SEO / Søgemaskineoptimering

Søgemaskineoptimering eller SEO er den praksis indenfor web-verdenen, som har til formål, at få en hjemmeside, webshop eller blog til, at rangere bedst muligt i søgemaskiner som Google. SEO-arbejde består grundlæggende af to dele; onpage-SEO og offpage-SEO, som er tæt forbundne synergisk med hinanden. Ordet SEO betyder 'search engine optimization' på engelsk, hvilket oversættes til 'søgemaskineoptimering' på dansk.

Onpage SEO refererer til det arbejde, som foregår direkte på dit websted, mens offpage refererer til det arbejde, som retter sig udad mod omverdenen.

Arbejdet med SEO er altid en ongoing proces der handler om, at ‘kravle op ad stigen’ i søgemaskinerne, samt at vedligeholde de opnåede placeringer. SEO-arbejde kræver vedholdenhed og tålmodighed, da de gode resultater, som oftest først viser sig på længere sigt og kan således ikke måles med det samme.

Så, hvis du har brug for professionelt SEO bureau, er du kommet til det rette sted!

Linkbuilding priser

SEO:

Søgemaskineoptimering der virker

Vi er altid ajour med Googles ranking algoritme – og vi ved hvad der virker!

Hos os får du en naturlig linkprofilgodt content og en lyn hurtig hjemmeside.
Vi dækker med andre ord alle aspekter inden for søgemaskineoptimering.

Få hjælp til SEO

Hvordan laver vi SEO?

SEO er en ongoing process og ikke noget der er færdig på en dag. Der skal kontinuerligt arbejdes med at forbedre din hjemmesides autoritet, indholdet på siden og implementere nye tekniske tiltag, som alt sammen vil få dig til, at komme til tops på Google.

Søgemaskineoptimering er en mere bæredygtig markedsføring end fx ads, i den forstand at, når du har opnået dine placeringer i søgemaskinerne og stopper med at betale til dit SEO bureau, så vil du stadig ligge på samme placeringer. Dette lige indtil dine konkurrenter sætter ind på det samme søgeord og vipper dig af pinden. Du bør derfor aldrig stoppe helt med at beskæftige dig med SEO, hvis det skal være en af dine primære markedsføringskanaler.

Hos Kreer arbejder vi altid ud fra 3 faser:

  1. Teknisk SEO: I første fase sørger vi for at din hjemmeside fungerer optimalt for dine besøgende (og Google). Her skal der laves et grundigt tjek af sidens hastighed, schema markup, redirects og mange flere parametrer, som alle spiller ind, når Google skal bestemme hvordan din hjemmeside, bør rangeres i deres søgemaskine. Dette er som regel en engangsydelse, som oftest alene vil resultere i markante stigninger i søgeresultaterne. Vi kan enten blot stå for den tekniske analyse af sitet, eller både analyse og implementering, hvis du ikke allerede har et webbureau du ønsker at bruge. Vi har adgang til alle de værktøjer og teknikker, der skal til, for at dit website performer optimalt i søgemaskinerne.
  2. Indhold: Indholdet på din hjemmeside er vigtigt for at Google kan forstå hvad din hjemmeside handler om, og derigennem placere din hjemmeside på de rigtige søgninger. Indholdsdelen kan du enten selv stå for, eller du kan vælge at få en af vores dygtige tekstforfattere til at hjælpe dig på vej. Ligegyldigt hvad er det vigtigt at have en contentplan, så du ved præcis hvilke ord der bør fokuseres på, og hvilke sider der skal rangere på den givne søgeterm.
  3. Autoritet: Arbejdet med din hjemmesides autoritet kaldes også for linkbuilding, og handler om at øge din autoritet i Googles øjne. Autoriteten skabes igennem indgående links fra andre hjemmesider, og vil være med til at placere din hjemmeside højere i Google. Dette vil ofte være et kontinuerligt arbejde, da arbejdet med autoritet i stor grad handler om naturlighed.

SEO er i fokus hos Kreer, og vi foretager os aldrig noget, uden at der er tænkt søgemaskineoptimering ind i det fra start af. Så – hvis du er på jagt efter et professionelt SEO firma, der kan levere de resultater du drømmer om, kan vi være et godt match.

Kontakt os og find ud af, om vi skal være dit nye SEO firma.

Inklusiv:

Søgeordsanalyse

Ram de rigtige keywords!
Når du tegner et linkbuilding-abonnement hos os, udfører vi en grundig søgeordsanalyse, så vi sikrer, at din linkbuilding-kampagne kan betale sig.

Kontakt os
Søgeordsanalyse

Hvad koster SEO?

Det kan være tæt på umuligt, at sætte en pris på hvor meget det vil koste, at få din hjemmesides SEO optimeret nok til, at den ligger i toppen af Google på dit ønskede søgeord. Der er en række parametre der bør overvejes inden et tilbud kan gives:

  • Hvordan er konkurrencen i din niche?
  • Hvordan er indholdet på siden, og kan du selv stå for at udføre de forslag til forbedringer vi kommer med?
  • Hvordan er din linkprofil på nuværende tidspunkt?
  • Hvordan er dine placeringer?
  • Hvor hurtigt skal det gå?

Du bør kunne se de første placeringer forbedre sig inden for 3 måneder efter påbegyndt SEO. Når ovenstående spørgsmål er blevet besvaret, laver vi en skræddersyet handlingsplan til dig, hvor vi ved præcis hvad der skal til for, at du matcher Googles forventninger til de udvalgte søgeord, men også dine konkurrenters mængde af indgående links. Dette giver det mest præcise billede af hvad der skal til for at rangere på en søgning.

Så hvis du er på udkig efter et SEO bureau der arbejder systematisk og datadrevent med SEO og har gode resultater i kundebogen, så er du velkommen til at kontakte os og høre nærmere om, hvad vi kan gøre for dig.

Hvad er teknisk SEO?

Teknisk SEO har til formål, at gøre en hjemmeside eller webshop mere læsbar for Google og andre søgemaskiner. Denne praksis dækker over alt fra opsætning af korrekte redirects til at undgå dublicate content. Hos Kreer er vi eksperter i teknisk SEO og kan hurtigt og effektivt hjælpe dig i mål, så du kan begynde at se nye gode resultater på din virksomheds bundlinje.

Hos Kreer har du mulighed for at få udarbejdet en teknisk analyse af dit website. Analysen vil munde ud i en ‘to do’-liste, med ting der skal være styr på, på jeres website, inden vi påbegynder et eventuelt linkbuilding abonnement. De problematikker vi belyser i rapporten, kan i enten selv udbedre. Hvis i ikke har kompetencerne eller tiden til det, byder vi også meget gerne ind på opgaven. De fleste websites, har problematikker som gør at hjemmesiden ikke performer optimalt og hæmmer din hjemmeside i at opnå de placeringer i Google, som du drømmer om.

Den tekniske analyse vil også belyse hvilke tekster i bør optimere yderligere, for at rangere bedre på Google.

Få styr på dit schema markup

Schema markup er ikke noget du kan ignorere længere. Udover at schema markup hjælper Google, til at forstå din side bedre (hvis det gøres rigtigt), så kan det være med til at øge din CTR i SERP’en. Dette skyldes at visse markeringer med schema vises direkte ude i Googles søgeresultater.

Din CTR i SERP’en påvirker efterfølgende dine placeringer i Google og hvis din CTR er bedre end dine konkurrenters på samme søgning, så vil du (med stor sandsynlighed) overhale dem på sigt.

Udover at øge din CTR, kan schema være med til at gøre, at din hjemmeside eller webshop fylder mere af søgeresultaterne på Google.

Alt i alt er schema kommet for at blive og du bør sikre dig en kompetent samarbejdspartner, som ved hvad de har med at gøre. Alt for mange SEO bureauer installerer blot et plugin på dit site og satser på at dit schema markup fra Yoast, Rank Math, andre plugins og dit tema automatisk spiller sammen. Det gør det måske også ved første øjenkast, men der kan være komplikationer, der ikke er til at spotte for det utrænede øje. Det er derfor ikke unaturligt at nye kunder der kommer til os, ikke har fået de ønskede rich snippets i Google.

Vi har mødt en SEO ekspert fra Australien, der udelukkende rangerede hans kunder i Australien med schema markup. Der er også et par markups som går ind og giver dig en bedre placering med det samme. Så der er mange eksempler og grunde til, hvorfor du bør have helt styr på dit schema markup.

Hvilken betydning har engagement for SEO?

Engagement er en paraplybetegnelse som dækker over bl.a. pogo sticking, sidevisninger pr. besøgende, brand-søgninger mm. Dine brugeres engagement er en vigtig del af din SEO, da engagement i større grad får indflydelse på resultaterne i søgemaskinerne. Google bruger ikke dine tal fra Analytics til disse målinger, men istedet data fra Googles egen søgemaskine, toolbar og browser.

Ønsker du selv at komme i gang med SEO?

Der findes rigtig mange gode guides på internettet, som viser dig, hvordan du selv laver basic SEO, blandt andet denne guide fra Google. Du kan desuden læse mere om SEO på Wikipedia, hvis du vil vide endnu mere om emnet. Det du skal være opmærksom på i arbejdet med SEO er, at søgemaskinerne ikke altid spiller med åbne kort, da de ikke ønsker at blive manipuleret med. Google ønsker fx ikke at man arbejder med linkbuilding, da det er deres helt store akilleshæl (som de trods alt ikke vil undvære i deres algoritme).

Vi laver tit arbejde, hvor de selv står for dele af SEOen, og hvor vi bistår til sparring og vejledning samt de mere tekniske og analytiske dele af processen.

Hvad er en søgeordsanalyse?

En søgeordsanalyse består i at finde de specifikke søgeord, som dine potentielle besøgende og kunder bruger. Disse keywords har til formål, at afgrænse præcis hvilke søgeord der skal arbejdes med, så der kan skabes mere organisk trafikbedre placeringer i Google og opnås flere salg på din hjemmeside eller webshop. Søgeordene vurderes og vælges ud fra konkurrence kontra søgevolume.

