Hastighedsoptimering

Din hjemmesides hastighed er afgørende for dine placeringer i Google, samt hvor godt din hjemmeside konverterer. Google har udmeldt at din hjemmesides hastighed har en betydning for hvor godt du ligger placeret i deres indeks. Undersøgelser har vist at over 50% af dine besøgende, smutter hvis din side er over 3 sekunder om at loade.

Linkbuilding priser

Hastighedsoptimering:

Er din hjemmeside hurtig nok?

Din hjemmeside eller webshops hastighed kan være altafgørende for, hvor godt din hjemmeside konverterer. Hjemmesider som loader på max 1 sekund klarer sig bedst – både på desktop og mobil. Til at teste din hjemmesides hastighed anbefaler vi Googles eget værktøj PageSpeed Insightstools.pingdom.com eller GTMetrix.

Kontakt os

Hvordan vi hastighedsoptimerer

Hastighedsoptimering er et must. Vi starter altid med at lave et teknisk tjek af hjemmesiden, så vi ved hvad der skal arbejdes på. Hastighedsoptimeringen kan foregå på to måder. 1) Vi udfører arbejdet fra ende til anden, og dokumenterer efter endt arbejde, de forbedringer vi har lavet. 2) I udfører arbejdet. Her vil vi fremsende en liste med ting som skal forbedres til jeres udvikler, hvorefter de optimerer hastigheden. Efter endt hastighedsoptimering, vil vi gennemgå arbejdet en ekstra gang, for at sikre at alt stadig virker optimalt.

Optimering af kode

Ved at fjerne mellemrum, komma, og andre unødvendige tegn fra din HTML, CSS og JavaScript kode kan du optimere din hastighed betydeligt. Du kan også med fordel fjerne kommentarer i koden. Hvis du har en WordPress hjemmeside findes der mange gode plugins, som kan hjælpe dig med dette, fx WP Rocket. Det er vigtigt altid at tage backup inden du påbegynder hastighedsoptimeringen, da du kan komme til at ødelægge funktioner på siden.

Reducér redirects

Hver gang dine besøgende bliver sendt videre med en redirect, skal de vente ekstra tid før den korrekte side bliver indlæst. Udover at siden bliver langsommere for dine besøgende, sender du heller ikke alt linkværdien med videre. Redirects bruger desuden dit tildelte crawlbudget, og du minimerer derfor antallet af sider, crawlere som Google ser når de besøger dig. Du bør ikke fjerne redirects, da de er med til at opretholde linkjuice og siders placeringer, men derimod sørge for at brugeren bliver sendt det rigtige sted hen første gang. Vi har lavet en redirect checker som viser hvor mange gange din side redirecter.

Flyt blokerende JavaScript filer

Når den besøgende besøger din hjemmeside og støder ind i et script, skal browseren stoppe op og indlæse koden før den kan fortsætte. Disse blokerende filer bør flyttes til bunden af kildekoden, eller hentes asynkront, så de ikke blokerer for indhold som gør at siden kan bruges og vises normalt. Google anbefaler at man undgår eller minimerer blokerende JavaScript filer. Der er ingen grund til at hente JS-filer til popups, chatfunktioner, og lignende før den læsbare tekst er blevet hentet.

Udnyttelse af browser cachen

Ved at aktivere browser caching sørger du for, at browseren gemmer en masse informationer som fx CSS, billeder, JavaScript filer, webfonts mm. så disse ikke skal indlæses på ny, hvis den besøgende allerede har besøgt din side en gang før. Dette vil reducere hastigheden og brugeroplevelsen betydeligt. I Wordpress findes der en lang række værktøjer, der kan hjælpe dig med dette, vi anbefaler altid WP Rocket til vores kunder.

