Linkbuilding

Linkbuilding er det mest værdifulde enkeltstående parameter vi bør lægge kræfter i, når vi planlægger din nye SEO-strategi. Linkbuilding er til dig der gerne vil øge din omsætning via organisk trafik på din hjemmeside eller webshop. Denne disciplin sørger nemlig for, at du opnår højere placeringer i Google, hvilket leder til større mængder klik og i sidste ende flere salg.

Linkbuilding

SEO:

Linkbuilding der virker

Vi er altid ajour med Googles ranking algoritme – og vi ved hvad der virker!

Hos os får du en naturlig linkprofil, der tager sig godt ud i søgemaskinerne.
Vi gennemtester altid vores links, så vi kan tilbyde dig bedre resultater.

Kontakt os

Hvad er linkbuilding?

Linkbuilding er en disciplin, som består i at bygge og skaffe backlinks fra andre hjemmesider sider til din. Linkbuilding er et utroligt vigtigt og virksomt redskab, som du kan gøre brug af i din jagt efter nye kunder. Backlinks er nemlig den disciplin, der hjælper din hjemmeside eller webshop til gode placeringer i Google. Gode placeringer betyder syndlighed og at dine kunder hurtigt kan finde frem til dit websted.

Links opdeles traditionelt i tre underkategorier; 1) eksterne, 2) interne og 3) udgående. Alle disse er utroligt vigtige, at have styr på (og kontrol over), men eksterne links er umiskendeligt det stærkeste enkeltstående parameter, du bør fokusere på.

OBS! Et link er ikke bare et link. Der er en lang række faktorer man bør være opmærksom på, inden der indhentes links fra andre hjemmesider, nyhedssider mm. Her spiller linkets placeringer i Google, dets attributter, linktype, din eksisterende linkprofil og meget mere ind på hvad hvad der er bedst for dig. Det betyder også, at det kan være svært og tidskrævende for lægmænd at gennemskue, hvornår et link er hårdt gør-det-selv arbejde værd. I stedet anbefaler vi, at du tegner et SEO-abonnement. Kunne du tænke dig, at vide mere om linkbuilding er du velkommen til at kontakte os på +45 4242 7926 eller hej@kreer.dk. Så lader du os gøre et professionelt stykke arbejde, mens du kan fokusere på det du er bedst til.

Du kan læse mere om Googles retningslinjer for links her.

For mere info se nedenstående video af Neil Patel:

Inklusiv:

Søgeordsanalyse

Ram de rigtige keywords!
Når du tegner et SEO-abonnement hos os, udfører vi en grundig søgeordsanalyse, så vi sikrer, at vores arbejde kan betale sig.

Kontakt os
Søgeordsanalyse

Hvordan skaffer man links?

Der findes mange måder at skaffe links til din hjemmeside på. Kvaliteten af links og arbejdet bag anskaffelsen af disse links varierer meget og afhænger i høj grad af hvilke kompetencer du har i dit team. Har du fx en medievirksomhed, vil du med stor sandsynlighed have større succes med, at forsøge dig med content marketing og lave nogle fede infografikker hertil, end hvis du har en mindre bedemandsforretning, tømmerhandel og lignende. Her kan andre metoder benyttes for, at skabe links til dit website. Fælles for de fleste linkbuilding-metoder er, at du ikke bør få unaturligt mange links.

Earned links

Naturlige links er når virksomheder, bloggere og andre hjemmesideejere vælger at linke til din hjemmeside, af egen fri vilje, alene fordi du har et godt produkt eller noget godt unikt indhold. Det er langt fra alle virksomheder, der modtager denne type links. Du kan dog øge chancerne for at få naturlige links, ved at lave noget godt indhold, en god infografik, et værktøj eller andre former for indhold, som er så godt, at det modtager links naturligt.

Earned links er gratis links, da du ikke giver noget for at få publiceret selve linket. Indholdet, infografikken eller lignende koster dog penge, hvis du ikke selv har kompetencerne til at udforme disse.