Søgeordsanalysen er en af de vigtigste facer af SEO, da det er her man finder ud af hvor mange skal ligge sine kræfter i de næste par måneder. Man finder ligeledes ud af hvor meget arbejde det vil kræve, at opnå en top placering på sine søgeord. Den bruges dermed også til, at skrive jeres SEO tilbud ud fra.

Hvor vigtigt er indhold i forhold til SEO?

Indholdet på din hjemmeside er muligvis din sides vigtigste komponent. Det er vigtigt, at der er den rette mængde tekst og at disse har en høj relevans og fyldestgørenhed. Uden et SEO-venligt indhold vil din hjemmeside have svært ved at opnå og fastholde gode placeringer i SERP. Både dine besøgende og selve søgemaskinerne har brug for, at vide hvad din side handler om og det hjælper vi dig gerne med.

Hos Kreer arbejder vi med indhold ud fra data. Arbejdet med SEO, må ikke laves ud fra gætværk eller et gammelt blogindlæg skrevet af en kendt amerikaner. Det betyder samtidigt at alt SEO, on-page som off-page, hos os bliver lavet ud fra analyser og data, som vi indsamler. Det er altså ikke længere nok at bruge gamle metoder som fx at skrive 500 ord og ramme en keyword density på 3%. Der skal som regel mere til – og det kræver data. Du er velkommen til at ringe og få en snak om hvordan vi kan hjælpe dig og din virksomhed.

Er linkbuilding vigtigt for at få bedre placeringer?

Linkbuilding er den praksis, som sætter din hjemmeside eller webshop på verdenskortet. Med et linkbuilding abonnement hos Kreer opnår du, at eksterne links peger ind til din hjemmeside og det er en af SEO verdenens absolut vigtigste faktorer. I Googles øjne bliver links anset som anbefalinger. De sider med flest anbefalinger fra andre sider, er mere troværdige og autoritære i søgemaskinernes øjne end sider med ingen eller færre links. Dermed har de hjemmesider med mange indgående links større chancer for at ligge i toppen af søgeresultaterne i Google.

Vores tilgang til linkbuilding er ligeledes datadrevet. Dette betyder at vi ikke gætter os til hvad Google vil have på de enkelte søgninger. Vi undersøger det til bunds og laver en skrædder syet plan til dig, så du ved præcis hvad vi går efter og hvad tidshorisonten er. Når det kommer til linkbuilding afhænger mængden af links som du bør få, af hvad dine konkurrenter har bygget af links – og ikke af hvor meget vi kan presse ud af dig.

For at vi vurderer et link som værende værdifuldt skal det desuden opfylde minimum ét af følgende kriterier:

  1. Domænestyrke
  2. Domænerelevans
  3. Artikelrelevans

Netop fordi at linkbuilding spiller en så vigtig rolle i arbejdet med SEO, bør du vælge et SEO bureau med fokus på dette.

Hvor mange faktorer spiller ind i ens placeringer på Google?

Der er over 200 faktorer, som spiller ind i arbejdet med SEO. Der er ingen SEO bureauer der fokuserer på alle 200 faktorer. Dette skyldes dels at alle metoderne ikke er blevet endeligt bekræftet, men også at det ikke er alle faktorerne der vægter lige højt. Det er derfor vigtigt at dit SEO firma ligger deres energi de rigtige steder, så resultaterne bliver størst. SearchEngineLand har lavet et periodisk system, som viser de forskellige faktorer, og rangerer dem efter hvor stor indflydelse de generelt har for din SEO.

Hvordan vælger man det rigtige SEO-bureau?

Hvad skal man være opmærksom på og hvordan ved man at man har valgt rigtigt? Det kan være svært at vide på forhånd, men vi kommer alligevel med 4 ting, som du bør være opmærksom på før du vælger et SEO bureau.

  1. Ligesom med alt andet arbejde bør du tjekke deres tidligere cases. Hvis de ikke er tilgængelige online, kan du forsøge at ringe til SEO bureauet og gøre om de kan fremsende nogle. Har du mulighed for det bør du køre hjemmesiden igennem et værktøj som fx SemRush. Her kan du se den historiske synlighed på domænet over tid – og på den måde vurdere om deres arbejde har virket.
  2. Sikre dig at det er gratis at ringe til dem. Nogle SEO bureauer tager penge for at du ringer, med selv de mest simple spørgsmål, hvilket resulterer i, at du ikke opnår de placeringer du havde håbet på, da dit budget vil være gået til at snakke i telefon med dem.
  3. Sikre dig at du får en månedlig afrapportering. Den månedlige afrapportering er vigtig, for at du kan føle dig tryg og samtidigt vide præcis hvilket arbejde der er blevet udført. Rapporten bør som et minimum indeholde den forhenværende måneds arbejde samt jeres udvikling på Google på de aftalte søgeord.
  4. Lyder deres tilbud for godt til at være sandt? Der findes ikke et SEO bureau der kan love dig en første plads i Google, da det er helt op til søgemaskinen, hvordan de vil rangere siderne i deres system.

Kreer – dit SEO bureau

Kreer er et SEO bureau beliggende på fyn i en lille by kaldet Harndrup. Vores kunder er at finde overalt i hele danmark og vi tager gerne et smut forbi dig til en uforpligtende snak – hvis du giver kaffen!

Vi er et mindre SEO bureau med kvalifikationerne i orden. Vi har udover den faste del af teamet en lang række samarbejdspartnere, som hjælper os med tekstforfatning. Dette gør at vi kan levere høj kvalitet lyn hurtigt.

Med over 10 års erfaring er vi 100% sikre på, at vi har hvad der skal til, for at rykke netop din virksomhed.

SEO rapport

Gennemsigtighed:

SEO-rapport hver måned

  • Rank tracking
  • Liste over skabte links
  • Google Analytics stats
  • Synlighedskurve
Kontakt os

Vidste du at…

93% af ALLE online oplevelser begynder med en søgning i fx Google! Hvad F%&# venter du på?

Indledende arbejde

Den indledende face er, efter nogles mening den vigtigste, når man arbejder med søgemaskineoptimering. Det er her at de søgeord, der skal være fokus på udvælges. Det er også her at der kommer styr på sporingen, således at du ved præcis hvordan dit arbejde med SEO forløber.

Find de rigtige søgeord

Arbejdet i at finde de rigtige søgeord, at lægge kræfter i, er vigtigt for om du får succes med SEO. Hvis du vælger et søgeord der er for meget konkurrence på, i starten af dit arbejde med SEO, vil du opleve at du ikke kommer til at få mere trafik på din hjemmeside før der er gået meget lang tid, og at der derfor går længere tid, før din investering har tjent sig ind igen.

Vi foreslår altid at starte småt, så arbejdet hurtigere tjener sig ind igen, samtidigt med at din hjemmeside opbygger en autoritet i Google. Det er naturligvis vigtigt at der er nogle der søger på de søgeord, som du udvælger, men det er samtidigt vigtigt at det er realistisk at du kan rangere i toppen af søgningen inden for 3-12 måneder. Da top 3 får stort set alt trafikken og nr 1 får over dobbelt så meget som nr 3, vil en top 3 placeringer på en søgning med 1000 give mindre end en første plads på en søgning med 500 månedlige søgninger. Dette varierer efter søgetypen. Hvis der er tale om fx en informationssøgning vil førstepladsen som regel løbe med en langt større del af trafikken.

Samtidigt med at du arbejder på de lidt nemmere søgeord, vil du opleve at hele domænet styrkes og efter et stykke tid, vil det være naturlig at skrue op for ambitionerne.

Derudover skal du have fokus på søgehensigten. Leder de brugere der søger på dit søgeord efter information eller er de faktisk interesseret i at købe dit produkt? Der er stor forskel på, hvor mange henvendelser du vil få af at rangere på fx ‘gratis linkbuilding’ kontra ‘køb linkbuilding’.

Udvælgelse af søgeord, er en lidt mere omstændig affære, da det kræver en række værktøjer, der kan give indsigt i, hvordan og hvor mange der søger på de forskellige søgeord. Vi har derfor lavet en særskilt guide til netop dette. Du finder vores guide til søgeordsanalyse her.

Følg udviklingen af dine placeringer

Når du har fundet dine fokus søgeord, er det tid til at opsætte sporing, således at du kan finde ud af præcis hvor du ligger nu, samt have data over, hvordan dine placeringer bevæger sig. Dette kan være effektivt, hvis du skal dokumentere udviklingen over for din chef eller lignende, eller bare selv vil vide, hvad du får ud af det SEO arbejde du laver.

Der findes utallige ranktrackere rundt omkring på nettet, langt størstedelen af disse er dog ikke præcise i danmark (og sikkert heller ikke i USA), hvorfor du bør dobbelttjekke dine placeringer. Hos Kreer benytter vi det danskudviklede Accuranker, som klart er de førende i DK inden for ranktracking og giver dig præcise placeringer. Ulempen er dog, at det er lidt omkostningsfyldt. Hvis du er på udkig efter et billigere alternativ er serprobot.com et rigtig godt bud. Deres resultater stemmer som regel overens med Accuranker. Den eneste ulempe her, er at interfacet er forældet og du har færre features, som fx automatisk PDF rapportering.

Du kan ikke bare Google dine placeringer manuelt. Hvis du åbner Google på din computer og søger på et af dine søgeord, vil du i langt de fleste tilfælde ligge højere end hvad du i virkeligheden gør. Dette skyldes at Google ønsker at give dig placeringer som du tidligere har vist interesse for. Du skal derfor bruge et SEO værktøj der virker, for at få de præcise resultater.

Få styr på sporing

Et andet vigtigt værktøj er sporing. I virkeligheden er det ligegyldigt hvor du ligger i Google, hvis det ikke giver dig flere besøgende og derigennem flere leads eller salg. Det er derfor vigtigt at du også følger med i disse tal.

