Har du spørgsmål eller brug for hjælp?

Ring til os på +45 42 42 78 26

Schema

Gør du brug af de features søgemaskinerne tilbyder? Ikke nok med at det skaber flere klik på, kan det også give bedre placeringer!

Har du brug for hjælp? Vi står klar til at tilføje schema markup på jeres hjemmeside. Vi kan stå for alt fra analyser af hvilke markeringer du bør gøre brug af, implementering af schema i dine design-filer, samt generel rådgivning så du undgår at overoptimere og dermed bruge unødt mange kræfter.

Hvad er Schema?

Schema markering er en slags microdata, som bruges til at skabe en udvidet beskrivelse (bedre kendt som rich snippets), som vises i søgeresultaterne på blandt andet Google, Yahoo og Bing.

Schema markering er især vigtigt i en tid hvor RankBrain, får mere at skulle have sagt. Den måde søgemaskinerne fortolker dit indhold, og dermed tildeler din placering i søgeresultaterne, kan forbedres ved brug af schema, og gøre en usammenhængende hjemmeside – sammenhændende.

 

Hvad er forskellen på Schema, microdata og struktureret data?

Schema er et projekt som søgemaskinerne har benyttet siden 2011, som indeholder en række definitioner som kan bruges til markering af microdata. Microdata er en type struktureret data, som virker i blandt andet HTML5. Struktureret data er en måde at tildele en Schema definition til indholdet på ens side, som hjælper søgemaskinerne til at indeksere og kategorisere dit indhold.

 

Gavner Schema markering dine placeringer i søgemaskinerne?

Der er endnu ingen beviser på at microdata har en direkte indflydelse på ens placering. Det er dog bevist at rich snippets i søgeresultaterne, forbedrer ens klik mængde da det tilføjer et ”udvidet søgeresultat” som der i skrivende stund kun er 1/3 hjemmesider som gør gavn af. Dette kan potentielt forbedre dine placeringer, hvis din afvisningsprocent/pogo sticking er lavere end de konkurrende resultater på det pågældende søgeord.

 

Hvad kan markeres med Schema?

De mest anvendte markeringer ifølge schema.org er markering af: virksomhed/organisation, begivenheder, forfatter/mennesker, producter, opskrifter og videoer.

Det er dog muligt at tagge langt det meste data op ved hjælp af microdata.

 

Hvordan tilføjer jeg selv microdata?

Microdata er et godt sted for begyndere at starte, da det er meget nemt at opsætte. Først findes den mest korrekte markering på schema.org, hvis du fx blogger omkring elektronisk udstyr kunne denne være schema.org/TechArticle. Dernæst skal schema’en implementeres i kildekoden, dette gøres ved at tilføje schema i den eller lignende container, som indeholder det specifikke indhold du vil tagge op. Først tilføjes itemscope til dit div-tag, så det ser således ud:

<div itemscope>

Dette indikerer overfor søgemaskinerne at indholdet imellem vores div-tag indeholder en specifik ting. Herefter tilføjes vores TechArticle markering, som fortæller hvilken specifik ting vores div-tag indeholder, således at vores div-tag nu ser ud som følger:

<div itemscope itemtype="http://schema.org/TechArticle">

Det kunne også være at vi ville markere et product, så ville vi tilføje http://schema.org/Product I stedet for http://schema.org/TechArticle. Herefter kan de fleste elementer inden for dit div-tag markeres med forskellig microdata. Artiklens titel kan fx markeres med name hvilket vil få din kildekode til at se sådan her ud:

<h1 itemprop="name">Spændende elektronik artikel</h1>

Du kan se alle de mulige markeringer inde på schema.org
Synes du stadig det er lidt af en udfordring kan du med fordel prøve Googles eget værktøj til at oprette struktureret data.

Kontakt os og hør hvad vi kan gøre for dig.