Leverandør- og sponsorlinks

Nogle af de nemmeste (og stærkeste) links at skaffe er fra dine leverandører. Leverandørerne ønsker ofte at du skal sælge mere, da det samtidigt betyder flere penge i deres lommer, og er derfor meget tilbøjelige til at give dit et backlink.

Du bør derfor, hvad enten du har en webshop, eller på anden måde bruger en fast leverandør til, at udføre ydelserne for dig, med fordel tage kontakt til disse, og høre om de vil hjælpe dig (og deres besøgende) med et link. Som sponsorer har du også ofte mulighed for at få et stærkt link, hvis du beder om det.

Gæsteblog

Gæsteblogging er en populær og billig måde at lave linkbuilding på. Gæsteblogging er en win-win løsning for dig og bloggen du henvender dig til. De får noget super godt indhold, skrevet af en professionel fagmand, der gavner deres brugere, og du får et link fra det indhold du leverer til deres side. Dette betyder ofte at du får et link fra en blog, der ikke har særlig mange udgående links, og dermed rigtig meget linkjuice at give af.

Denne metode kræver at du laver outreach. Du skal altså kontakte side og forsøge at sælge din idé om et gæsteblogindlæg.

Genopliv døde links

Har du fået lavet et redesign eller fået skiftet CMS, så kan det være meget gunstigt for dine placeringer, at genoplive døde links. Links du tidligere har skaffet til sider der ikke længere eksisterer (404 sider), giver nemlig ingen værdi til dine resterende sider. Ved at identificere disse, og lave korrekte redirects, kan du genskabe en masse værdi uden specielt meget arbejde.

Dette er den billigste form for linkbuilding, da du allerede har bygget de links der ligger, og blot skal videreføre værdien til de nye sider.

Advertorials

Advertorials er betalte nyhedsartikler, der bliver udgivet på enten et større medie eller en mindre blog. Disse er markeret med ’Sponsoreret indhold’ eller ’Annonce’. Da Google ikke ønsker at man køber links på denne måde, er det vigtigt at du har styr på hvad du laver, hvis du vil arbejde med advertorials. Et eksempel på et link vi ikke anbefaler, at man køber, kunne være fra lokalavisen. Noget af det første Google bliver mødt med er en stor tekst omkring at indholdet er sponsoreret, dette kan Google godt gennemskue og vil, hvis de opdager det, devaluere linket og sende tæt på nul værdi videre. Det er muligt at købe denne form for links, fra stort set alle større nyhedsmedier. Hvis du finder en mindre niche side, der handler om lige præcis dit emne, vil der også med stor sandsynlighed, være mulighed for at skaffe et link herfra.

Linkkataloger

Linkkataloger findes i både gode og knap så gode og forældede udgaver. Tilbage i 00’erne var det meget populært kun at lave links fra linkkataloger, dette har dog ikke samme effekt længere, hvorfor du ikke bør bruge specielt meget tid på at tilmelde dig disse. Linkkataloger kan dog være gode til at skabe en varieret linkprofil, og du bør derfor ikke afskrive disse helt. Vi tilføjer gerne et link fra et godt linkkatalog i ny og næ til vores kunder, alene af den grund.

Er linkbuilding vigtigt for at få bedre placeringer?

Linkbuilding er den praksis, som giver det sidste skub, i retningen i at få folk til at besøge din hjemmeside. Med et linkbuilding abonnement hos Kreer opnår du, at eksterne links peger ind til din hjemmeside og det er en af SEO verdenens absolut vigtigste faktorer. I Googles øjne bliver links anset som anbefalinger. De sider med flest anbefalinger fra andre sider, er mere troværdige og autoritære i søgemaskinernes øjne end sider med færre links. Dermed har de hjemmesider med mange indgående links større chancer for at ligge i toppen af søgeresultaterne i Google.