Det bedste værktøj til dette er Google Analytics. Google Analytics er et gratis værktøj, hvor du kan se alt lige fra mængden af trafik, hvilke lande og byer dine besøgende kommer fra, hvilke kanaler der giver flest salg (SEO, Ads, Facebook, you name it), hvor tilfredse dine besøgende er på din side, hvilke produkter der sælger bedst og langt mere. Stort set alle parametre kan holdes op imod hinanden, så du kan altså se fx hvilke produkter der er mest populære i fx Odense for brugere der kommer ind på din hjemmeside via Facebook. Der er stort set ingen begrænsninger for den data du kan hive ud herfra – og det er derfor vigtigt at du begynder at opsamle denne allerede nu.

Hvis du arbejder i WordPress, findes der en lang række plugins (både gratis og betalte), som kan hjælpe dig med at opsætte korrekt konverteringssporing mm.

Hvis du ikke har en webshop, bør du stadig opsætte sporing. Her kan du spore på udfyldelse af kontaktformularer, kliks på links mm.

Sporing er altså essentielt hvad enten du har en webshop eller en almindelig firma hjemmeside, for at du kan se, om arbejdet med SEO kan betale sig. Det eneste man ikke kan i Google Analytics, er at se hvilke ord folk har søgt på, hvilket tager os til næste punkt – Google Search Console.

Opsæt Google Search Console

Et andet gratis værktøj fra Google, som er med til at lette dit arbejde med søgemaskineoptimering og samtidigt sikre dig en bedre indeksering i søgemaskinen er Google Search Console.

I Google Search Console har du mulighed for en lang række ting, som øger din synlighed og indeksering i Google. Udover dette får du automatisk besked over mail, hvis der er problemer med dit website. Værktøjet er gratis og nemt at sætte op. Når det er opsat går der et par dage før du kan se data.

Du bør som det første indsende et sitemap til Google Search Console. Dette gøres via ‘Sitemap’ menuen. Hvis du benytter WordPress og har installeret et SEO plugin som fx Rankmath eller Yoast SEO, skal du blot skrive ‘sitemap_index.xml’. Google går nu igang med at læse og indeksere alt dit indhold på din hjemmeside.

Efter et par dage, vil du have mulighed for at se præcis hvilke søgeord du er blevet fundet på, hvor mange der har klikket på disse samt din placering. Dette kan være misvisende hvis du ikke opsætter parametret ‘land’ under ‘Effektivitet’. Mulighederne i Search Console er mange, og du bør bruge noget tid, på at undersøge disse. Hvorom alting er – så er det vigtigt at få opsat hurtigt, så du indsamler data til senere brug.

Onpage SEO

Onpage SEO er alt det dine brugere (og søgemaskinerne) kan se. Søgemaskinerne kan godt nok ikke vurdere hvordan du skal rangere udfra dit visuelle udtryk, og kigger derimod på din HTML kode. Der er dog alligevel en del ting, som spiller ind her, for at din side performer bedst muligt.

Sørg for at dit indhold er relevant

Hvis du ikke opfylder de forventninger dine besøgende har, på den pågældende søgning, vil du ikke kunne fastholde dine placeringer, ligesom hvis du opfylder disse, og dem der rangere over dig ikke gør, vil du på sigt overtage deres plads (hvis din side ellers lever op til de andre krav).

Det nytter altså ikke noget, at optimere imod søgeord, hvor du ikke kan udfylde behovet for dine besøgende, da du ikke vil kunne fastholde en placering her.

Optimering af tekst

Det er ingen hemmelighed, at du skal have meget tekst for at rangere på en lang række søgeord. Den gamle og forældede holdning til dette var at man skulle skrive 500 ord per side og nævne sit søgeord i ca 3% af ordene. Dette er dog ikke længere så simpelt, da Google er blevet klogere. I langt de fleste tilfælde passer dette ikke og vil ikke være tilstrækkeligt for at rangere i toppen.

Du bør i stedet tage et kig på de af dine konkurrenter, der rangere på side ét i Google, på den enkelte søgning. Antallet af gange du bør nævne dit søgeord, længden af den nødvendige tekst, mængden af overskrifter, billeder osv. afhænger altså af dit søgeord. Google vil ikke din side tilfredsstillende nok, til at vise den på side ét, hvis du kun har 500 ord og alle dine konkurrenter har 3000+ ord.

Optimering af meta description og title

Står dine meta tags knivskarpt i Google? Din meta description og title, er det man ser i søgemaskinerne, inden man klikker sig ind på din hjemmeside. Disse to tags, er derfor alt afgørende for, hvor mange kliks du får på en given søgning.

Din title er den øverste tekst som står med fed skrift ude i søgemaskinen, hvor meta description er brødteksten under.

Title tagget påvirker dine placeringer i Google direkte, hvilket vil sige at dit søgeord skal indgå i titlen én gang. I gamle dage, da det var lettere at manipulere med SEO, kunne man med fordel tilføje sit søgeord to eller tre gange, men dette går ikke længere. Sørg i stedet for at lave indbydende tekster, hvor du nævner dit søgeord en enkelte gang (samt eventuelt et synonym) og opfordre til klik på dit resultat – da antallet af kliks kan være med til at øge dine placeringer.

Meta descriptions påvirker ikke dine placeringer direkte. Du kan dog påvirke dem indirekte ved at skrive så gode tekster, at de genererer flere kliks. Flere kliks på dine resultater øger din CTR (Click-Through Rate), hvilket er en ranking faktor i bl.a. Google.

Få styr på dine interne links

Google følger links rundt omkring på nettet, og finder nye hjemmesider og undersider på allerede indekserede sider. Ligesom med ekstern linkbuilding, påvirker dine interne links også dine placeringer. Denne påvirkning af dine resultater menes at være blevet større de seneste par år, hvorfor du bør have helt styr på din interne linkstruktur.

De interne links sender en indikation til søgemaskinerne om, hvilke sider på din hjemmeside der er de vigtigste.

En tekst på en mindre side, kan godt bære at have 2-3 interne links, til andre undersider eller blogindlæg på din egen hjemmeside, hvor en større hjemmeside som fx Wikipedia kan slippe afsted med rigtig mange interne links. Du bør, hvis du nævner et emne på en side, som du har en dedikeret side til, linke til denne. Udover at søgemaskinen følger dine interne links, kan det være med til at øge brugervenligheden på din hjemmeside, da dine besøgende lettere vil kunne finde svar på de det søger.

Teknisk SEO

Teknisk SEO er alt det der sker bagved din hjemmeside. Forskellen fra Onpage SEO og Teknisk SEO er, at den tekniske SEO ikke kan ses af dine besøgende. Ikke desto mindre kan en fejl i din tekniske SEO betyde at din side ikke kan blive indekseret og dermed ikke rangerer i Google.

Det er derfor vigtigt at have helt styr på teknisk SEO

Sådan tjekker du din hjemmeside for tekniske fejl

SEO programmer er, som du sikker ved, dyre. Der findes dog et par gratis sider, som du kan bruge til at finde eventuelle fejl. Hvis du alligevel mener at der er noget helt galt med din hjemmeside, bør du kontakte et SEO bureau med adgang til de dyre værktøjer, så de kan tjekke op på dette for dig.

Google Search Console vil give dig besked om de mest kritiske fejl, men der er en lang række andre faktorer, som kan hæmme din organiske vækst. Vi kommer her med et par gratis værktøjer, du kan bruge til at identificere disse.

Find basale fejl med Screaming Frog

Screaming Frog er et gratis program, som du henter ned på din computer. Screaming Frog er kun gratis op til 500 URLs per domæne, hvis du har en større webshop eller hjemmeside, vil du derfor rammes af en begrænsning. Du får dog stadig adgang til de første 500 URLer som programmet finder.

Screaming Frog kan bruges til at finde manglende alt tags, links der peger forkert, manglende eller for lange meta tags, manglende H1 tags og meget mere. Alt sammen ting, der hæmmer din synlighed.

Tjek dine redirects

Et stort problem på mange hjemmesider er, at de ikke har opsat korrekte redirect. Dette gør at værdien fra dine links ikke sendes korrekt videre. For at overføre og få den fulde værdi af disse, skal du bruge det man kalder en 301 redirect, hvilket er en permanent redirect. Mange er ikke opmærksomme på dette, og opsætter i stedet en midlertidigt redirect (302), som ikke overfører fuld linkværdi. Du kan derfor opleve at en HTTPS migration, eller et redesign resulterer i at du mister trafik.

Du kan tjekke dine redirects gratis i vores værktøj her.

Kan din side indekseres I søgemaskinerne?

Mange oplever ligeledes at deres hjemmeside ikke kan indekseres og findes af søgemaskinerne. Hvis du har mistanke om dette kan du forsøge at lave en søgning i Google på ‘site:mitdomæne.dk’. Hvis der ikke dukker nogle resultater frem, kan dette være tilfældet. Du bør være opmærksom på, at dit side godt kan ligge i Google, selvom det ikke er indekserbart, da de gemmer resultater i længere tid.

Du bør, hvis du er i tvivl kigget i din robots.txt fil på dit domæne, eller lede efter noindex meta i din kildekode.

Vigtigheden af et mobilvenligt webdesign

Efter Googles ‘Mobile First’ opdatering er et responsivt webdesign blevet vigtigere end nogensinde før. Google belønner dig hvis du har et mobildesign og rangere din hjemmeside højere, hvis der søges via mobil.

Hvis du er i tvivl om hvorvidt din hjemmeside er responsiv, kan du når du er inde og besøge din hjemmeside, trække i dit browser vindue. Hvis hjemmesiden tilpasser sig bredden på dit browservindue på en flot måde, uden at lave en horisontal scrollbar, er din hjemmeside responsiv.

Du bør være opmærksom på, at hvis du har et responsivt webdesign, vil Google kun kigge på dette (deraf navnet mobile first). Det vil altså sige, at hvis du skjuler indhold på mobilversionen af din hjemmeside, vil Google ikke kunne tage dette med i overvejelserne, når din hjemmeside skal placeres i søgemaskinerne. Du bør derfor i stedet for at skjule indhold helt, hvis du synes du har for meget tekst på hjemmesiden, inddele disse i ‘fold-ud’-kasser i stedet – også kaldet accordions/toggles.

AMP eller ej?

