Derfor er WordPress det bedste valg, når du skal lave en blog

WordPress er det mest anvendte CMS i hele verden. CMS står for ”content management system”, og refererer til de programmer, man bygger hjemmesider i. Der er efterhånden en del CMS’er på markedet, og det bliver flittigt diskuteret, hvilket af dem, der er det bedste. Her får du vores argumenter for, hvorfor en WordPress hjemmeside er det bedste, når du skal lave en blog.

Brugervenlighed, guides og plugins: Derfor er det en fordel, at (næsten) alle bruger WordPress

Netop fordi WordPress er det mest brugte CMS, er det også et CMS, som er i konstant udvikling. Det bliver hele tiden optimeret ift. brugervenlighed, og så kommer der også hele tiden nye plugins. Et plugin er en ekstra funktion, du tilføjer til de funktioner, WordPress har som standard. Disse plugins er udviklet af mange forskellige virksomheder. Men mere om plugins senere.

Udover rent teknisk at være både brugervenligt og opdateret, så er WordPress også et godt CMS, fordi der er rigtigt mange gode guides til WordPress: Netop fordi der er så mange brugere, er der også mange, som har lavet guides til WordPress’ forskellige funktioner samt de mest populære plugins til WordPress. Hvilket er en kæmpe fordel for dem, som skal i gang med at lave deres egen blog i WordPress for første gang!

WordPress har de bedste SEO-plugins

Når du har en blog, er det utroligt vigtigt, at du har styr på din SEO. SEO står for ”search engine optimization”, og vedrør alt det, som har indflydelse på hvor du bliver vist i søgemaskinernes (fx Googles) søgeresultater. Når søgemaskinerne skal placere dig, kigger de på mange parametre – bl.a.:

  • Din blogs opsætning og struktur – bl.a. hvordan dine undersider er sat op ift. din forside.
  • Teksterne på din blog – hvad handler de om? Hvor læsevenlige er de?
  • Billeder og video på din hjemmeside – hvad handler de om? Er kvaliteten OK? Hvor store er filerne (hvor lang tid tager det at loade dem)?

WordPress er i sin grundform indrettet således, at din blog har gode forudsætninger for at blive læst, kategoriseret og vist af søgemaskinerne. Derudover har de også nogle af de bedste SEO-plugins på markedet – bl.a. Yoast og Schema markup.

Yoast: Så bliver det ikke nemmere at skrive søgemaskineoptimeret

Når du skriver tekst på en hjemmeside, er det vigtigt, at du bruger de rigtige ord og ordkombinationer ift. SEO. Handler din blog fx om DIY-fuglehuse, så er det vigtigt, at der i dine tekster står ”fuglehus” flere gange. Ellers kan søgemaskinerne ganske enkelt ikke regne ud, at det er det, din side handler om.

Hertil er det vigtigt, at din tekst er nem at læse. Dvs. at sætningerne ikke bliver for lange, og at du har delt teksten op med undertitler, så det ikke bare er én lang ”wall of text”, dine læsere kommer ind til.

Yoast gør det nemt for dig at holde øje med, om du bruger de rigtige keywords, og om din tekst er læsbar. Hertil har Yoast mange andre smarte funktioner, som hjælper dig, når du arbejder med SEO på din blog.

Schema markup: Skærer det ud i pap for søgemaskinerne

Schema markup er et plugin, der gør det muligt for dig at fortælle søgemaskinerne præcis, hvad det er din side handler om. Bl.a. kan du lade dem vide, at din side er en anmeldelse af en bestemt film eller bog, og hvor mange stjerner du har givet den.

Men Schema markup gør det ikke kun nemmere for søgemaskinerne at kategorisere og placere din side korrekt – det giver dig også mulighed for at få mere information med om din side på søgemaskinernes resultatlister.

Hvorfor er SEO vigtigt, når du skal lave en blog?

Når du skal i gang med at lave en blog, er der mange ting, du skal tage stilling til:

  • Hvad skal den handle – og ikke handle – om?
  • Hvordan skal den se ud (visuel identitet)?
  • Hvilken type content skal der være på den (tekst, billeder, video)?
  • Hvor ofte skal der nyt content op?
  • Hvem er målgruppen?
  • Hvordan får du fat i målgruppen?

Se denne guide til, hvordan du skal kan lave en blog.

Når du har styr på de første punkter – altså hvad den skal handle om, hvordan den skal se ud, og hvad for noget content, der skal op på den, skal du i gang med at se på din målgruppe. Her har du helt sikkert en god idé om, hvem det er, der er interesseret i det emne, du blogger om. Men har du også styr på, hvordan du når ud til dem? …

Det er her, SEO bliver relevant for dig at arbejde med. For skal du fange de mennesker, som er interesserede i det, du blogger om, er det vigtigt, at du kommer frem i søgeresultaterne for netop det emne, du skriver om. Med WordPress, Yoast og Schema markup er du allerede godt på vej!

 

Sidst opdateret