Kopier konkurrenternes links

Et andet godt sted at starte, er ved at kigge på dine konkurrenters links. Her bør du kigge på dem der ligger i toppen af søgeresultatet, på dit ønskede søgeord, og forsøge at kopiere så mange af deres links som muligt. Hvis dit indhold er bedre end deres, og du har præcis de samme links, vil du med stor sandsynlighed rangere højere end dem. Du kan bruge værktøjer som Ahrefs og SemRush til at tjekke konkurrenternes backlinks.

SEO Rapport

Gennemsigtighed:

SEO-rapport hver måned

  • Rank tracking
  • Liste over skabte links
  • Google Analytics stats
  • Synlighedskurve
Kontakt os

Hvad er intern linkbuilding?

Intern linkbuilding henviser til det linkarbejde, som foretages internt på din hjemmeside. Interne links har til formål at hjælpe både dine besøgende, men også søgemaskinerne til, at navigere rundt på din side.

Interne links er med til at vejlede søgemaskinerne i, hvilke af din hjemmesides undersider der er værdifulde og hvordan disse bør rangere på et pågældende søgeord.

En god intern linkstruktur foreskriver; 1) at alle links virker optimalt, 2) at du linker til relevante undersider, kontaktformler mm., og 3) at du har tilstrækkeligt interne links. Hvis du er i tvivl om, hvorvidt din interne linkstruktur er god er du meget velkommen til, at kontakte os på hej@kreer.dk, så tager vi et kig på det, samt en god snak om, hvad vi kan gøre for dig.

OBS! Når du skaber intern linkbuilding, bør du altid tage udgangspunkt i UX (brugeroplevelse og -venlighed). I sidste ende handler intern linkbuilding nemlig om, at dine besøgende føler sig godt hjulpet navigations- og informationsmæssigt. Kun gennem en høj service-kvalitet konverterer din hjemmeside og generer leads og salg. Dine placeringer i Google bør således medtænkes som et mere sekundært parameter indenfor denne praksis.

Virker linkbuilding i 2020?

Ja!

Linkbuilding virker stadigvæk fremragende i 2020. Der bliver hvert år foretaget vidtrækkende og troværdige tests og målinger på linkbuilding-praksissen indenfor særligt det amerikanske market. Der testes op mod en million hjemmesider, som rangerer på side ét i Google for, at finde ud af hvilke af de 200 forskellige ranking-faktorer, som går igen, samt hvilke der vægter mest i Googles algoritme.

Resultaterne viser gang på gang, at backlinks er den stærkeste faktor. Du bør derfor ikke betvivle linkbuilding disciplinens enorme indflydelse på dine, men også dine konkurrenters, placeringer i søgemaskinerne. Er du allerede i gang med at skaffe links til dit website, så fortsat aktivt det gode arbejde med eksterne links til din hjemmeside. Er du endnu ikke i gang, så kontakt os gerne på hej@kreer.dk for en gratis og uforpligtende snak om, hvad vores linkbuilding kan gøre for dig og dit salg.

Hvordan laver vi linkbuilding?

Vi skaber links gennem fyldestgørende artikler og profil- / kataloglinks for at give en naturlig og varieret linkprofil, som tager sig godt ud i Google og andre søgemaskiner. Vi placerer primært linksene på vores egne sider, eller benytter os af dygtige underleverandører, som vi samarbejder med. Dette gør vi da det, dels er den langt billigste måde at lave linkbuilding på og samtidigt den mest effektive.

Hvis vores kunder har særlige ønsker til deres linkprofil (fx krav om specifikke nyhedssider, minimum DR, trafiktal, mm.), er vi også være behjælpelig med dette.

Her i Kreer oplever vi, at vores kunder er meget tilfredse med det linkbuilding-arbejde de modtager fra os. De fleste vælger yderligere, at gøre brug af vores gratis SEO-analyse, hvor vi samtidig tjekker siden teknisk. At få udbedret SEO-tekniske fejl, supporterer linkbuildingens virkning og gør også, at din hjemmeside performer bedre i Google fra start.