AMP er et nyt hjemmeside format, som gør at din hjemmeside hentes med det samme når den besøges fra Google – som i, med det samme!

Mange SEO eksperter og SEO bureauer mener at AMP er ‘the shit’. Vi har dog i Kreer testet dette af og vi er ikke imponeret over resultatet. Mange installerer et AMP plugin i Wordpress, og venter i spænding på at deres #1 pladser i Google strømmer ind. Det er dog langt fra tilfældet.

Vores holdning til AMP og WordPress er at, det ikke er muligt at konverteringsoptimere de designs der er tilgængelige. Derudover står du med to versioner af din hjemmeside, fremfor en responsiv hjemmeside. Vi er dog overbeviste om, at der kan opnås gode resultater ved at lave en REN AMP side, udenom WordPress og et andet CMS. Dette har vi dog stadig tilgode at prøve kræfter med!

Du bør derfor, efter vores mening deaktivere alt der har med AMP at gøre på din hjemmeside, og i stedet fokusere på din responsive mobilversion og hastigheden på denne.

Hastighedsoptimering

Hastigheden på din hjemmeside bliver vigtigere og vigtigere i takt med at flere bruger mobildata til at søge på nettet. Derudover er en hurtig hjemmeside langt mere brugervenlig og vil resultere i at du får flere konverteringer på din hjemmeside.

Studier har vist, at hvis en hjemmeside er mere end 3 sekunder om at indlæse, forlader op imod 50% af dine besøgende hjemmesiden inden den er indlæst – og så kan det være lige meget hvor meget søgemaskineoptimering du har lavet.

Hvis du ønsker hjælp til hastighedsoptimering kan du bestille dette her.

Gør det selv hastighedsoptimering

Der er et par ting du selv kan optimere uden den store tekniske snilde og måder hvorpå du kan undersøge, om din hjemmeside er hurtig nok.

Du kan identificere de elementer der sløver din hjemmeside gratis på Google Pagespeed Insights eller på GTMetrix.com. Disse værktøjer vil hver især komme med en række tiltag du kan implementere for at gøre dit website hurtigere. Det mest præcise og opdaterede værktøj af de to er gtmetrix, hvorfor du bør tage lidt lettere på dit resultat i Google PageSpeed.

En stor del af de forslag værktøjerne kommer med, kan løses ved brug af et eller få plugins i fx WordPress.

Valg af webhosting

Dit valg af Webhosting er altafgørende for hastigheden på din hjemmeside. Hvis du har valgt et billigt webhotel til 10-20 kr. om måneden, vil du have svært ved at opnå en loadhastighed på under 1 sekund. Det er derfor vigtigt at du ikke er for nærig på denne front, da hastigheden er en så vigtig faktor, og et skift til et webhotel der giver dig 1-2 sekunder på hastigheden kan betyde at dine placeringer stryger til tops.

Hvis du vil høre mere om hvilke webhoteller vi anbefaler, er du velkommen til at hive fat i os.

Schema markup

Schema markup og struktureret data er med til at hjælpe søgemaskinerne til bedre at forstå og læse dit website. Schema markup er de seneste par år blevet en vigtig del af arbejdet med søgemaskineoptimering. Der er stort set inden grænser for, hvad du kan markere og dermed gøre lettere for søgemaskinerne at læse.

Arbejdet med schema markup, kan ligeledes være med til at tage din hjemmeside helt til tops og være det der skal til, for at du rykker de sidste placeringer.

Du har helt sikkert set det, ude i Google når du surfer rundt. Schema markup kan i nogle tilfælde udløse ‘Rich Snippets’. Rich Snippets ses i søgemaskinerne i form af stjerner, priser, billeder, fremgangsmåder, vare på lager og meget mere – disse kan vises direkte i søgemaskinerne inden brugeren klikker på dit resultat. Rich Snippets er med til at øge din CTR (Click-Through Rate), som er med til at øge dine placeringer og kliks til hjemmesiden.

At tilføje schema markup selv, kan være tæt på umuligt, hvis du ikke har kendskab til kodning, og et af de mange plugins der findes på markedet, vil sjælendt give de resultater du håber på – ikke desto mindre er det noget du bør læse op på, og have fokus på i dit arbejde med søgemaskineoptimering.

Du kan læse mere om Schema markup her.

Offpage SEO

Offpage SEO er den søgemaskineoptimering der foregå andre steder end direkte på din hjemmeside. Hvor de andre ting, når det kommer til søgemaskineoptimering, i størregrad er en engangsting, er arbejdet med offpage søgemaskineoptimering mere kontinuerligt. Det er her man arbejder med sidens autoritet og omdømme i Google, hvilket har vist sig, at være nogle af de vigtigste ranking faktorer i søgemaskinerne.

Vi vil her nævne et par af de måder, du kan arbejde med din offpage SEO.

Opsæt en Google My Business profil

Google My Business er et gratis værktøj til virksomheder. Ved at oprette en Google My Business profil får du en placering på Google Maps, og du får samtidigt et boost i Google, hvis dette opsættes korrekt. Når du opretter en Google My Business profil, skal du være opmærksom på, at dine oplysninger er identiske med de oplysninger du har på din hjemmeside og andre steder på nettet som fx facebook og krak. Ved at optimere disse, kan du øge din Google my business’ synlighed i søgemaskinerne.

Udover at blive vist på Google Maps, kan du i din Google My Business profil indsætte services, tilbud og nyheder som alle vil være med til at øge din eksponering.

Hvis du har brug for yderligere hjælp til optimering af din Google My Business profil har vi lavet en guide her.

Linkbuilding

Linkbuilding er stadig i 2020 den mest værdifulde enkeltestående SEO parameter. Linkbuilding kan være en dyr og ineffektiv affære hvis det ikke gøres rigtigt, du bør derfor altid alliere dig, med et SEO bureau der har styr på dette.

Google ændrer løbende på deres algoritme, og her har de oftest fokus på linkbuilding. De er derfor vigtigt at du er up-to-date hvis du selv ønsker at varetage denne del af din søgemaskineoptimering.

Der findes lige så mange forskellige holdninger til linkbuilding som der findes SEO folk. Du bør derfor læse op på emnet, og følge dem du føler, har mest styr på sagerne. I næste afsnit vil vi give vores bud på, hvordan du finder et godt link og vurderer dette.

Sådan vurderer du et link

Hos Kreer vurderer vi ikke links ud fra tredjeparts metriks som DR, DA, TF osv. Dette skyldes at det intet har med Google at gøre og udelukkende er udviklet af eksterne firmaer, for at give nybegyndere et lettere indblik i, om et link er godt eller ej. Der er dog en række fejl og mangler i algoritmen, hvorfor det langt fra er nok kun at kigge på dette.

Vi kigger desuden heller ikke på mængden af trafik, men snarere om domænet rangere på nogle søgeord i Google, da dette indikerer om domænet er blacklistet eller ej.

Det vi kigger på derimod er:

  1. Domænets styrke
  2. Domænets relevans ifht. din hjemmeside
  3. Sidens relevans hvor dit link placeres

Hvis minimum en af ovenstående parametre er opfyldt, bør du gå efter at få linket. Det bedste er naturligvis at alle 3 parametre er opfyldt.

Skab en naturlig linkprofil

Arbejdet med linkbuilding handler om meget andet end blot at skaffe links. Det handler i lige så stor grad om, at skabe en naturlig linkprofil. Dette skyldes at linkbuilding i teorien er i mod Googles retningslinjer (det er dog ikke ulovligt). Folk vælger dog stadigvæk at arbejdet aktivt med linkbuilding, da det er nødvendigt for at rangere i Google.

Det at skabe en naturlig linkprofil handler i høj grad om hvordan du linker til dig site. Har du fx kun links til din underside er det en indikation om, at du forsøger at manipulere med søgeresultaterne. Har du kun follow-links eller links med ankerteksten ‘køb SEO’ kan det ligeledes være en indikation om at du forsøger at snyde søgemaskinerne.

Du bør derfor tænke over, hvordan de naturlige links rundt omkring på nettet fra fx BT, TheGuardian eller andre nyhedsmedier linker rundt til sider.

Måder at skaffe nye/flere links på

Der findes mange måder hvorpå, du kan skaffe nye links til din hjemmeside.

Et nemt link, som mange vælge at skaffe i starten er, hvis I fx anvender en fast leverandør til kasser, fragt, gavebånd eller andet. Her kan man have held med, at spørge leverandøren om de vil have en udtalelse på deres hjemmeside, hvilket ofte resulterer i et link retur.

En anden måde kunne være at lave en fed infografik, som er så god, at andre hjemmesider låner den, og dermed linker til din hjemmeside.

Der findes rigtig mange måder, at skaffe links på. Vi har beskrevet langt flere under vores linkbuilding side.

Findes der stadig dårlige links?

Det korte svar er nej. Google indførte i en kortere periode en algoritme, der gjorde at sider kunne blive straffet hvis de havde links fra spam og generelt dårlige sider. Denne algoritme viste sig dog hurtigt at være en fejl, da folk begyndte at bestille linkbomber til hinanden, og dermed lave dårlige SEO for konkurrenterne, fremfor at lave god SEO for sig selv.

Dårlige links nu til dags er derfor ikke links, der skader dine placeringer, men derimod links der ikke øger dine placeringer.

Sociale signaler

Sociale signaler som likes og deling på de sociale medier er mindre ranking faktor, men ikke desto mindre en ranking faktor. Det spiller altså ind hvor mange gange din side likes og deles. Udover at være en ranking faktor, kan delinger på sociale medier være med til at retfærdiggøre din linkbuilding, da flere likes og delinger indikere en populær side – og populære sider får oftere naturlige links til deres hjemmesider.

Googles 200 ranking faktorer

Som du måske ved, er der mere end 200 faktorer som spiller ind, når Google rangerer hjemmesider, og beslutter hvilke der skal ligge i toppen på en given søgning. Det er ikke alle faktorer, der vægter lige højt, ligesom det ikke er alle faktorer som er blevet beviste, og nogle er rene spekulationer og observationer foretaget af SEO eksperter verden over. Det er dog alligevel interessant at kende disse, når man skal arbejde med sine placeringer i søgemaskinen. Listen her tager udgangspunkt i Brian Deans liste over de 200 ranking faktorer.

