes at det intet har med Google at gøre og udelukkende er udviklet af eksterne firmaer, for at give nybegyndere et lettere indblik i, om et link er godt eller ej. Der er dog en række fejl og mangler i algoritmen, hvorfor det langt fra er nok kun at kigge på dette.

Vi kigger desuden heller ikke på mængden af trafik, men snarere om domænet rangere på nogle søgeord i Google, da dette indikerer om domænet er blacklistet eller ej.

Det vi kigger på derimod er:

  1. Domænets styrke
  2. Domænets relevans ifht. din hjemmeside
  3. Sidens relevans hvor dit link placeres

Hvis minimum en af ovenstående parametre er opfyldt, bør du gå efter at få linket. Det bedste er naturligvis at alle 3 parametre er opfyldt.

Skab en naturlig linkprofil

Arbejdet med linkbuilding handler om meget andet end blot at skaffe links. Det handler i lige så stor grad om, at skabe en naturlig linkprofil. Dette skyldes at linkbuilding i teorien er i mod Googles retningslinjer (det er dog ikke ulovligt). Folk vælger dog stadigvæk at arbejdet aktivt med linkbuilding, da det er nødvendigt for at rangere i Google.

Det at skabe en naturlig linkprofil handler i høj grad om hvordan du linker til dig site. Har du fx kun links til din underside er det en indikation om, at du forsøger at manipulere med søgeresultaterne. Har du kun follow-links eller links med ankerteksten ‘køb SEO’ kan det ligeledes være en indikation om at du forsøger at snyde søgemaskinerne.

Du bør derfor tænke over, hvordan de naturlige links rundt omkring på nettet fra fx BT, TheGuardian eller andre nyhedsmedier linker rundt til sider.

Måder at skaffe nye/flere links på

Der findes mange måder hvorpå, du kan skaffe nye links til din hjemmeside.

Et nemt link, som mange vælge at skaffe i starten er, hvis I fx anvender en fast leverandør til kasser, fragt, gavebånd eller andet. Her kan man have held med, at spørge leverandøren om de vil have en udtalelse på deres hjemmeside, hvilket ofte resulterer i et link retur.

En anden måde kunne være at lave en fed infografik, som er så god, at andre hjemmesider låner den, og dermed linker til din hjemmeside.

Der findes rigtig mange måder, at skaffe links på. Vi har beskrevet langt flere under vores linkbuilding side.

Findes der stadig dårlige links?

Det korte svar er nej. Google indførte i en kortere periode en algoritme, der gjorde at sider kunne blive straffet hvis de havde links fra spam og generelt dårlige sider. Denne algoritme viste sig dog hurtigt at være en fejl, da folk begyndte at bestille linkbomber til hinanden, og dermed lave dårlige SEO for konkurrenterne, fremfor at lave god SEO for sig selv.

Dårlige links nu til dags er derfor ikke links, der skader dine placeringer, men derimod links der ikke øger dine placeringer.

Sociale signaler

Sociale signaler som likes og deling på de sociale medier er mindre ranking faktor, men ikke desto mindre en ranking faktor. Det spiller altså ind hvor mange gange din side likes og deles. Udover at være en ranking faktor, kan delinger på sociale medier være med til at retfærdiggøre din linkbuilding, da flere likes og delinger indikere en populær side – og populære sider får oftere naturlige links til deres hjemmesider.