Skriv en mail til os på hej@kreer.dk og modtag din gratis og uforpligtende SEO-analyse, samt et tilbud på udbedring af eventuelle fejl og mangler på din hjemmeside eller webshop.

Hvad er et godt link?

Mange linkbuilding bureauer mener at et godt link, er et link med høj DR (domain rating), sandheden er dog at DR er et tredjeparts metric, som kan være et fint redskab for det utrænede øje, men ikke bør benyttes som den eneste faktor til linkbuilding af professionelle. Men det lyder godt, og der er skabt en hype omkring dette. Et godt link er i Kreers optik, er et link fra en hjemmeside med få udgående links og fra en meget relevant underside som omhandler dit emne. Dette har vist sig at være den bedste måde, at få vores kunder højt op i Googles søgeresultater.

For at få mest muligt ud af din linkbuilding, bør dine links som et minimum opfylde et af følgende kriterier:

  1. Domænestyrke
  2. Artikel relevans
  3. Hjemmeside relevans

Derudover ligger vi hos Kreer vægt på, at hjemmesiderne du modtager links fra, ikke linker ud fra alle de artikler der ligger på hjemmesiden, da dette kan være en indikationen til Google om, at sidens primære formål er linkbuilding.

Hvad koster linkbuilding?

Det er umuligt at sætte en fast pris på linkbuilding. Mængden af links du skal have afhænger af en række forskellige ting, herunder:

  • Hvilke ambitioner I har
  • Hvor hurtigt skal placeringerne opnås i Googles søgeresultater
  • Konkurrencen i jeres branche (online)

Er du på udkig efter fordelagtige linkbuilding priser, så er du velkommen til at kontakte os. Vi bygger alle vores links udfra data indhentet om din og dine konkurrenters hjemmesider. Vi bygger altså ikke nogle links til dig, som ikke giver mening på den ene eller den anden måde.

Køb linkbuilding hos Kreer og se en hurtig fremgang. Kontakt os og få en uforpligtende analyse af din virksomhed på Google og få belyst jeres potentiale.

Hvis du er på udkig efter gratis linkbuilding, hvor du selv kan stå for opbygningen af de nemmeste indgående links, er dette også muligt. Vi har bygget en række værktøjer, som gør det lettere for dig, at bygge dine egne indgående links.

Hvad er ekstern linkbuilding?

Eksterne links er synonymt med begrebet linkbuilding. Eksterne links linkbuildes fra andre hjemmesider til din hjemmeside. Det handler altså om, at få andre hjemmesider, blogs, nyhedsmedier eller lignende websteder til, at pege hen på din side og dette bevirker, at du modtager en form for like.

Links fra andre sider fungerer således, som en slags valgstemme, der indikerer overfor søgemaskinerne, at din hjemmeside er værdifuld og fortjener en højere rang i deres algoritme. Derudover bidrager eksterne links også til, at din side fremstår mere populær, hvilket leder til, at den besøges mere hyppigt af algoritmerne, hvilket som regel øger rangeringen i Google.

Et eksternt link kan opnåes på mange forskellige måder, hvoraf de mest populære er outreach, advertorials, samt tilmelding af din URL til en række gratis sider.

Hvis du vil vide mere om linkbuilding, og er ferm til engelsk, kan du finde mere information om emnet på Wikipedia, hvor en lang række eksperter har bidraget med information om link building.

Er udgående links godt eller skidt?

Godt!

Udgående links er som udgangspunkt en styrke til din hjemmeside. Udgående links tilføjes (ligesom interne links) direkte på din side. Til forskel fra interne links, som linker til interne undersider, produkter, kategorier mm. på din hjemmeside, henviser eksterne links til andre hjemmeside, videoer, pdf’er.

Udgående links giver en stærk indikation til søgemaskinerne, om hvad emnet på den enkelte side omhandler, så længe du linker til relevante hjemmesider. Samtidig har udgående links en målbar effekt på dine placeringer i Google.