De overordnede emner er:

Domæne faktorer

1. Domænets alder: Matt Cutts fortæller i denne video, at det ikke spiller en så stor rolle, om et domæne er 6 måneder gammelt eller 12 måneder. Med andre ord bruger Google altså domænets alder som en ranking faktor. Jeg mener at værdien i at have et ældre domæne bliver mindre og mindre, i takt med at Google bliver bedre til læse og analysere hvorvidt indholdet på din side er godt.

2. Søgeord i URL: Hjemmesider vil have lettere ved at rangere på ord, der indgår i URLen. Effekten ved at have sit keyword i URLen er stadig høj i danmark, hvor i mod Brian Dean mener at denne effekt er aftagende i USA. Vi ser dog i Kreer, at hjemmesider hvor keywordet indgår i URL’en, har en tendens til at rangere meget højt på det ønskede søgeord, uden en lige så stor SEO indsats. Herudover kan et keyword i din URL være med til at øge din CTR, da Google markerer det søgte ord med fed.

3. Søgeord som det første i URLen: Effekten ved at have sit ønskede keyword, som det første ord i din URL, sender et klart signal til Google om at det er din sides primære område. Du har derfor lettere ved at rangere på ord, som står først i dit domænenavn.

4. Domænets udløbsdato: Domænets udløbsdato kan blive brugt til at vurdere oprigtigheden af din hjemmeside. En falsk spam hjemmeside. Så hvorvidt du har betalt 1 eller 2 år frem i tiden, kan altså have en betydning for dine placeringer. Jeg vil dog mene at vægten af denne faktor, er så lille, at du ikke behøver forlænge din kontrakt efter at have læst dette 🙂

5. Søgeord i subdomæne: Moz.com’s eksperter vurderer at hvis man har et søgeord i subdomænet (fx seo.kreer.dk, hvis søgeordet er SEO), er der større chance for at rangere højt på dette. Det er dog vigtigt at have med i sine overvejelser, at et subdomæne bliver set som et selvstændigt domæne, hvorfor der skal bygges links til subdomænet fra ny. Søgeord i subfolder (fx kreer.dk/seo/) er ligeledes en ranking faktor – og denne bør man benytte i stedet.

6. Domæne historik: Domænets historik er en ranking faktor, så hvis der tidligere har været en straf på domænet, kan du risikere at denne bliver videre ført til dig, eller at Google nulstiller værdien for de indgående links der måtte være.

7. Eksakt match domænenavn: Dette betyder at domænenavnet kun indeholder det ord, du forsøger at rangere på. Det er stadig en ranking faktor, men efter Google EMD opdatering er forskellen blevet væsenligt mindre. I gamle dage var det nemt at rangere i top 3 på alle keywords, inden for få dage, ved blot at købe et exact match domain.

8. Privat WhoIs: WhoIs er et værktøj hvor du kan se ejerinformationer på et domæne. Hvis denne er sat til privat, kan Google få mistanke om at der er forsøg på fusk, der skal dog mere til end blot det ene parameter.

9. Straffet domæneejer: Hvis en domæneejer tidligere har fået en straf af Google, giver det mening hvis de straffer andre hjemmesider med samme ejer. Dette er dog ikke bekræftet, og jeg tvivler på at det er aktuelt.

10. Domæneendelse: Det er vigtigt at dit domæne har den rigtige domæneendelse, hvis du vil rangere i et bestemt land (fx .dk, .fr, .se). Du vil dog have sværere ved at rangere i andre lande med en .dk endelse, så hvis du vil have et internationalt site, bør du overveje: .com eller et domæne pr. land.

Side faktorer

11. Søgeord i title-tag: Det at have sit søgeord i title-tagget, vil give dig bedre placeringer på det søgeord. Denne effekt er mindre end for blot 5 år siden, men vil stadig øge dine placeringer, og er en vigtig onpage optimering.

12. Søgeord i starten af title-tag: Ifølge Moz er der en tendens til at sider, hvor søgeordet står i starten at title-tagget, rangerer bedre på det ønskede søgeord. Title-tag optimering kan desuden øge din CTR, som er en vigtig ranking faktor.

13. Søgeord i meta beskrivelsen: Google bruger ikke meta beskrivelsen til at rangere din hjemmeside. Det er dog stadig en ranking faktor, da en korrekt optimeret meta beskrivelse, kan være med til at øge din CTR, og derigennem dine placeringer.

14. H1 tag: At have søgeordet i dit H1-tag, som du ønsker at blive fundet på, gavner dine placeringer. Google ser dit H1-tag som en slags title-tag. Det er optimalt at bruge søgeordet eller et synonym i både H1 og H2 tagget.

15. Søgeordsgentagelse: Hvis du gentager dit søgeord flere gange i indholdet på siden, vil du rangere bedre på det pågældende søgeord. Det er dog vigtigt ikke at overdrive dette og at benytte synonymer for søgeordet.

16. Længden på dit indhold: Første pladsen i Google har i gennemsnit 1950 ord på den enkelte underside. Længden af dit indhold har altså en positiv effekt, da Google finder en side med mere tekst mere fyldestgørende. Denne faktor varierer dog, og du kan med fordel tage et kig på dine konkurrenters indhold, på det pågældende søgeord.

17. Indholdsfortegnelse: Ved at gøre brug af en indholdsfortegnelse, hjælper du Google til bedre at forstå din side. Herudover kan en indholdsfortegnelse hjælpe dig med at få sitelinks, som øger din CTR og herigennem dine placeringer.

indholdsfortegnelse

18. Søgeordstæthed: Selvom denne ranking faktor ikke er så vigtig længere, kan tætheden af dine søgeord være med til at give dig bedre placeringer. Tætheden kan ligeledes skade dine placeringer hvis denne optimeres for meget. Du bør tage et kig på dine konkurrenter på dit søgeord, og se hvor mange % af deres tekst, der indeholder dit primære søgeord. Denne bør som regel ligge på 2-3%.

19. Synonymer: Ved brug af synonymer hjælper du Google til bedre at forstå din side, og undgår misforståelse i indholdet.

20. Synonymer I title og meta beskrivelse: Ved at bruge synonymer i title og meta beskrivelser, sikrer du at Google forstår dit indhold bedre, da det fjerner eventuel tvivl, hvis dit primære søgeord kan have flere betydninger. Der udover er det en god måde at øge relevansen på.

21. Dybdegående indhold: Sider der afdækker flere sider af et emne eller flere sider af en sag, har større chance for at rangere højere i Google.

22. Hastighed: Hastigheden på din hjemmeside er en vigtig ranking- og brugervenlighedsfaktor. Både Google og Bing er blevet gode til at måle hastigheden på din hjemmeside. Efterhånden som flere bruger data via deres mobiler, som altså er langsommere end fx fiber internet, er hastighedsoptimering blevet en endnu vigtigere ranking faktor. Op i mod 50% af dine besøgende forlader desuden din side, hvis den loader på mere end 3 sekunder. Læs mere om hastighedsoptimering her.

23. Hastighed i Google Chrome: Google indhenter brugerdata fra Chrome-browseren, og finder herigennem ud af, hvor hurtigt siden faktisk loader. Denne data bruges ligeledes i deres algoritme.

24. AMP: AMP er ikke en direkte ranking faktor i Google, men det er påkrævet at du har en AMP-version af din hjemmeside, før den kan vises i Googles nyhedskarrusel. Jeg anbefaler ikke AMP til Kreers kunder, da det stadig er under udvikling og at det derfor mangler en masse funktionaliteter. Og ja, så er det heller ikke en ranking faktor 🙂

25. Indholdsrelevans: Hvis dit indhold på din landingsside er relevant (og fyldestgørende, punkt 21) for den pågældende søgning, vil du muligvis få bedre placeringer i Google på det søgeord, blandt andet på grund af lavere pogo sticking.

26. Google Hummingbird: Google hummingbird opdateringen fra 2013, gjorde det muligt for Google at forstå indholdet og selve emnet på hjemmesider bedre, hvilket nu bliver brugt som en del af rank-algoritmen. Det kan derfor være svære at rangere på en side som indeholder flere emner.

27. Duplikeret indhold: Duplikeret indhold kan have negativ indflydelse på din synlighed i Google.

28. Rel=”canonical”: Canonical-tagget kan bruges til at forhindre duplikeret indhold i at blive indekseret, da du med tagget kan pege på den primære version af siden.

29. Billedeoptimering: Dine billeders alt-tags, filnavn, title og beskrivelse sender vigtige signaler til Google om hvad din side og ikke mindst dit billede handler om.

30. Dato på indhold: Googles Caffeine opdatering rangerer de nyeste indlæg højere. Dette gør sig mest gældende for søgninger hvor tidspunktet for informationen er relevant (fx en begivenhed, eller anden information som kan være outdated). Google viser desuden datoen i søgeresultaterne. Du bør derfor holde dine indlæg og sider up-to-date.

31. Fressness: Lidt i tråd med ovenstående, er dit indholds friskhed (Fressness) en ranking faktor. Det er altså vigtigt at opdatere, tilføje eller fjerne ting fra dine landingssider.

32. Historisk fressness: Det er ikke nok blot at gøre dette et par gange. Google kigger tilbage i tiden, og der hvor tit dit indhold er blevet opdateret.

33. Dit søgeords placering i indholdet: Det er ikke uden betydning hvor du placerer dit søgeord. Du bør bestræbe dit på at få dit søgeord nævnt i inden for de første 100 ord på din hjemmeside, og helst ‘above the fold’.

34. Søgeord i H2 og H3-tags: Ved at have dit søgeord, eller synonymer for dit søgeord i dine H2 og H3 tags, øger du chancerne for at Google forstår dit indhold korrekt, og rangerer din hjemmeside højere på dit korrekte søgninger.

35. Udgående kvalitetslinks: Ved at linke ud til relevante autoritære sider, sender du trust signaler til Google, som vil hjælpe dig til bedre placeringer. Undgå at linke til dine direkte konkurrenter!