Optiméring af billeder

Dine billeder skal ikke være større end de vises på din hjemmeside, og de skal have det rigtige format og komprimering. Hvis der er tale om et fotografi, eller et billede med over 16 farvenuancer er JPEG bedst til at håndtere disse, hvorimod grafik med under 16 farvenuancer bør gemmes som PNG. Hvis du har en række billeder som du bruger til ikoner eller knapper, kan du med fordel lave et stort billede, som henter alle ikonerne på en gang. Denne teknik kaldes for Sprites. Ved hjælp af CSS sørger man for at de rette ikoner og knapper bliver vist som før. Dette resulterer i færre kald til serveren, og dermed en hurtigere side, da brugeren kun skal vente på at et billede bliver hentet.

Du kan se, hvilke billeder du skal optimere i Googles værktøj PageSpeed Insight eller på GTMetrix.

Hvis du bruger WordPress, findes der en lang række gratis programmer, som kan hjælpe dig med at optimere størrelsen på dine billeder. Her foretrækker vi Smush. Har du hentet gratis billeder, vil formatet ofte være for stort, og et plugin som Smush, vil ikke kunne optimere billedet nok, hvorfor det bør køres igennem et billede program, før det bliver uploadet.

Lazy load

Udover at komprimere dine billeder, er det en god idé at benytte sig af lazy load. Lazy load betyder at dine billeder først bliver hentet, lige inden dine besøgende når til at område af din hjemmeside, hvor billedet skal vises. Det er altså med til at gøre, at de billeder du har længere nede på din hjemmeside, ikke påvirker din sides hastighed.

Undgå sammenlægning af filer

Før i tiden var sammenlægning af filer en måde at minimere de kald, der bliver foretaget til databasen. Der er dog sket meget siden dengang, og selv Googles eget testværktøj kan ikke helt følge med. De kommer nemlig med denne anbefaling stadigvæk. De fleste webhosts benytter nu HTTP/2, hvilket betyder at flere filer kan hentes samtidig med hinanden. Det er dermed blevet langt hurtigere at hente 20 mindre filer, end en stor, som potentielt kan blokere for at dit tekstindhold bliver vist.

Vidste du at...

53% af hjemmesidebesøgende forlader en side, hvis den loader langsommere end på 3 sekunder

Hastighedsoptimering er nu en af Googles ranking faktorer

Hvorfor er hastighedsoptimering vigtig?

Du er til enhver tid nødt til, at tilpasse dig Googles rangeringskriterier hvis du er ambitiøs omkring den del af dit salg, som kommer ind via søgemaskinen. Hvad enten du har en fysisk shop eller en webshop, eller sælger serviceydelser kan dit websted være altafgørende for, om dine besøgende vælger dig eller din konkurrent. Hastigheden er et meget vigtigt parameter i dag, fordi dine besøgende så-at-sige er blevet forkælet. De forventer hurtig lynhurtig ‘betjening’ og det gælder særligt hvis du har en webshop.

52% dropper langsomme shops

Hvis du har en webshop, bør din loadingtid være uhyre hurtig. Dette skyldes at dine potentielle kunder ikke forbliver loyale på langsomme shopsites og vender sjældent tilbage igen. Ligger din hastighed lige nu på fx 2-3 sekunder eller (gud forbyde det) langsommere, bør du igangsætte en reduktion i loadingtid med det samme. Du kan tjekke din hastighed her vha. disse værktøjer; PageSpeed Insightstools.pingdom.com eller GTMetrix.

47% forventer en webpageload på under 2 sek.

Tidligere var 3 sekunder Googles skæringspunkt ifht. hvornår en hjemmeside kunne betragtes som hurtig-loadende. Dette benchmark er forlængst reduceret og i dag kan en loadingtid på hele 2 sek. knap tolereres. Hvis du har brug for hjælp til, at nedbringe din hastighed er du velkommen til, at kontakte os for en uforpligtende snak om, hvad vi kan gøre eller hvad du måske selv kan gøre ved dit loading-problem.

 
 

Sidst opdateret