OBS! Link aldrig ukritisk ud til højre og venstre. Du bør nemlig være opmærksom på, at eksterne links undtagelsesvis kan forværre dine placeringer i Google. Dette kan ske hvis du fx linker til dine direkte konkurrenter. Vælger du alligevel at gøre dette, bør du sikre, at du benytter en ankertekst, som du ikke selv forsøger at rangere på. Spørg derfor altid dig selv 1) “Er vigtigt for dine besøgende at jeg linker?” og 2) “Tør jeg godt sende mine besøgende videre?” og vurder herefter om netop dette eksterne link er gunstigt for dig. Søgemaskinerne kan nemlig fejlagtigt vurdere, at din side ikke dækker emnet fyldestgørende og i stedet nedprioritere dig til fordel for din konkurrent. Hvad værre er, at dine besøgende måske ikke er trofaste nok overfor dit brand til at vende tilbage.

Hvad er en naturlig linkprofil?

En naturlig linkprofil kan også betegnes som en troværdig linkprofil.

Det er utroligt vigtigt, at din hjemmeside eller webshops linkprofil ikke virker manipuleret, da linkbuilding som praksis faktisk går mod Googles retningslinjer. Det giver god mening, da Google ønsker, at det er websteder ‘on demand’ som rangerer højest. Men for at dine kunder for øjnene op for netop dit produkt eller dine gode services, kan det være nødvendigt, at du får et boost opad i søgeresultaterne indtil den organiske trafik kommer naturligt.

Googles retningslinjer og algoritme er i konstant forandring og derfor vil det altid være mest virksomt, at samarbejde med ajourførte professionelle linkbuilders.  med, hvad der virker mest effektivt i dag. Hos Kreer har vi mangeårige erfaringer med linkbuilding. Vi ved således hvilke kræfter der bør lægges i netop din linksituation og vi tager altid højde for dit budget, men også dine fremtidsambitioner.

OBS! Du kan blive ‘straffet’ af søgemaskinerne, hvis din linkprofil fremstår manipuleret. Google opfanger fx en mekanisk ikke-varieret linkprofil og derfor er vores udgangspunkt altid, at dine links skal være troværdige.Vi anbefaler derfor også at du konsulterer med os inden du begiver sig ud i af lave linkbuilding selv.

Hvad laver et SEO bureau?

Er du i tvivl om dit nuværende SEO bureau laver et ordenligt stykke arbejde, eller er du blot på udkig efter et nyt? Så er der et par ting du bør være opmærksom på – et godt SEO bureau hænger nemlig ikke på træerne.

Et godt SEO bureau fokuserer på langt mere end blot linkbuilding og opbygningen af autoritet til din virksomhed.

For et din link building bærer frugt, er det vigtigt at det SEO firma du vælger, optimerer en lang række andre parametre som fx:

  • Hastigheden på din hjemmeside/webshop
  • Schema markup
  • Indhold og struktur
  • Meta tags
  • Redirects
  • Søgeordsanalyse
  • …og meget mere

Der er altså langt flere parametre, end blot linkbuilding, der spiller ind når Google skal rangere din virksomhed i søgemaskinen og dit SEO bureau bør naturligvis have fokus på alle disse, for at du kan opnå de bedste resultater hurtigst muligt.

Er du i tvivl om hvorvidt det SEO bureau du har i kikkerten, fokuserer på de rigtige ting kan du fx spørge dem om ‘Hvad er linkbuilding?’, ‘Hvilke hjemmesider vil jeg få indgående links fra?’, ‘Har i fokus på andet end linkbuilding?’ osv. Disse spørgsmål bør du, efter at have læst denne tekst, være i stand til at svare på. På denne måde kan du selv vurdere om de benytter sig af outdatede metoder, som i værste fald, kan skade dine placeringer i søgemaskinerne.

Vidste du at...

Tab af placeringer i Google ved CMS-skifte skyldes ofte forkerte metatags og manglende redirects

Sidst opdateret