36. Indholdet på de udgående links: Det er ikke uden betydning hvad de sider du linker til omhandler. Indholdet på siderne du linker til bliver muligvis brugt til at vurdere hvad din side handler om.

37. Stavefejl og grammatik: Stavefejl og grammatik sender et kvalitetssignal til Google – og ikke mindst dine besøgende. Sørg altid for at få læst korrektur inden du udgiver indhold.

38. Originalt indhold: Er indholdet på din side unikt? Hvis det er taget fra en anden side, som allerede er indekseret i Google og rangerer godt, vil du få svært ved at få gode placeringer, hvis du overhovedet bliver vist.

39. Responsivt design/mobilvenlighed: Det er efter Googles Mobile First og ‘Mobilegeddon’ opdatering blevet essentielt at have en hjemmeside, som fungerer på mobil. Det er desuden værd at nævne, at hvis du har en mobilvenlig hjemmeside, vil din desktop-side ikke blive tjekket af Google. Du skal derfor være opmærksom på at dine interne links i menuen og footeren, er at finde på mobil.

40. Skjult indhold på mobilen: Skjult indhold i toggles og accordions er i følge Google okay, så længe det ikke er det vigtigste indhold på din side. I så fald bør du have indholdet synligt hele tiden, da du kan risikere at indholdet ikke bliver indekseret.

41. Supplerende indhold: Ifølge Google øger supplerende indhold, som fx renteberegnere, interaktive opskrifter o.l. intelligent indhold din sides kvalitetsscore. Det er således en ranking faktor.

42. Antallet af udgående links: For mange udgående links vil føre for meget linkjuice væk fra din side, og skade dine placeringer.

43. Multimedie: Billeder, videoer og lignende kan øge din sides kvalitetsscore. Over 97% af de sider som ligger på 1. pladsen i Google har minimum 1 billede på deres landingsside.

44. Antallet af interne links til én side: Jo flere links en side har til sig, jo vigtigere vil denne side blive vurderet af Google, hvilket øger landingssidens placeringer.

45. Kvaliteten af de interne links: En intern side med højere autoritet i Googles øjne, sender mere værdi, end en side med lav PageRank.

46. Broken links: Hvis din hjemmeside har for mange 404 sider, kan det sende et signal til søgemaskinerne om at din side ikke længere er aktiv. Dette påvirker hele din sides placeringer og score i Google.

47. Læsesværhedsgrad: Google vurderer dit indholds sværhedsgrad. Det vides desværre ikke hvordan Google bruger denne viden. Nogle mener at det er bedste at have indhold som bliver vurderet som let læseligt, da det henvender sig til en større gruppe mennesker. Jeg mener det afhænger af din branche.

48. Affiliate links: Affiliate links vil ikke skade din side. Hvis du har for mange udgående affiliate links, kan du dog risikere at Google vælger at kigge nærmere på andre parametre, som fx tyndt indhold, for at opretholde kvaliteten af deres resultater i søgningerne.

49. HTML/W3C validering: HTML fejl og manglende W3C validering kan skade din sides kvalitetsscore.

50. Domæne autoritet: Dit domænes autoritet vil gøre at du rangerer højere, hvis alle andre parametrer er ens.

51. Landingssiders PageRank: Landingssider med højere PageRank og flere indgående links, vil have større chance for at outranke sider uden indgående links/PageRank.

52. URL længde: Lange URL-adresser har sværere ved at rangere højt i Google. Du bør derfor holde dine undersiders URL’er på et minimum. Du kan læse Ahrefs egen undersøgelse her.

53. URL sti: En underside tættere på din forsides URL, vil have et lille forspring i Google, når det kommer til autoritet.

54. Kategori: Dine blogindlægs kategori er et vigtigt signal til Google, og kan være med til at fremme forståelsen og sidens relevans.

55. WordPress tags: Tags i Wordpress er ligeledes et signal om relevans, og herigennem kan tags altså gavne dine placeringer.

56. Søgeord i URL: At have sit primære søgeord i URLen er ifølge en Google repræsentant en lille ranking faktor.

57. URL streng: URL’er med eksempelvis kategorier i, kan have en fordel i Google, da de muligvis bruger denne, som et signal om hvad siden omhandler. Det kan samtidigt gøre at du får vist breadcrumbs i søgemaskinen.

58. Kildeangivelser: Citationer og kildeangivelser kan være et kvalitetstegn. Det er dog afvist af Google selv, da de siger de ikke tjekker eksterne links, og benytter dem som en ranking faktor.

59. Lister: Nummererede lister eller punktformslister  i dit content hjælper dine læsere, med bedre at kunne navigere i dit indhold. Derudover kan du få vist disse lister i søgeresultaterne.

60. Prioritet i sitemap: Det er muligt at angive vigtigheden af en enkelt underside i dit sitemap, hvilket kan hjælpe på dine placeringer.

61. For mange udgående links: For mange udgående links distraherer dine bruger, og leder dem væk fra dit indhold, hvilket er bekræftet af Google med følgende udtalelse: “Some pages have way, way too many links, obscuring the page and distracting from the Main Content.”

62. Mængden af søgeord du rangerer på: Hvis en hjemmeside allerede rangerer på flere søgeord, kan det sende et signal til Google, om at der er tale om en hjemmeside med en vis kvalitet, hvilket kan gavne dine placeringer.

63. Landingssidens alder: Selvom Google foretrækker nyt indhold (fressness), kan ældre indhold, som bliver vedligeholdt og opdateret, blive anset som bedre af søgemaskinen.

64. Brugervenligt design: Det er vigtigt at dine brugere hurtigt kan se, dit hoved indhold på siden. Dette bekræfter Google med følgende udtalelse: “The page layout on highest quality pages makes the Main Content immediately visible.”

65. Parkerede domæner: En Google opdatering fra 2011 gjorde parkerede domæner mindre synlige i søgeresultaterne.

66. Brugbart indhold: Søgemaskinen kender muligvis forskel på brugbart og kvalitetsfyldt indhold.

67. Nyt og unikt indhold: Google har udtalt at de gerne straffer sider, som ikke bidrager med nyt, unikt og værdifuldt indhold. Denne udtalelse drejede sig i stor grad om affiliate sider med lidt indhold.

68. Kontakt side: En “kontakt”-side med tilstrækkelig information kan ifølge Google fremme dine placeringer. Du bør få disse oplysninger til at matche dine WhoIs eller Google my business informationer.

69. Domænets troværdighed: Mange SEO-folk mener at din hjemmesides troværdighed har stor betydning for dine placeringer. Der findes mange online værktøjer som du kan bruge til at tjekke denne, de er dog langt fra enige om scoren, og ligger vægt på forskellige ting. Det er derfor vigtigt at nævne at det er Googles trustscore der tæller, og ikke Ahrefs eller SemRush! Google har fornyligt anmodet om et patent der bakker denne påstand op.

70. Din hjemmesides struktur: En ordentlig sidestruktur kan bidrage til at få alle dine sider indekseret  og hjælper Google med at forstå dit indhold bedre.

71. Vedligeholdelse af indhold: Mange SEO-folk mener at, ved at ligge nyt indhold på din hjemmeside, får du det der populært bliver kaldt et ‘Site-wide fressness boost’. Altså et fressness boost på hele dit domæne. Google har dog fornyligt afvist denne påstand, og sagt at de ikke bruger upload-hyppighed i deres algoritme.

72. Sitemap: Et Sitemap hjælper søgemaskinen med lettere at indeksere dine sider, hvilket gavner din synlighed. Du bør tilføje dit sitemap direkte i Search Console, eller i din robots.txt fil.

73. Oppetid: Hvis du har for meget nedetid på dit domæne, hvad enten det er pga. vedligeholdelse, server problemer eller noget tredje, så vil det skade dine placeringer. Det kan i værste tilfælde resultere i at din side bliver fjernet helt fra søgeresultaterne.

74. Server placering: Din webservers lokation har indflydelse på hvor din hjemmeside rangerer. Jeg mener at du kan komme uden om denne faktor, ved at anvende CDN til at hente din side, da det i stor grad handler om hvor hurtigt siden hentes, i det pågældende land.

75. SSL certifikat: Google har bekræftet at HTTPS er en ranking faktor. Derudover kan det være med til at øge dine konverteringer på din hjemmeside eller webshop, da din side uden SSL certifikatet vil fremstå som usikker.

76. Handelsbetingelser og privatlivspolitik: Disse to undersider er med til at øge din sides troværdighed i søgemaskinernes øjne. De kan også bidrage til bedre placeringer, hvis du er ramt af E-A-T opdateringen.

77. Duplikerede meta tags: For mange duplikerede title tags og meta beskrivelser, kan gøre at alle dine sider rangerer dårligere. Dette kan ses i Google Search Console, hvor de advarer dig, hvis det er tilfældet på din hjemmeside.

78. Brødkrumme navigation: Brødkrummer (Breadcrumbs) hjælper dine besøgende (og søgemaskinerne) til at vide hvor på din hjemmeside de er landet. Google har bekræftet at de bruger denne information til at kategorisere dit indhold.

79. Mobiloptimering: Eftersom over 50% af alle søgninger foregår via mobilen, er Google begyndt at straffe sider, som ikke er optimeret til mobilen. Her er det specielt vigtigt at alle menupunkter kan tilgås fra mobil, at knapper ikke ligger for tæt, at teksten ikke er for lille og at siden ikke får en horisontal scroll.

80. Youtube: Flere studier viser at Google favoriserer Youtube videoer i søgeresultaterne. Dette boost steg yderligere efter Google Panda blev rullet ud.

81. Sidens brugbarhed: Hvis din hjemmeside er svær at bruge eller at navigere rundt på, kan skade dine placeringer. Dette skyldes primært at din bounce rate, dine sidevisninger og tid brugt på siden vil falde. Dette er alt sammen ranking faktorer vi kender fra RankBrain.

82. Brug af Google Analytics og Google Search Console: Nogle mener at du har en lille fordel, hvis du benytter disse to gratis værktøjer. Google har dog afkræftet dette. Google Search Console kan dog give dig noget indsigt som kan gavne dine placeringer, men værktøjet i sig selv giver altså ikke umiddelbart noget.

83. Anmeldelser på andre sider: Kundeanmeldelser på Yelp, trustpilot o.l. spiller højest sandsynligt en rolle i dine placeringer på Google. Disse kan også vises, af og til, i forbindelse med din Google my business side.

84. Domænets alder: Links fra ældre domæner kan blive opfattet som værende stærkere af søgemaskinerne.

85. Antallet af refererende domæner: Mængden af refererende domæner er en af de vigtigste enkeltstående faktorer inden for SEO. Det er altså vigtigt for dine placeringer, at så mange som muligt linker til dit site. Dette bidrager linkbuilding til.

86. Antallet af links fra forskellige C-Class IP’er: Dette giver en indikation om at der er tale om en bredere skare af mennesker/websites der kan lide dit indhold. Det vil altså sige at det er bedre at få links fra flere forskellige IP’er frem for to ens IP’er. Det er med andre ord ikke længere nok, at dem der linker til dig har et unikt domænenavn.

87. Indgående links: Mængden af indgående links, selvom de er fra samme domæne, har ligeledes en betydning for dine placeringer. Andet og tredje link giver dog ikke nær så meget værdi til din hjemmeside/webshop.

88. Ankertekst: Google har til deres originale algoritme udtalt, at ankertekster giver et bedre indblik i hvad din hjemmeside omhandler, end siden selv. Dette er dog ikke længere helt korrekt grundet de mange andre nyere opdateringer, og du bør være meget opmærksom på ikke at overoptimere dine ankertekster. Ikke desto mindre er dette stadig en ranking faktor.

89. Alt tags: Alt-tags på billeder er en ranking faktor, og bruges til at fortælle hvad der ses på billedet.

90. Links fra .edu og .gov domæner: Mange SEO-folk mener at links fra .gov eller .edu domæner sender mere værdi til ens side. Dette på trods af at Google har udtalt at de faktisk ignorerer mange .edu links. Du bør derfor kigge på domænets metrics frem for domæneendelsen.

91. Undersidens autoritet: Undersidens autoritet (PageRank) er vigtigt for backlinkets værdi.

92. Domænets autoritet: Domænets autoritet (PageRank) er vigtigt for backlinkets værdi.

93. Links fra konkurrenter: Links fra sider, som rangerer på de samme søgeord som dig, sender muligvis mere værdi.

94. Links fra forventede sider: Nogle SEO-folk mener at Google ikke har fuld tillid til din side, før du får links fra en række standard sider, som er forventet i din branche.

95. Dårlige links: Links fra spamservere kan skade dine placeringer.

96. Gæsteblogindlæg: Selvom gæsteblogindlæg stadig sender værdi, er de ikke lige så værdifulde som rigtige artikel links. For mange links fra gæsteposts kan skade din side.

97. Links fra reklamer: Ifølge Google skal links fra reklamer markeres med nofollow. Det er muligt at Google er i stand til at identificere nogle af disse, og dermed ikke tildele dem værdi.

98. Links til forsiden: Links til forsiden kan spille en vigtig rolle når en side skal evalueres af søgemaskinerne. Du bør altid sørge for at din forside har flest links, da dette er det mest almindelige/naturlige.

99. Nofollow links: I teorien bør nofollow links ikke give din side nogen linkværdi. Google har dog udtalt følgende: “In general, we don’t follow them.”, hvilket antyder at de nogle gange følger ‘nofollow’-links. Det er vigtigt at du har nogle nofollow links, da dette bidrager til en mere naturlig linkprofil.

100. Forskellige links: Ved at have links fra forskellige typer indhold (forum, kommentarer, artikler, profiler, mm.) opretholder du en naturlig linkprofil.

101. Links fra sider markeret som “Sponsoreret indhold”: Links fra sider, som er markeret med “Sponsoreret” o.l. sender muligvis mindre linkværdi end sider der ikke er.

102. Redaktionelle links: Links der er placeret i indholdet i eksempelvis en artikel, sender mere værdi.

103. For mange 301 redirects: Selvom 301 redirects ifølge Google sender linkjuice videre, kan en overdreven mængde af disse skade dine placeringer. Dette er naturligvis kun hvis der er tale om et ekstern domæne, som redirectes ind til dig, for på den måde at styrke din linkprofil.

104. Interne ankertekster: Interne ankertekster sender et signal til søgemaskinerne om, hvad den side der linkes til omhandler. Denne type ankertekster sender dog med stor sandsynlighed mindre relevans-score end eksterne links.

105. Link title: Den tekst som kommer frem, når du holder musen over et link, sender muligvis et signal til Google, om hvad den pågældende side handler om.

106. Links fra samme TLD: Links fra landespecifikke URLer (fx .dk, .fr, .no) kan være med til at give dig bedre placeringer i det land.

107. Placeringen af links i indholdet: Links placeret i toppen af noget indhold, sender muligvis mere værdi videre, end links der er placeret i bunden.

108. Linkets placeringer: Lidt i stil med ovenstående, har det også betydning for linkets værdi hvor det placeres på hele siden. Hvis linket er placeret i toppen af indholdet, sender mere værdi videre end hvis det er placeret i footeren eller i sidebaren.

109. Domænetsrelevans: Et link fra et domæne i samme niche som din, giver dig muligvis mere værdi, end et link fra en side som ikke er relevant.

110. Undersiderelevans: Et link fra en underside omhandlende samme emne som din sides, sender mere værdi end en ikke relevant side.

111. Søgeord I title-tag: Hvis siden du får et link fra, indeholder det søgeord du ønsker at rangere på i titlen, sender det mere værdi til din side, da det øger relevansen.

112. Link tilstrømning: Hjemmesider som kontinuerligt får nye links, får som regel et placering-boost i søgemaskinerne, da det indikerer at din side bliver mere og mere populær.

113. Link frafaldelse: Ligeledes vil du opleve at miste placeringer, hvis du mister flere og flere links, da det sender et signal om at din side bliver mindre populær blandt læserene.

114. Links fra gratis sider: Links fra top kvalitets artikel sider (også kaldet ‘Hub pages’), får muligvis mere opmærksomhed af Google, og videre fører høj værdi.

115. Links fra autoritære sider: Et link fra en side med meget autoritet (PageRank), sender højst sandsynligt mere linkjuice videre, end et ukendt site.

116. Links fra Wikipedia: Selvom links fra Wikipedia er nofollow-links, mener mange at et link herfra, øger din autoritet og trust i Google.

117. Ord omkring linket: De ord der er omkring dit backlinks, kan bruges af Google, til at vurdere hvad din hjemmeside omhandler.

118. Alder på linket: Ifølge en ny Google Patent, vil ældre links have mere værdi end nye backlinks.

119. Naturlig linkprofil: Sider med en naturlig linkprofil vil rangere højere i Google, og være bedre sikret mod fremtidige algoritme opdateringer.

120. Gensidige links: Bytter du links med andre hjemmesider, bør du ikke linke til den samme, som du får et link fra. Dette fraråder Google.

121. Bruger genererede links: Google kan identificere indhold publiceret af hjemmesidens ejer og brugere af hjemmesiden. Fx er et link fra wordpress.com meget stærkere end et link fra subdomæne.wordpress.com

122. Links fra 301: Links der bliver redirectet med en 301, mister muligvis en lille smule linkjuice.

123. Schema markup: Sider som gør brug af schema markup kan have en fordel i SERP, og rangere over de sider som ikke gør brug af schema. Schema resulterer desuden også i en højere CTR, hvilket påvirker dine placeringer.

124. TrustRank fra siden der linker: Hvis siden der linker til dig, har mere troværdighed, vil der blive sendt mere TrustRank videre til din hjemmeside.

125. Antallet af udgående links: En side med mange udgående links sender mindre PageRank videre til dig. Du bør derfor gå efter at få links fra sider med færre udgående links (Outbound links).

126. Forum links: På grund af at forums før i tiden blev (mis)brugt til linkbuilding, kan Google finde på at devaluere denne form for links.

127. Antallet af ord på den side der linker til dig: En side med 1000 ord, sender altså mere værdi videre end en side med kun 50 ord. Dette mener jeg primært skyldes at sidens emne er mere tydeligt overfor Google. Derudover er der større chance for at siden der linker til dig, allerede rangerer på en række af de samme søgeord som dig, hvilket også er en ranking faktor.

128. Kvaliteten af indholdet hvor linket er fundet: Links fra dårligt skrevet indhold, sender ikke lige så meget værdi, som kvalitetsfuldt indhold. Dette skyldes højest sandsynligt samme grund som nævnt i punkt 127.

129. Sitewide links: Matt Cutts fra Google har bekræftet at sitewide links (links der går igen på alle sider, fx footer, header, menu mm.) kun tæller som et link.

Brugeradfærd

130. RankBrain: Ranking er Googles AI algoritme. Mange mener at RankBrain AI’en bruges til at måle hvordan de søgende interagerer med søgeresultaterne, og rangerer dem herefter.

131. Dit søgeords CTR (Click-Through Rate): Ifølge Google får sider med en højere CTR, et boost i søgemaskinen. Vi har lavet et indlæg om, hvordan du øger din CTR.

132. Samlede CTR: En sides CTR samlet set, på alle keywords du rangerer på, kan sende et signal til Google, om at der er tale om en høj kvalitet på siden.

133. Bounce rate: Der er lidt uenighed om hvorvidt bounce rate påvirker dine placeringer. Jeg mener ikke at Google har adgang til din bounce rate, da det vil kræve at de bruger oplysninger fra Google Analytics, hvilket de har afkræftet. Medmindre de får denne fra Google Chrome browseren, er der altså ikke noget der tyder på at bounce rate er en ranking faktor.

134. Direkte trafik: Google har bekræftet at de bruger data fra Chrome, til at se hvor mange der indtaster en hjemmeside URL direkte i browseren. Sider med meget direkte trafik, kan derfor opleve at deres placeringer bliver forbedret.

135. Gentagende besøg: Sider som den besøgende kommer tilbage til flere gange, kan opleve en stigning i SERP.

136. Pogosticking: Pogosticking er en speciel form for bounce rate, hvor den besøgende klikker ind på din hjemmeside, ud igen og videre til næste søgeresultat. Dette sender et klart signal til Google om, at siden ikke var fyldestgørende for søgningen, og kan derfor få dine sider til at falde på det pågældende søgeord. Du kan læse mere om forskellen på pogosticking og bounce rate her.

137. Blokerede hjemmesider: Blokerede sider bliver ikke længere opfanget af Chrome, denne feature blev dog brugt i Panda-algoritmen, og kan derfor stadig være aktuel.

138. Chrome bogmærker: Da vi ved at Google bruger Chrome data til at rangere sider, kan bogmærker i browseren have en betydning for dine placeringer.

139. Kommentarer: Sider med mange kommentarer kan sende et signal om at siden har meget aktive brugere og er af høj kvalitet. En af Googles medarbejdere har desuden udtalt at kommentarer kan hjælpe meget på dine placeringer.

140. Tidsforbrug på din side: Jo længere tid dine besøgende er på din side, jo bedre er det for dine placeringer.

Google Algoritmer

141. Fressness: Google giver nyt indhold bedre placeringer, på bestemte søgninger.

142. Forskelligt indhold på forespørgsler: Google kan finde på at vise resultater med forskellig mening på samme søgning, når det giver mening for søgningen, fx “Ted” som både kan være filmen Ted men også Ted-talk.

143. Browserhistorik: Sider du tidligere har besøgt, rangerer højere i dit resultat.

144. Søgehistorik: Tidligere søgninger kan påvirke dine resultater. Hvis du for eksempel tidligere har søgt på “anmeldelser” og senere søger på “grill” kan Google finde på at vise søgeresultater, som relaterer sig til begge søgninger.

145. Featured snippets: Ifølge en undersøgelse af SemRush viser Google featured snippets baseret på en kombination af indholdet længde, sidens autoritet og brugen af HTTPS.

146. Lokation: Google foretrækker at vise sider, til fx danskere med .dk domæner og hvor serveren er placeret tæt på danmark.

147. Sikker søgning: Sider med bandeord eller voksen indhold bliver ikke vist, hvis sikkersøgning er slået til.

148. YMYL søgeord: Google har højere krav til søgeord der indgår i YMYL algoritmen – ‘Your Money or Your Life’

149. DMCA klager: Google nedprioriterer hjemmesider, som har fået DMCA klager.

150. Domæne forskellighed: Efter Bigfoot opdateringen, blev der angiveligt tilføjet flere domæner til SERP.

151. Købs søgninger: Google viser nogle gange andre søgeresultater, ved søgninger der vurderes som shopping-relaterede.

152. Lokal søgning: Ved søgen efter lokale steder, bliver Google my business ofte prioriteret højere end almindelige resultater.

153. Tophistorier: Bestemte søgeord kan vise ‘Top stories’-news-boksen i SERP.

154. Større brands: Efter Vince opdateringen gav Google større brands et boost på bestemte søgninger.

155. Shopping resultater: Nogle søgeord udløser Google Shopping.

156. Billederesultater: Nogle gange vises billeder i toppen af SERP, i stedet for de almindelige søgeresultater.

157. Easter eggs: Google har lagt et par sjove søgesider placeret rundt omkring på siden. Hvis du fx laver en billedesøgning på “Atari Breakout”, vil siden blive lavet om til et spil.

158. Flere resultater til en side: Domæne og brand-relaterede søgninger kan resultere i at en enkelt side dominerer hele SERP’ens side 1.

159. Payday Loans algoritmen: Denne algoritme er til for at rydde op i meget spammy forespørgsler.

Branding signaler

160. Brandnavn i ankerteksten: Dette er et simpelt, men ikke desto mindre et stærk branding signal.

161. Brandsøgninger: Hvis brugere søger efter din virksomhed i Google, sender det stærke signaler om at din virksomhed er ægte.

162. Brand + søgeord søgninger: Hvis folk søger på dit brand, efterfulgt af det søgeord du fokuserer på, vil det sende signaler til Google om at det er en populær ydelse du har, og du vil derfor måske opleve en stigning i Google. Dette kunne fx være “Kreer SEO”.

163. Facebook side med likes: Populære brands har ofte en facebook side med mange likes.

164. Twitter side med følgere: Populære brands har ofte en twitter side med mange følgere.

165. LinkedIn firmaside: De fleste ægte firmaer har som regel en linkedin firmaside.

166. Verificerede skribenter: Artikler som er skrevet af en kendt, eller verificeret person, rangerer oftest højere i Google.

167. Ægte følgere på sociale medier: Hvis din side har fake følgere kan det have konsekvenser for dine placeringer. Google har anmodet om et patent, som omhandler netop denne faktor.

168. Brand nævnt i ‘Top Stories’: Store brands bliver ofte nævnt i ‘Tophistorier’ på Google.

169. Brand mentions uden links: Google kigger højest sandsynligt på brand mentions uden links, og tillæger dig en vis værdi alligevel.

170. Fysiske kontorer: Rigtige firmaer har en lokation. Det er derfor muligt at Google bruger denne viden til at vurderer størrelsen på dit firma.

Webspam faktorer

171. Panda straf: Sider med dårligt indhold har større risiko for at blive ramt af Panda algoritmen.

172. Links til dårlige sider: Hvis du linker ud til sider som fx indgår i YMYL-algoritmen kan det skade dine placeringer.

173. Redirects: Redirects lavet med henblik på at snyde dine besøgende, kan resultere i en straf eller de-indeksering i Google.

174. Popups og distraherende reklamer: Disse kan være et tegn på at hjemmesiden er af lav kvalitet.

175. Popups der fylder hele skærmen: Google kan straffe hjemmesider, hvis popups fylder hele skærmens bredde og højde.

176. Overoptimering: Google kan straffe din hjemmeside, hvis du overoptimerer denne. Dette ses oftest i forbindelse med keyword-stuffing, altså hvor du spammer det søgeord du forsøger at ranke på.

177. Autogenereret indhold: Google er i stand til at opdage autogenereret indhold, og fjerne dette fra deres søgeresultater.

178. Doorway sider: Google ønsker at du viser dem, den samme side som dine besøgende ser. Hvis du ikke gør det, kan du blive straffet i SERP.

179. Reklamer ‘Above the fold’: Hjemmesider med mange reklamer I toppen kan opleve at få dårligere placeringer.

180. Skjulte affiliate links: Hvis man gør for meget ud af at skjule sine affiliate links, kan det resultere i en straf fra Google. Dette ses oftest i forbindelse med cloaking.

181. Fred: Fred er en Google opdatering fra 2017, som fokusere på at udelukke sider, der går mere op i at tjene penge, end at hjælpe den besøgende med at finde brugbar information.

182. Affiliate sider: Google er ikke glade for affiliate sider. Nogle mener at webshops som benytter sig af affiliate sider, også kan blive straffet.

183. For meget fokus på PageRank: Hvis du går for meget op i at beholde din PageRank internt på din hjemmeside, for eksempel ved at sætte nofollow på alle dine udgående links, kan det være et tegn til Google om at du forsøger at manipulere med deres resultater.

184. Spammy IP adresse: Hvis den IP adresse din hjemmeside ligger på, er markeret som spammy af Google, kan det have indflydelse på alle de hjemmesider, der ligger på denne server.

185. Meta tag spamming: Hvis du forsøger at manipulere med søgeresultaterne, ved at tilføje dit søgeord for mange gange i dine meta tags, kan det resultere i en straf.

186. Hackede side: Hvis din side bliver hacket, kan den blive fjernet fra Googles søgeresultater.

187. Unaturlig tilstrømning af backlinks: Hvis din side pludselig får rigtig mange nye backlinks, kan det være et tegn på at du forsøger at manipulere med søgeresultaterne.

188. Penguin: Sider der blev ramt af Penguin opdateringen, fik meget mindre synlighed i Google. Penguin fokuserer nu på at frasortere dårlige links, fremfor at straffe sider med dårlige links.

189. Mængden af dårlige links: Sider med mange dårlige links kan blive straffet af Google for at forsøge at manipulere med resultaterne. Dårlige links kan være alt fra forum links, blog kommentarer og lignende. Du bør derfor altid sikre dig en naturlig linkprofil.

190. Links fra urelevant indhold: Links fra indhold der ikke handler om det samme som dit hovedfokus, kan resultere i en manuel straf.

191. Unaturlige links: Google har sendt advarsler ud i Search Console om unaturlige links.

192. Dårlige linkkataloger: Ifølge Google kan backlinks fra dårlige linkkataloger medføre en straf. Dette er dog ikke så relevant længere, efter Penguin algoritmen blev opdateret.

193. Widget links: Google er ikke glade for links, som automatisk tilføjes når website ejeren tilføjer en widget i deres sidebar.

194. Links fra den samme Class-C IP: Hvis du får mange links fra samme Class-C Ip, kan det tyde på at dine links kommer fra et blog netværk.

195. “Skadelige” ankertekster: Hvis du har skadelige ankertekster til din side, kan det påvirke dine placeringer negativt.

196. Linkets tilgang: Google har udfyldt et patent i 2013, som beskriver hvordan de kan identificere hvorvidt et links tilgang til din side er naturligt eller ej.

197. Artikeldatabaser og pressemeddelelser: Google overvejer hvorvidt disse links skal devalueres da det i stor stil bruges af linkbuilders til at manipulere med søgeresultaterne.

198. Manuel straf: Der er mange forskellige typer af manuelle straffe du kan få af Google.

199. Salg af links: Hvis du bliver opdaget i at sælge links, kan det hæmme din organiske synlighed.

200. Disavow tool: Ved brug af disavow værktøjet i Search Console, kan du muligvis fjerne en manuel straf fra din side. Du bør ikke bruge værktøjet hvis du er i tvivl om hvordan det skal gøres.

Sidst opdateret 8. oktober 2020